آیت الله مکارم شیرازی | عناوین ‌فریبنده برخی کتاب‌ها به دین مردم ضربه می‌زند‌

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله مکارم شیرازی | عناوین ‌فریبنده برخی کتاب‌ها به دین مردم ضربه می‌زند‌

حضرت آیت‌الله مکارم با اشاره به آثار تخریبی برخی کتب منتشر شده گفتند: باید کنترل و نظارت خوبی بر روی کتاب‌ها داشته باشیم چرا که عناوین برخی کتاب‌ها فریبنده بوده و به دین مردم ضربه می زند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی  از مراجع عظام تقلید در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مدرسه امام سجاد علیه السلام برگزار شد، با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی وزیر ارشاد، بیان فرمودند: این گزارش نشان می دهد نسبت به زوایای این وزارتخانه شناخت دارید؛ به عقیده بنده، وزارت ارشاد در حکومت اسلامی اگر حساس ترین وزارنخانه نباشد، باید بگوییم از حساس ترین وزارخانه هاست.

ایشان با بیان اینکه حکومت اسلامی مرکب از جمهوریت و اسلامیت است، تصریح کردند: جمهوریت و اسلامیت هردو رکن است؛ جمهوریت را دیگران تامین می کنند و اسلامیت باید زیر نظر وزارت ارشاد اسلامی تامین شود.

معظم له با بیان اینکه کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار حساس و خطیر است، تصریح کردند: این حوزه های هشت گانه که مورد اشاره قرار گرفت، نشان می دهد حوزه نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی وسیع و گسترده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بعضی از حوزه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حساس تر و بیشتر در معرض آسیب پذیری قرار دارد، گفتند: یکی از حوزه هایی که خیلی حساس است، مسئله کتاب است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: کتاب زیاد نوشته می شود و نظارت برکتاب کار مشکلی شده و باید کسانی باشند همه کتاب را ببینند و نظر بدهند؛ کتاب می تواند داروی شفابخش یا سم مهلک باشد.

ایشان با اشاره به اینکه باید روی مسئله کتاب خیلی دقت کرد، گفتند: کسانی هستند که یک کتاب را در ظاهر به صورت مذهبی بنویسند و فقط قصد آنها این باشد در یک صفجه سم خود را بریزند و باعث انحراف عده زیادی شوند.

معظم له افزودند: در دوران طاغوت، کتابی در دانشگاه به عنوان جامعه شناسی تدریس می شد، جامعه شناسی غربی بود و به بخش مذهب که می رسید تحت این عنوان می گفت باید بررسی کنیم آیا پیدایش مذهب بواسطه جهل بشر است یا ترس انسان!؛ یعنی در اصل مسلم می گرفت مذهب ساخته و پرداخته فکر بشر است و یک امر خیالی است.

این مفسر برجسته قرآن کریم بر لزوم کنترل و نظارت بر محتوای کتاب تاکید کرده و گفتند: عناوین کتاب و اسامی برخی نویسندگان نباید در نظارت و کنترل محتوای کتاب فریبنده باشد، باید از این حوزه کتاب با دقت مراقبت کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین حوزه فیلم و سینما را بسیار مهم ارزیابی کردند و اظهار داشتند: سینما می تواند جامعه را هدایت کند یا تحریف؛ گاهی به طور غیرمحسوس در میان فیلم ها بعضی مطالب و صحنه هایی قرار دارد که همیشه صریح نیست، بنابراین باید به این حوزه هم توجه ویژه داشت.

ایشان با بیان اینکه امروز حوزه فضای مجازی از سایز حوزه ها حساس تر شده است، گفتند: فضای مجازی از طریق یک موبایل در دسترس همه افراد و اقشار قرار دارد؛ می دانیم که سردمدارانش در خارج هستند و اینها فضای مجازی را آلوده کردند؛ گاهی می گویند بالای هشتاددرصد فضای مجازی فاسد است، البته محتوای خوب هم دارد.

معظم له افزودند: فضای مجازی شبیه نیروی اتم است که انسان می تواند از طریق آن، کارخانه هایی راه بیاندازد یا آنکه آن را تبدیل به یک بمب اتم کند.

این مرجع تقلید تنها راه اصلاح فضای مجازی را تقویت شبکه ملی اطلاعات عنوان کردند و افزودند: آنچه مردم از لحاظ مطالب و محتوای مثبت از فضای مجازی لازم دارند، در آن شبکه ملی باشد و آنچه زیان بار، مضر و منحرف کننده است در دسترس نباشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: مسئولان می توانند دسترسی مخاطبان به فضای مجازی را در قالب شبکه ملی اینترنت آسان قرار دهند و دسترسی به فضای فعلی را مشکل؛ مسئولان این مسئله را می دانند ولی تا به حال نخواستند عملی شود.

ایشان افزودند: بیگانگان واقعا در این فضای مجازی جنایت می کنند، می گویند وقتی متصل به این فضا شدید، هر آنچه در موبایل شما قرار دارد به سرورهای آنها منتقل می شود و هرچه بخواهند می توانند در این فضا، مطالب را تحریف، تغییر و جعل کنند.

معظم له افزودند: برای فضای مجازی فعلی که خطرناک است، باید بدیلی ایجاد کرد که نیاز مردم را از این فضا تامین کند و آن بدآموزی ها در آن نباشد.

ایشان تصریح کردند: برخی افراد مطلع به ما می گویند در آمریکا فضای مجازی در اختیار کودکان با فضای مجازی در دسترس بزرگسالان متفاوت است در حالی که در کشور ما این گونه نیست و همه افراد با هر سنی می توانند به طور یکسان استفاده کنند.

معظم له افزودند: در فضای مجازی فعلی علاوه بر مفاسد اخلاقی و سیاسی، مفاسد اعتقادی درقالب توهین به مقدسات، قرآن، خدا، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، ائمه معصومین علیه السلام و انقلاب اسلامی فراوان است و دشمنان در حوزه های مختلف در حال کار هستند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه دولت هنوز مخاطرات فضای مجازی را جدی نگرفته است، گفتند: مجموعه ای به اسم شورای عالی فضای مجازی فعالیت دارد که گاهی تشکیل می شود و گاهی هم نمی شود؛ فضای مجازی را واقعا باید جدی گرفت، این کار به مذهب ندارد بلکه می تواند بنیان کشور را ویران کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نظارت بر رسانه ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفتند: یکی از آسیب هایی ممکن است وزارت ارشاد را در معرض خطر قرار دارد، نفوذ سیاست کاری است؛ یعنی مسائل سیاسی بر مسائل فرهنگی حاکم شود و این جناح و آن جناح از وزارت ارشاد به نفع جناح خود استفاده کنند.

معظم له تصریح کردند: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید مسائل سیاسی و جناحی نفوذ داشته باشند؛ در مقابل فشارها ایستادگی کنید و اجازه ندهید سیاسی  کاری ها نفوذ کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، یکی دیگر از آسیب های تهدیدکننده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را روشن فکری های افراطی عنوان کردند و افزودند: کار ارشاد با فیلم، کتاب و رسانه است؛ اگر روشن فکری افراطی که براساس فرهنگ غربی است نفوذ کند، خطرآفرین می شود.

ایشان با تاکید بر اینکه ما باید در مقابل فرهنگ غرب مقاوم باشیم، گفتند: غرب مسائل خوبی هم دارد که می توان آنها را پذیرفت اما مسائلی دارند که از نظر ما منفی است و ما باید در مقابل اینها بایستیم؛ اگرچه هزینه دارد اما ما هزینه آن را می دهیم تا خطوط قرمز حفظ شود.

معظم له، افزودند: پراکندگی و وسعت کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند این وزراتخانه را آسیب پذیر کند، باید برنامه ریزی منسجمی کرد که تمام حوزه های هشت گانه مورد توجه قرار گیرد و واقعا کار این وزارتخانه براساس نگاه اسلام باشد.

این مرجع تقلید تصریح کردند: بعضی متدینین و مومنین به ما می گوید این وزارتخانه  از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل به وزارخانه فرهنگ شود و عبارت ارشاداسلامی حذف شود، ما می گوییم هم ارشاد باشد هم اسلامی، منتهی باید هماهنگ با این مبانی عمل شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، لزوم ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه های علمیه را به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات لازم این وزارتخانه عنوان کردند و افزودند: افرادی را برای حلقه واسط با حوزه انتخاب کنید و رابطه تنگاتنگی با حوزه داشته باشید و در هشت حوزه کاری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی می توانید از حوزه های علمیه استفاده کنید.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: دوران وزارت، ایام محدودی است و در این دوران خدمت صادقانه و مخلصانه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *