آیت الله مکارم شیرازی| برنامه های قرآنی پاسخ عملی به دشمنان تشیع است

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله مکارم شیرازی| برنامه های قرآنی پاسخ عملی به دشمنان تشیع است

ضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: از آثار و برکات برگزاری گسترده برنامه های قرآنی،‌ پاسخ عملی به بدگویان تشیع می دهد که ما را به دور بودن از قرآن کریم متهم می کردند. امروز بدون این که تبلیغی صورت بگیرد، برنامه های بزرگ قرآنی در سراسر کشور برگزار می شود .

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید،  در دیدار مسئولان و برگزار کنندگان آیین ترتیل خوانی حرم کریمه اهل بیت علیهم السلام در ماه مبارک رمضان فرمودند: انقلاب اسلامی ایران دارای متن و حاشیه هایی بود؛ متن اصلی آن تشکیل نظام جمهوری اسلامی در برابر نظام گذشته و حاشیه های آن نیز انجام کارهای بزرگ فرهنگی است که نمونه آن کارهایی است که امروزه در اعتاب مقدسه و امامزادگان شریف برگزار می شود.
ایشان با بیان این که اعتاب مقدس در گذشته تنها محلی برای عبادت و زیارت بود، افزودند: امروزه به برکت انقلاب اسلامی، برنامه های فرهنگی گسترده ای در این اماکن مقدسه در حال انجام است که فرصت مغتنمی را در ترویج آموزه های دینی و اسلامی به وجود آورده و عبادت با معرفت را موجب شده است.
این مرجع تقلید با اشاره به پویایی برنامه های فرهنگی در آستان های مقدس افزودند: از جمله این برنامه ها، آیین ترتیل خوانی قرآن کریم است که از قم شروع شد و به سرعت نیز دیگر شهرها و اماکن از آن اقتباس کردند؛ البته از قم که مرکز حوزه های علمیه و عش آل محمد صلی الله علیه و آله است، این انتظار هم می رود که در چنین کارهای دینی و فرهنگی پیشتاز باشد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره آثار و برکات برگزاری برنامه های مختلف قرآنی در ماه مبارک رمضان اظهار داشتند: ماه رمضان، ماه قرآن است و باید شرایطی فراهم نمود تا مردم هرچه بیشتر با معارف قرآنی آشنا شوند؛ این شایسته نیست که ماه رمضان تمام شده باشد، ولی مردم با معارف آن آشنا نشده باشند.
ایشان خاطرنشان کردند: از دیگر آثار و برکات برگزاری گسترده برنامه های قرآنی این است،‌پاسخی عملی به بدگویان تشیع می دهد که ما را به دور بودن از قرآن کریم متهم می کردند. امروز بدون این که تبلیغی صورت بگیرد، برنامه های بزرگ قرآنی در سراسر کشور برگزار می شود و همگان را نسبت به دروغ بودن چنین ادعاهایی آگاه می سازد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز خرسندی از ویژه برنامه های قرآنی آستان حضرت معصومه سلام الله علیها برای عموم افراد، بانوان و کودکان تصریح کردند: آنچه در این برنامه ها مهم است، همانطور که مدتی در حرم مطهر در حال انجام است، باید عصاره ای از مفاهیم قرآنی پیش از آیین جزء خوانی توسط کارشناسان مربوطه به مردم ارائه شود؛ تمامی شهرها و مکان هایی که برنامه های قرآنی ارائه می کنند، چنین مسئله ای را مورد توجه قرار دهند.
ایشان افزودند: تلاوت قرآن کریم مقدمه ای برای فهم معارف قرآن است و شناخت مفاهیم قرآن، مقدمه عمل کردن به آن است. اگر توجه به مفاهیم قرآن و عمل کردن به آن وجود نداشته باشد و تنها به قرائت اکتفا گردد، تأثیر کمی را شاهد خواهیم بود.
این مرجع تقلید تأکید بر ضروری بودن شناخت مفاهیم قرآن و عمل به این کلام الهی را ضروری عنوان کردند و گفتند: بر اساس سخنی نورانی از امام علی علیه السلام در نهج البلاغه، ملتی که قرآن دارد، هیچ وقت فقیر نیست ولی ملتی که قرآن نداشته باشد، هرچند مال زیادی داشته باشد، فقیر است. این کلام امیرالمؤمنین نشان می د هد که قرآن بالاترین دارایی انسان هاست.
ایشان در پایان خاطرنشان کردند: امید می رود برنامه های قرآنی در این مرحله توقف نداشته باشد و روز به روز شاهد پویایی و ابتکار عمل برگزار کنندگان در این عرصه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *