اثرات اشک بر سیدالشهدا چیست؟

خانه / پیشنهاد ویژه / اثرات اشک بر سیدالشهدا چیست؟
حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی به تبیین ضرورت اشک بر امام حسین علیه السلام پرداخت و خاطر نشان کرد:
گریه فرایندی ذاتی و ژنتیکی در انسان است که برای برون ریز آن دلایل متعددی وجود دارد. اگر این فرایند را بخواهیم بررسی کنیم از زمان طفولیت که انسان به دنیا می آید تا لحظه مرگ می تواند اتفاق بیفتد.
انواع گریه ها را می توان در دسته های مختلفی چون ابراز ندامت و پشیمانی،معرفت و خشیت،عاطفی و محبت،پیوند با هدف،ذلت و شکست،گریه شوق و طفولیت دسته بندی کرد و هرکدام از آن ها علت خاص خودش را دارد که از معنی آن ها می توان به آن پی برد.
در میان این گریه ها،اشک هایی است که برای شوق پیروزی و یا شکست و شهادت و مظلومیت بزرگان دین و آیین اسلام در دوره های تاریخی مختلف ریخته می شود.
امام حسین علیه السلام از امامان ما است که جوانمردی،مظلومیت و مردانگی اش زبانزد خاص و عام چه در کشورهای اسلامی و چه غیراسلامی است و روند زندگی ایشان قرن هاست سرلوحه زندگی میلیون ها انسان با ادیان و فرقه های گوناگون قرار گرفته و اگر واقعا و اصالتا آن را رعایت کنیم قطعا به نتایج بسیار مثبت در دنیا و آخرت و زندگی پس از مرگ دست پیدا می کنیم.
صداقت،مظلومیت و جوانمردی این بزرگوار در زندگی عادیشان وبخصوص شهادت و رشادتشان در واقعه کربلا بیش از هرچیز نمود پیدا کرده و اشک های بسیاری از انسان ها را سرازیر کرده است.
حالا اگر این اشک ها واقعی و از اعماق وجود هر انسان سرازیر شود طبق روایت های موجود قطعا تقاط مثبت فراوانی را به دنبال خواهد داشت که با بررسی زندگی این انسان ها،نقل از محافل مختلف،روایت ها،برخی از آیات قرآن و…می توان به عینه دید و خواند.
در این راستا به سراغ حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی رفتیم و سوالاتی درباره این موضوع مطرح و جواب گرفتیم که می خوانید.
حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی در خصوص اثرات گریه بر امام حسین علیه السلام گفت:یکی از شعائر مهم عاشورایی اشک بر امام حسین علیه السلام است یعنی همانطوری که ائمه به عزاداری،شعرسرایی،اطعام مومنین عزادار،خروج از خانه ها برای عزاداری امام حسین علیه السلام ،پیاده روی به سمت حرم و…تاکید فرمودند بر یکی از مهمترین شعاءر مناسک عاشورایی یعنی مسئله اشک و گریه بر امام حسین علیه السلام تاکید دارند.
وی افزود:در روایات در حدود ده مرحله از اشک بر سیدالشهدا علیه السلام نام برده شده است که شامل خیس شدن چشم، روان شدن اشک روی صورت،روان شدن اشک در محاسن از شدت گریه زیاد،بیشتر از آن خیس شدن پیراهن،کشیدن آه،تبدیل آه به ناله،تبدیل ناله به صرخه،بعد ضجه،پس از آن فریاد و نعره زنان و عجه است.
وی تصربح کرد:این ده مرحله که اءمه تاکید و تایید کردند را نمی توان نادیده گرفت و نقض کرد و کسانی که موجودیت آن را انکار می کنند برای اگاهی بخشیدن به خود و ثابت شدن آن،به روایات امام صادق علیه السلام مراجعه کنند چرا که این انکار از بی سوادی و کمی خرد است.
این استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت:یکی از مهمترین شعائر عاشورا اشک است که حضرت فرمودند یک قطره اشک تمام غضب الهی را خاموش می کند و باعث آمرزش گناهان خواهد شد.
وی اضافه کرد:این قطره اشک مسءله آب و خیس شدن صورت نیست بلکه هرکسی آن را انجام دهد می گوید قلب و روح و تمام دارو ندارم برای امام حسین علیه السلام و همراهی با ایشان است.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:اگر همین یک قطره را نادیده بگیریم و آن را سبک بشماریم انگار هفده ساعت زبان روزه باشید و نیم ساعت مانده به اذان یک قطره آب بخورید و توجیه کنید که این حجم آب که مشکلی ندارد!این عمل و حرف لجبازی با خدا و دین است.
حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی خاطر نشان کرد:آن هایی که چنین اتفاقات بزرگی را انکار می کنند و خود را به ندانستن می زنند زحمت خواندن کتاب،روایات و هرآن چیزی که مربوط به این رویداد بزرگ است را به خود بدهند و از بیان حرف های بیهوده و پوچ بپرهیزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *