آیت الله مکارم شیرازی | تقریب حقوقی در جهان اسلام شکل بگیرد

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله مکارم شیرازی | تقریب حقوقی در جهان اسلام شکل بگیرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی،با انتقاد از دست و پاگیر بودن برخی قوانین مربوط به حقوق خانواده و حقوق جزا، گفتند: آقایان بر حفظ قوانین موجود تعصب دارند در حالی که بعضی از این قوانین واقعا هیچ شرعیت ندارد و طبق موازین شرع نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار با اعضای دبیرخانه همایش «اتحاد حقوقی جهان اسلام» که در مدرسه امام سجاد علیه السلام برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه علوم اسلامی در دوران قدیم از شرق به غرب منتقل می شد، اما دانشگاه از غرب به شرق آمد و فرهنگ آنها را با خودش به همراه آورد، بیان فرمودند: دانشگاه های حقوقی ما هم با تلاش های بسیاری که حتی از قبل انقلاب هم صورت گرفت ولی مورد تاثیر هجوم فرهنگ غرب واقع شد و در حقوق ما نفوذ کرد و امروز آثار نفوذ آن را در برخی بخش ها مشاهده می کنیم که بعضی از آنها اصلاح شده و برخی اصلاح نشده است.

ایشان بر لزوم تفکیک و پاکسازی حقوق اسلامی از حقوق غربی تاکید کردند و گفتند: حقوق غرب بر پایه مادی گری و حقوق اسلامی بر اساس وحیانی است و بر این مبنا ما نمی توانیم در همه امور با آنها مساوی باشیم؛ اگرچه اسلام در مسائل حقوقی جنبه منطقی و عقلی را رعایت کرده ولی ما وحی را پایه قرار می دهیم و آنها مادی گری!

*تقریب حقوقی در جهان اسلام شکل بگیرد

معظم له همچنین به اختلافات حقوقی در میان مذاهب اسلامی اشاره کردند و افزودند: در زمینه مسائل حقوقی اشتراکات و اختلافاتی وجود دارد؛ باید تلاش کرد تا جایی که امکان دارد همان گونه که در بحث عقائد موضوع تقریب مطرح می شود، در مباحث حقوقی هم در میان مذاهب اسلامی تقریب حاصل شود و در این صورت می توانیم از طرف کل مسلمین، مسائل را عنوان کنیم در حالی که اگر این کار را نکنیم، هرکدام از مذاهب اسلامی یک موضع می گیرند و این مناسب جهان اسلام نیست.

این مرجع تقلید در ادامه بر لزوم رفع مشکلات مسائل مستحدثه در موضوعات حقوقی تاکید کردند و گفتند: در حقوق جزا مشکلات زیادی در مسائل مستحدثه نظیر قصاص داریم که باید رفع شود.

*قوانین مربوط به مضاربه در نظام حقوقی عقب افتاده است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره اینکه آنچه در خصوص موضوع مضاربه در نظام حقوقی نوشته شده خیلی عقب افتاده است، گفتند: واقعا مضاربه ای که در قانون مدنی ما وجود دارد، خیلی عقب افتاده است؛ بحث مضاربه تمام دنیا را دربرگرفته و تمام قراردادهایی که منعقد و کارهایی که انجام می شود به محوریت مضاربه است؛ نمی شود به مضاربه به آن صورت بسته که در این قانون ما نوشته شده است، عمل کرد.

ایشان در ادامه افزودند: گاهی فردی محکوم به قصاص می شود اما ارباب دم این حکم را اجرا نمی کنند و آن فرد مدت ها باید در زندان بماند در حالی که ارباب دم حق دارند قصاص کنند یا آن فرد محکوم به قصاص با کفالت آزاد شود؛ فرد محکوم به قصاص نباید دو مجازات شود، هم مدت طولانی در زندان بماند و آخر کار هم اعدام شود.

*فرد معسر نباید زندانی شود

معظم له تصریح کردند: گاهی کسانی که نمی توانند مهریه را پرداخت کنند، به زندان می اندازند؛ در این موارد، اصل بر اعسار است و نباید زندانی شوند و باید آزاد باشند تا اثبات کنند به اینکه آن فرد معسر است و شنیدم این مسئله را اخیرا قبول کرده اند.

این مرجع تقلید ادامه دادند: براساس قانون گویا کسی که معسر است و می تواند اقساط بپردازد، تا زمانی که آخرین قسط خود را نپرداخته، لازم نیست زن به وی تمکین کند؛ حالا گاهی این اقساط ممکن است، چهل سال طول بکشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: ما می گوییم برادران عزیز، کسی که بدهکار است می تواند خودش از حق حبس استفاده کند، ولی وقتی شد قسطی، فقط قسط این ماه را بدهکار است و اقساط دیگر را حالا بدهکار نیست و ماه بعد، قسط بعد را بدهکار است؛ وقتی قسط اول را پرداخت کرد، زن باید خانه شوهر برود و یعنی چه که زن چندسال بماند بعد خانه بخت برود.

*آقایان نسبت به حفظ قوانین موجود تعصب دارند

ایشان در پایان با انتقاد از دست و پاگیر بودن برخی قوانین مربوط به حقوق خانواده و حقوق جزا، گفتند: آقایان بر حفظ قوانین موجود تعصب دارند در حالی که بعضی از این قوانین واقعا هیچ شرعیت ندارد و طبق موازین شرع نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *