آیت الله مکارم شیرازی | برای استفاده از تولید داخلی ، کیفیت کالا باید افزایش یابد

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله مکارم شیرازی | برای استفاده از تولید داخلی ، کیفیت کالا باید افزایش یابد

ما مردم را به استفاده از تولید داخلی سفارش می کنیم؛ اما وقتی تولیدکننده کیفیت را پایین می آورد، چرا مردم را سفارش به تولید داخلی کنیم؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید صبح امروز در درس خارج اصول فقه خود در مسجد اعظم قم به موضوع شعار سال اشاره فرمودند و افزودند: امسال، سال تولید و اشتغال است و برنامه آن است که تولید بالا رفته و از درصد بیکاری کاسته شود؛ ولی این یک مجموعه ای است که اگر دست به دست هم داده نشود، مشکل حل نخواهد شد.

ایشان ابراز داشتند: ما مردم را به استفاده از تولید داخلی سفارش می کنیم؛ اما وقتی تولیدکننده کیفیت را پایین می آورد، چرا مردم را سفارش به تولید داخلی کنیم؟

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: حل این مسئله نیازمند چرخه ای است که مصرف کننده و تولید کننده باید دست به دست هم داده تا مشکل حل شود؛ تولید کننده باید کیفیت را بالا بیاورد.

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که راه حل بعدی بانک ها هستند، تصریح کردند: اگر بانک ها به مردم فشار آورده و نتوانند تولید را به گردش درآورند، باز هم تولید می خوابد؛ پس نظام بانکی هم باید درست شود تا تولید رونق پیدا کند؛ امروز برخی از بانک ها جریمه هایی برای دیرکرد پرداخت وام دریافت می کنند که کمرشکن است.

این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: راه حل بعدی، نظام مالیاتی کشور است که اگر مالیات عادلانه نباشد، به تولید ضربه خواهد زد؛ برخی از صاحبان کارخانه بیان می کنند که ما درآمدی نداشتیم و اسناد آن را هم ارائه داده ایم؛ اما مالیات را دریافت کرده اند؛ در حالی که مالیات بر درآمد است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: حمایت های دولت و جلوگیری از قاچاق، چرخه بعدی است تا تولید رونق بگیرد؛ اگر مباحث مذکور دست در دست هم داده شود، می توان تولید و اشتغالی مناسب برای کشور داشت.

معظم له توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی را بسیار مهم دانستند و گفتند: اگر مسائل فرهنگی و اخلاقی درست نشود، مسائل اقتصادی نیز درست نخواهد شد؛ چراکه وقتی تولیدکننده مقید به مبانی اسلام باشد، جنس تقلبی و قاچاق نمی آورد؛ اما اگر مقید به این مسائل نباشد، تقلب، دروغ، قاچاق و … انجام خواهد داد.

ایشان در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام سلام الله علیهادر باب ربا، اظهار داشتند: حضرت فرمودند: «ليأتينّ علي النّاس زمان لا يبالى المرء بما أخذ المال أمن حلال أم من حرام/ روزگارى به مردم رسد كه مرد اهميت ندهد كه مال چگونه به دست آرد، از حلال يا از حرام».

این مرجع تقلید به روایت دیگری نیز از رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم اشاره کردند و گفتند: ایشان بیان داشتند: «ليأتينّ على النّاس زمان لا يبقى منهم أحد إلّا أكل الرّبا فإن لم يأكله أصابه من غباره‏/ روزگارى به مردم رسد كه يكى نماند مگر آنكه ربا خورد و اگر نخورد غبار آن به وى رسد».

این استاد برجسته حوزه ابراز داشتند: همین موارد است که سبب می شود دعاها مستجاب نشده؛ مردم مبتلا به بیماری های صعب العلاج شده و گرفتاری ها ایجاد شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که امروز یکی از آن روزهای مدنظر این روایت است، خاطرنشان ساختند: امروز می دانیم بعضی از بانک ها هنوز به رباخواری ادامه می دهند و پول های مردم نیز به هر عنوانی در بانک هاست و با پول ربا مخلوط شده و غبار به آن می نشیند.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: وظیفه ماست که تذکر دهیم و راهکار حل این مشکل نیز آن است که بانک ها به معنای واقعی اسلامی شوند؛ نه صوری.

معظم له بیان داشتند: ما بیان کردیم که بانک ها می توانند چهار درصد برای تمام مدت پرداخت وام سود دریافت کنند؛ اما متأسفانه برخی از بانک ها این موضوع را دور زده و سالیانه چهار درصد دریافت می کنند که برای یک وام با بازپرداخت پنج ساله، 20 درصد دریافت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *