آیت الله ناصری تبین کرد | چرا گناهان زبانی رایج تر است؟

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله ناصری تبین کرد | چرا گناهان زبانی رایج تر است؟

استاد اخلاق حوزه گفت: گناهان زباني خيلي آسان و كم هزينه است و ما هم به آنها اهميت نمی دهیم، اما کسی که می خواهد شراب بخورد، پيش مردم نمي‌خورد، چون حرمتی دارد و آبروی او می رود، لذا مخفیانه انجام می دهد و هر آثاری که دارد، برای خود اوست، ولي گناهان زبانی، اين سختي‌ها را ندارد.

آیت الله محمد علی ناصری از اساتید برجسته ی حوزه ی علمیه و استاد اخلاق،در جمع اقشار مختلف  مردم بیان فرمودند: زبان، کلید هر خیر و شری است؛ هر خیری را که می خواهی دنبال آن بروی، کلید آن، زبان است و هر شری هم كه با هر کدام از ابزار و اعضاي بدن تو بخواهد واقع بشود، کلید آن، زبان توست.

وی بیان کرد: از اهل بیت علیهم السلام نقل است  که فرمودند، “سزاوار است مؤمنین زبانشان را حفظ کنند؛ همان طور که سکه های طلا و نقره را حفظ و پنهان می کنند.” زبان خود را بايد مانند با ارزش‌ترين دارايي‌ات حفظ بکنی، تا اینکه مبادا خرابی بکند و دین و دنیا و آخرت تو را به باد بدهد.

استاد برجسته اخلاق حوزه ادامه داد: به راستی علت اینکه این اندازه معاصی از زبان سر می زند، چیست؟ علت آن، این است که گناهان زباني خيلي آسان و كم هزينه است و ما هم به آنها اهميت نمی دهیم،  اما کسی که می خواهد شراب بخورد، پيش مردم نمي‌خورد، چون حرمتی دارد و آبروی او می رود، لذا مخفیانه انجام می دهد و هر آثاری که دارد، برای خود اوست، ولي گناهان زبانی، اين سختي‌ها را ندارد.

آیت الله ناصری ادامه داد: دلیل دیگر هم این است که انسان براي ساير گناهان چه بسا پول هم باید بدهد؛ مثلا وقتي می‌خواهد شراب بخورد، پول هم باید بدهد، گناهانی که از سایر اعضا و جوارح صادر می شود، غالباً پول هم می خواهد، اما گناهان زبان نه.

وی ابراز کرد: متاسفانه در اين زمانه،‌ در نظر بسياري از مردم، گناهان زبان حرمت و قبح ندارد؛ پول هم كه نمی خواهد، بنشین هزار تهمت به فلانی بزن، حیثيت هزار نفر را ببر؛ هیچ خرجی ندارد، مفت و مجانی همه را از بین بردی؛ پس معاصی‌اي که از سایر اعضا و جوارح صادر می شود، قبح و خرج دارد و در نتيجه کمتر هم انجام می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *