آیت الله مکارم تاکید کردند| لزوم توجه به نیازمندان و محرومان در ماه مبارک رمضان

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله مکارم تاکید کردند| لزوم توجه به نیازمندان و محرومان در ماه مبارک رمضان

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تحول در انسان نشانه قبولی اعمال در ماه مبارک رمضان است، گفتند: در دنیایی که با عوامل دور شدن از اخلاق انسانی مواجه هستیم، فراهم شدن فرصت ماه مبارک رمضان را باید غنیمت دانست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید و اساتید برجسته ی حوزه شامگاه شنبه در نخستین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با بیان این موضوع باید خدا را برای توفیق درک ماه مبارک رمضان و بهره مندی از مواهب این ماه عزیز شکر کرد، بیان فرمودند: ماه رمضان مکتب عالی تربیت است؛ در دنیایی که با عوامل دور شدن از اخلاق انسانی مواجه هستیم، فراهم شدن فرصت ماه مبارک رمضان را باید غنیمت دانست.

ایشان با بیان اینکه تحول در انسان نشانه قبولی اعمال در ماه مبارک رمضان است، تصریح کردند: بنده بار ها به دوستان عرض کردم اگر در پایان این ماه، تحولی در روح، فکر، جان و اخلاق ما هویدا شد، معلوم می شود که روزه ما قبول شده است.

معظم له در ادامه با اشاره به خطبه معروفی که امام رضا علیه السلام از جد بزرگوار خود امیرالمومنین علیه السلام و ایشان از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل کردند و در کتاب عیون اخبار الرضا علیه السلام آمده است، اظهار داشتند: امیرمومنان علیه السلام می فرماید در آستانه ماه رمضان بودیم، پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم خطبه ای برای همه مردم خواند و فرمود «رمضان ماهی است که به میهمانی خدا دعوت شده اید»؛ این سخن نشان می دهد که برکات و نعمت های ویژه و خاصی در این ماه قرار دارد زیرا ما همیشه بر سر سفره خدا هستیم و از نعمت های جسمی، هوا، زمین، باران و رویش گیاهان و … بهره مند می شویم.

این استاد برجسته تفسیر قرآن کریم با ابراز امیدواری از اینکه لایق شرکت در ماه خدا باشیم، گفتند: مهمان باید آداب مهمانی را رعایت کند و با قلب و روح پاک به سوی این مهمانی برود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این خطبه به ده امر سفارش کرده اند، اظهار داشتند: توجه به نیازمندان، احترام بیشتر به افراد بزرگسال به خصوص والدین، محبت به افراد صغیر و زیردست، انجام صلح رحم، حفظ زبان از دروغ و تهمت و غیبت، بستن چشم و گوش از امور حرام، رسیدگی به ایتام، توبه و بهره مندی از دریای رحمت الهی و بلند کردن دستان برای دعا در اوقات نماز از سفارش های مهم رسول خدا در این خطبه است.

ایشان بر لزوم توجه به نیازمندان و محرومان در ماه مبارک رمضان تاکید کردند و گفتند: برخی بسته های غذا آماده می کنند و به خانه مساکین می برند؛ برخی هم از طریق مراکز خیریه شناخته شده اقدام کنند.

معظم له در توصیه اخلاقی دیگری بر ضرورت روزه زبان تاکید کردند و ابراز داشتند: افراد در ماه مبارک رمضان از بیان دروغ، تهمت، غیبت  و شایعه سازی در فضای مجازی پرهیز کنند.

این مرجع تقلید همچنین با تاکید بر اینکه از حضور در مجلس غیبت باید پرهیز کرد، گفتند: در جایی که غیبت می شود، فرد شنونده هم مسئول است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان بر لزوم توجه و محبت به ایتام در جامعه تاکید کردند و اظهار داشتند: به همه ایتام به خصوص فرزندان شهیدان گرانقدر باید توجه بیشتری داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *