اخبار ویژه روزنامه‌ها 10 آبان

خانه / مطالب و رویدادها / اخبار ویژه روزنامه‌ها 10 آبان

وال استریت ژورنال: آیت‌الله خامنه‌ای اوباما را تحقیر کرد
یک روزنامه آمریکایی نوشت آیت‌الله خامنه‌ای دست آمریکا را خوانده است. او با آخرین نامه خطاب به رئیس‌جمهور و انجام آزمایش موشکی آمریکا را تحقیر کرد.

روزنامه کیهان **

وال استریت ژورنال: آیت‌الله خامنه‌ای اوباما را تحقیر کرد

یک روزنامه آمریکایی نوشت آیت‌الله خامنه‌ای دست آمریکا را خوانده است. او با آخرین نامه خطاب به رئیس‌جمهور و انجام آزمایش موشکی آمریکا را تحقیر کرد.

وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: آزمایش یک موشک بالستیک جدید در ایران، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که ایران را از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک به مدت دست‌کم 8 سال منع می‌کند، است. نامه آیت‌الله خامنه‌ای به روحانی رئیس‌جمهوری از نظر برخی خبرنگاران «تایید احتیاط‌آمیز توافق» بود اما این، درست نیست. گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران «رد توافق» است و صراحت دارد که آمریکا و هر کس دیگری باید بازنویسی او را قبول کنند.

وال استریت ژورنال با استناد به تحلیل دو کارشناس موسسه پژوهش‌های رسانه‌ای خاورمیانه، می‌نویسد: آیت‌الله خامنه‌ای دو خواسته دارد؛ نخست این که آمریکا و اروپا باید تحریم‌های اقتصادی را به طور کامل برچینند، نه این‌که به طور موقت به حالت تعلیق درآورند و به هر امکانی برای بازگرداندن تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی ایران به توافق پایان دهند. دوم؛ تحریم‌ها علیه ایران برای حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر نیز باید منتفی شود.

آیت‌الله خامنه‌ای جدول زمانی که ایران باید اورانیوم غنی شده‌اش را به خارج منتقل کند و رآکتور تولید پلوتونیوم اراک را تغییر دهد، و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تایید کند تغییر می‌دهد.

وال استریت ژورنال اظهارنظر می‌کند: رهبر ایران دست دولت اوباما را خوانده است، حالا می‌خواهد از امتیازاتی که قبلا گرفته استفاده کند و وقت بیشتری می‌خواهد.

وال استریت به برخی از اقدامات ایران از هنگام امضای توافق، از جمله محکوم ساختن گزارشگر واشنگتن پست و گزارش دستگیری یک بازرگان آمریکایی- ایرانی در تهران اشاره می‌کند و می‌افزاید در مورد دولت اوباما خوب بود تصور کرد رفتار تحقیرآمیز آیت‌الله را احساس می‌کند. اما چنین نیست. آزمایش موشک با کوشش ضعیفی برای «اقدام مناسب» در سازمان ملل متحد و نامه آیت‌الله خامنه‌ای با سکوت تقریبا کامل روبرو شد. با وجود تمام قول‌ها و هشدارها درباره توافق اتمی ایران، آنچه می‌گذرد چیزی بیشتر از تسلیم در لباس دیپلماسی نیست. ارتباط و ترکیب نیروها در خاورمیانه در سال گذشته تغییر کرده است و باراک اوباما هیچ قدمی برای برقراری موازنه برنخواهد داشت. آقای خامنه‌ای این را می‌داند و خیال ندارد امکان تسلیم آبرومندانه‌ای را برای آمریکا فراهم آورد. شاید هم آقای اوباما بداند، اما به نظر نمی‌رسد خفت و سرشکستگی اهمیتی برایش داشته باشد.

مردم سوریه تصمیم خود را گرفته‌اند

وزیر خارجه گفت: بیانیه نهایی نشست وین درباره سوریه بیانیه نسبتا معتدلی است و ما چند نکته را تصحیح کردیم.

محمدجواد ظریف در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه ما چند نکته را در این جلسه تصحیح کردیم که در بیانیه نهایی نیز آمده است، گفت: اول اینکه ما گفتیم که طرف‌های موضوع سوریه مردم سوریه هستند و ما طرف و موضوع سوریه نیستیم؛ ما کسانی هستیم که در این جلسه جمع شده‌ایم برای اینکه کمک کنیم و تسهیل کنیم اجرای راه‌حل سیاسی برای سوریه را و طرف دعوای سوریه مردم سوریه هستند.

ظریف گفت: دوم آنکه ما تاکید کردیم که باید با تروریسم مقابله شود و سوم اینکه درباره آینده سوریه باید مردم سوریه تصمیم‌گیری کنند و ما اینجا نیامده‌ایم که تصمیم بگیریم که چه کسی مسئولیت در سوریه داشته باشد و چه کسی نداشته باشد.

وی افزود: البته اختلاف‌نظر اساسی هنوز هست و یک گروهی در این جمع از اول مبنای کار سیاسی خود را برای آن گذاشتند که آقای اسد نباید باشد و ما هم گفتیم که این تصمیمی است که باید مردم سوریه بگیرند و بر آن تاکید کردیم.

وزیر خارجه با تاکید بر اینکه بیانیه نهایی، بیانیه نسبتا معتدلی است و آن دیدگاه‌های افراطی را ندارد، گفت: نکات بسیار مهمی در بیانیه آمده است. مثل اینکه هر راه‌حل سیاسی باید توسط مردم و گروه‌های سوریه گرفته شود و نهایتا این مردم سوریه هستند که درباره آینده خود تصمیم می‌گیرند.

هرچند تأکید آقای ظریف بر نقش مردم سوریه و عدم دخالت دیگران تأکید درستی است اما بخشی از اظهارات وی در حقیقت بازی در زمین غرب است آنجا که می‌گوید «مردم سوریه باید درباره آینده آقای اسد تصمیم بگیرند» و «هر راه‌حل سیاسی باید توسط مردم و گروه‌های سوریه گرفته شود و نهایتا مردم هستند که درباره آینده خود تصمیم می‌گیرند». این احاله تصمیم مردم سوریه بر آینده در حالی است که همین مردم سال گذشته با نظارت بین‌المللی در انتخابات شرکت کرده و با اکثریت قاطع بشار اسد را در ریاست‌جمهوری ابقا کردند، بنابراین تصمیم مردم سوریه روشن است، همچنان که شاکله اصلی معارضان را تروریست‌های وارداتی با هویت غیرسوری تشکیل می‌دهند.

گفتنی است در مواد 7 و 8 بیانیه صادره از سوی شرکت‌کنندگان در نشست وین آمده است: – شرکت‌کنندگان نشست وین مطابق با اعلامیه 2012 ژنو و قطعنامه شماره 2118 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سازمان ملل متحد دعوت کردند نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن را به منظور تشکیل روندی سیاسی منتهی به تشکیل دولتی غیرفرقه‌ای، فراگیر و معتبر و متعاقب آن تدوین قانون اساسی جدید(!؟) و برگزاری انتخابات گردهم جمع کند. این انتخابات باید تحت نظارت سازمان ملل متحد و منطبق با بالاترین استانداردهای شفافیت و مسئولیت‌پذیری و آزادانه و بی‌طرفانه باشد. این روند سیاسی تحت هدایت مردم سوریه و متعلق به آنها خواهد بود و مردم سوریه درباره آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت.

برخلاف این ادعا اگر معارضان قائل به قانون اساسی و انتخابات بودند، باید به رأی مردم سوریه احترام می‌گذاشتند.

یادآور می‌شود سرنوشت سوریه را نه آمریکا و متحدانش- که جنگ 4 ساله را به این کشور تحمیل کرده‌اند- بلکه خود مردم این کشور با مقاومتی کم‌سابقه گرفته‌اند و آن «نه» صریح به مداخله‌جویی و نفوذطلبی آمریکا و غرب و رژیم‌های مرتجع منطقه است. به همین دلیل هم تصمیمات سیاسی خلاف‌نظر مردم سوریه و محور مقاومت، کمترین اعتبار و اثری نخواهد داشت. در این میان به نظر می‌رسد آمریکا و غرب به دنبال استفاده از نفوذ بی‌بدیل ایران به ضرر منافع سوریه و ایران هستند که البته خوابی بی‌تعبیر خواهد بود. رهبر معظم انقلاب با اشاره به نقشه نفوذ آمریکا در منطقه، از مراکز تصمیم‌گیر خواسته‌اند در نقشه دشمن بازی نکنند.

اصلی‌ترین گزاره‌های اقتصادی دولت پس از 2 سال زیر سؤال رفته است

«در دو سال گذشته تصور می‌شد که با رفع تحریمها، مشکلات اقتصادی رفع می‌شود. هنوز هم البته این شعار داده می‌شود. اما در درون دولت، اختلاف بر سر علل نابسامانی‌های اقتصادی بالا گرفته است.»

به گزارش جهان‌نیوز مطابق گزارش صندوق بین‌المللی پول و گزارش منتشر نشده بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی شش ماهه اول سال 94 صفر است. رکود به اقتصاد برگشته، اگر نگوییم که بوده و تشدید شده است. علت آن از نظر رئیس‌جمهور محترم کاهش عمدی قیمت نفت از سوی رژیم سعودی و آمریکاست. دکتر روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت به منظور خارج شدن از رکود، بسته 30 بندی جدیدی در تیم اقتصادی ایشان طراحی شده که به زودی اجرا می‌شود. ایشان محور این بسته را کاهش نرخ ذخیره قانونی بانکها دانستند و تاکید کردند دولت قصد ندارد با افزایش پایه پولی، نقدینگی را افزایش دهد!

کاهش نرخ ذخیره قانونی موجب افزایش ضریب فزاینده نقدینگی و در نهایت کل نقدینگی است و از این جهت هیچ تفاوتی با افزایش پایه پولی ندارد. هر دو انبساطی است و موجب تحریک سمت تقاضا در اقتصاد می‌شود و تورم را افزایش می‌دهد. تفسیر وتفکیک رئیس‌جمهور از عوامل نقدینگی عجیب و بحث‌برانگیز است. واقعیت این است که دولت قصد دارد با افزایش نقدینگی و تورم، سمت تقاضا در اقتصاد را تحریک کرده و کمی بر رونق اقتصادی بیفزاید. به عبارت دیگر دولت می‌خواهد سیاست کنترل تورم را فدای سیاست خارج شدن از رکود کند.

از نظر برخی اقتصاددانان دولت، کنترل تورم و خارج شدن از رکود جمع ناشدنی است و در شرایط رکود حتما باید سیاستهای افزایش تقاضا و تورم را پذیرفت. اما این فرض در شرایطی است که نقدینگی در اقتصاد کم باشد. در اقتصاد کنونی ما، مشکل رکود ناشی از کمبود نقدینگی نیست. اتفاقا مقدار نقدینگی در وضعیت بحرانی قرار دارد و از همه خطوط قرمز عبور کرده است. نقدینگی ظرف دو سال گذشته 400 هزار میلیارد تومان (به اندازه دو دوره 4 ساله دولت نهم و دهم) افزایش یافته است. دولت روحانی از این جهت رکورددار است.

جهان‌نیوز خاطر نشان کرد: علی‌رغم افزایش شدید نقدینگی، بخش تولید از کمبود نقدینگی رنج می‌برد. راه‌حل این معضل افزایش نقدینگی نیست بلکه هدایت نقدینگی موجود به سمت تولید است. اگر آب به زمین‌های تولید نمی‌رسد، نه به خاطر کمبود آب بلکه به خاطر هدایت آب به برکه‌های دلالی و واردات است!

در دو سال گذشته تصور می‌شد که با رفع تحریمها، مشکلات اقتصادی رفع می‌شود. هنوز هم البته این شعار داده می‌شود. اما در درون دولت، اختلاف بر سر علل نابسامانی‌های اقتصادی بالا گرفته است (کم‌کم معلوم می‌شود مشکل از سوء مدیریت است و نه تحریم). بخشی از وزرای اقتصادی متوجه سراب برجامی شده و با ارسال نامه علنی به رئیس‌جمهور زودتر شانه خود را از پاسخگویی آینده خالی کرده‌اند. سیاستی که البته موجب نارضایتی رئیس دولت و تغییر درون کابینه خواهد شد.

سوالی که دولت پاسخ نمی‌دهد و از کنار آن عبور می‌کند این است؛ اگر بخش تولید با رکود مواجه است، پس نقدینگی 860 هزار میلیارد تومانی در کدام بخش اقتصاد گردش می‌کند؟ چرا معوقات بانکی که رقم واقعی آن به 200 هزار میلیارد تومان رسیده، بازسازی و استمهال می‌شود؟ پاسخ به این سوالات سخت نیست اما اقدام در این مسیر دشوار است. در افتادن با بانکها و حلقه دور آنان به معنای در افتادن با افراد ذی‌نفوذ و اسپانسرهای انتخاباتی است و چنین انتظاری از وزرای میلیاردر تدبیر و امید بی‌جاست.

حرف‌های قشنگی بود اگر از زبان وزیر نفت ادا نمی‌شد

ادعای وزیر نفت درباره مبارزه با فساد و دلالی را باید باور کرد یا تخلفات متعددی را که در دوره وزارت وی در این وزارت انجام شده است؟

جهان‌نیوز با طرح این سؤال نوشت: بیژن زنگنه به تازگی در افتتاحیه همایش بزرگی که یک نهاد خصولتی (شرکت خصوصی بهره‌مند از بودجه و رانتهای دولتی) که یک شبه سر برآورده، برگزار کرده است، خطاب به شرکت‌های خارجی گفت «ما در پی کار سالم و شفاف هستیم و از انگل‌های فاسد که می‌خواهند در این شرایط خون ملت را بمکند بیزار و متنفریم؛ ما در یک مبارزه بی‌امان با مفاسد هستیم. شاید افراد فاسد به شما بگویند تا زمانی که پورسانت ما را ندهید کارتان راه نمی‌افتد اما شما این را باور نکنید. اینها همه تبلیغات است، من دستور داده‌ام که دسترسی به من و مدیران نفتی سهل‌تر شود تا اینگونه به افرادی که هیچ توانی جز حقه‌بازی ندارند مراجعه نشود و این افراد که در دوره تحریم توانایی‌شان و تعدادشان افزایش یافته محدود شوند.»

وی همچنین خطاب به شرکت‌های نفتی گفت: «کار فاسد در نهایت یک روزی آشکار می‌شود که باعث از بین رفتن اعتبار شرکت‌ها شده و گرفتاری‌های حقوقی را به دنبال دارد.»

لااقل در ظاهر می‌توان از زنگنه به دلیل بیان صریح این مطالب تشکر کرد. به خصوص که در دوره‌های قبلی مسئولیت وی اغلب شرکت‌های بزرگ نفتی، قراردادهای مهم نفتی ایران را با پرداخت رشوه به دست آورده‌اند. پرونده‌هایی مانند استات اویل و توتال و کرسنت از جمله مشهورترین این قراردادها هستند و اسامی دلالان مشهوری چون مهدی هاشمی و عباس یزدان‌پناه یزدی و امثال آنها به طور مکرر درباره انعقاد این قراردادها شنیده شده است.

مهدی هاشمی به دلیل یکی از همین قراردادهای فسادآلود یعنی استات اویل به تازگی محکوم و روانه زندان شده است و دیوان عالی کشور نیز اخیراً حکم دادگاه متهمان پرونده کرسنت را که مدیران ارشد نفتی زیادی در دولت فعلی در میان آنها دیده می‌شود تأیید کرده است. وقتی کسی با چنین کارنامه‌ای از مبارزه با فساد می‌گوید قطعاً باید به عنوان نشانه‌ای مثبت از تغییر رویکرد با آن برخورد کرد و فرض کرد که رویه‌ها واقعاً تغییر کرده‌اند.

با این وجود ناظران بیرونی نمی‌توانند به راحتی چنین تغییری را باور کنند. برای این عدم باور دلایل ساده‌ای وجود دارد. به عنوان مثال وقتی یکی از مدیران منصوب زنگنه در دولت یازدهم در صدر یک گروه از نیروهای اخراجی و حتی مشغول به کار، از یکی از نهادهای خاص در فرآیند دلالی دکل‌های نفتی نقش مؤثری داشته و امضای وی پای بعضی قراردادهای دلالی نفتی از جمله قرارداد فرزند یکی از وزرای اصلاحات با یکی از دلالان شناخته شده دکل گمشده 87 میلیون دلاری دیده می‌شود و وزیر نفت علیرغم اطلاع از این مسأله کوچکترین اقدامی انجام نمی‌دهد، باور کردن اینکه زنگنه در دوره جدید مسئولیت خود واقعاً با دلالی در قراردادهای نفتی مخالف است به شدت سخت می‌شود.

نوع برخورد وزیرنفت با یک فرد شناخته شده در این حوزه که اسم وی حتی چندی پیش به رسانه‌ها نیز راه یافته و شهرت مناسبی هم در میان پیمانکاران نفتی ندارد می‌توانست یک محک بسیار کوچک برای صداقت در قطع دست دلالان از صنعت نفت ایران باشد.

*********************************

روزنامه قدس **

برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای

ایسنا: دکتر اکبر عبداللهی اصل، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو گفت: آیین نامه‌ای به مجلس فرستاده‌ایم و در انتظار تصویب آن هستیم تا با تبلیغات ماهواره‌ای طبق ضوابط برخورد کنیم.

واگذاری برخلاف دستور دادستان بود

فارس: ابوالقاسم جراره، نماینده مردم بندرعباس در مجلس گفت: سهام شرکت المهدی بر خلاف دستور دادستان به بخش خصوصی واگذار شده و دیوان عدالت اداری نیز اعلام کرده که رسیدگی به این پرونده در حوزه اختیارات این دیوان نیست.

تکذیب شکایت از زاکانی

تسنیم: روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به اظهارات زاکانی، مدیر مسؤول سابق هفته‌نامه پنجره، مبنی بر شکایت این معاونت از وی، اعلام کرد: اظهارات آقای زاکانی کذب است و معاونت مطبوعاتی شکایتی از او نداشته است.

تجمع مقابل ستاد سوخت

ایلنا: روز گذشته حدود 200 تا 300 نفر از شهروندان از دورترین نقاط کشور با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل ستاد حمل و نقل و سوخت کشور تجمع کردند. گفته می‌شود که شرکت صدرا با دریافت اقساط ماهانه از مردم در ازای جایگزینی خودروی نو با فرسوده به وعده خود عمل نکرده است.

تخلفات در برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی

میزان: فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وضعیت نابسامان و برخی تخلفات مالی و فرهنگی در برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی خبر داد. گفته می‌شود که رؤسای برخی از این دانشگاه‌ها نیز ثروت‌های فراوانی در اختیار دارند.

اخراج دانش آموزان مبتلا به ایدز

باشگاه خبرنگاران: مدیرعامل مؤسسه خیریه پیام‌آوران همیاری با تأکید بر اینکه فرد مبتلا به ایدز به حمایت‌های اجتماعی و معنوی نیاز دارد، گفت: این در حالی است که در مواردی شاهد بودیم کودک مبتلا به ایدز از مدرسه اخراج شده و همچنین مادران مبتلا به این بیماری از کار بیکار شده‌اند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* استاندار همدان از رئیس صدا و سیمای مرکز همدان خواست صدا و سیما دولت را جزو حکومت بداند. خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از همدان گزارش داد: استاندار همدان در جریان نشست شورای برنامه‌ریزی استان و در پاسخ به درخواست رئیس صدا و سیمای مرکز همدان مبنی بر تخصیص اعتبار 2 میلیارد تومانی به منظور اجرایی کردن سیستم الکترونیکی تحت عنوان IPTD گفت: مشروط بر اینکه صدا و سیما دولت را جزو حکومت بداند و قول دهد امور و خدمات دولت را مد نظر داشته باشد در جهت اجرایی شدن این طرح کمک می‌کنیم. نیکبخت با تخصیص 1 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح صدا و سیمای مرکز همدان موافقت کرد و خاطرنشان ساخت: درصورت تزریق اعتبار از سوی سازمان صدا و سیما برای این طرح، مبلغ 1 میلیارد تومان دیگر نیز به آن اختصاص خواهد یافت.

* در جریان بازدید معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از آثار سیل کوهدشت، مردم این شهر با سر دادن شعارهائی خواستار رسیدگی و برخورد جدی با عوامل سهل‌انگار درخصوص زیربناهای شهری و روستایی در لرستان بخصوص شهر کوهدشت شدند. به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از خرم آباد همچنین مردم خواستار محاکمه عوامل اجرایی و عمرانی سهل انگار که مسائل عمرانی شهری و روستایی را بدون پیش‌بینی جوی و عدم کارشناسی دقیق انجام داده‌اند و امروزه باعث گرفتن جان انسان‌ها و از بین رفتن اموالشان گردیده است شدند.

* معاون وزیر دادگستری از قاچاق یک میلیارد دلاری مشروبات الکلی خبر داد. علیرضا جمشیدی در مراسم معارفه مدیر کل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه گفت: این، یک ننگ برای کشور است و موضوع کوچکی نیست. وی همچنین گفت: در سال گذشته 22 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور به ثبت رسیده است. جمشیدی افزود: این یک معضل برای اقتصاد کشور است و برخورد با قاچاق کالا باید یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان تعزیرات حکومتی باشد.

* بنیاد امنیت خانواده در عربستان، هشدار داد 75 درصد از موارد آزار جنسی کودکان در این کشور، توسط نزدیکان و آشنایان صورت می‌گیرد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه عربستانی «المدینه» در سایت اینترنتی خود اعلام کرد، «هند خلیفه» عضو بنیاد امنیت خانواده و استاد دانشگاه ملک عبدالعزیز، در سخنرانی خود در مرکز ابجد برای رسیدگی به افراد دارای نیازهای خاص، خاطرنشان کرد: آسیب‌هایی که به سبب آزار جنسی از جانب نزدیکان و محارم به کودکان وارد می‌شود، دردناک‌تر و آزاردهنده‌تر از آزار جنسی توسط دیگران است، زیرا تاثیری ویرانگر دارد و احساس امنیت را در کودک از بین می‌برد. وی از افشای آمار واقعی آزار جنسی کودکان در عربستان خودداری کرد و علت این مساله را افزایش وحشت خانواده‌ها از این موضوع دانست که آن را منفی ارزیابی و در مقابل، آگاه‌سازی خانواده‌ها را امری مثبت قلمداد کرد.

* ژنرال «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان که به رغم فشارهای عربستان، حاضر نشد نیروهای این کشور را در جنگ علیه یمن مشارکت دهد، در مراسمی در حضور نیروهای نظامی عربستان و در حرف‌هایی نمایشی و تبلیغاتی، بر آمادگی ارتش پاکستان برای دفاع تمام قد از امنیت و تمامیت ارضی عربستان تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی ارتش پاکستان، ژنرال راحل شریف این مطلب را در مراسم پایانی رزمایش مشترک ضد تروریسم نیروهای پاکستان و عربستان مطرح کرد و گفت: به هرگونه تهدید علیه عربستان، پاسخ قاطع و محکم خواهیم داد. این رزماش به مدت 12 روز در منطقه‌ای از ایالت پنجاب پاکستان برگزار شد. این نخستین بار است که پاکستان با عربستان رزمایش مشترک مبارزه با تروریسم برگزار می‌کند. تعداد زیادی از نیروهای نظامی پاکستان با هدف محافظت از مرزها و امنیت عربستان، در این کشور حضور دارند که این موضوع بخشی از همکاری‌های نظامی پاکستان و عربستان محسوب می‌شود. عربستان درحالی در رزمایش مشترک مبارزه با تروریسم در پاکستان مشارکت کرده که خود یکی از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی محسوب می‌شود.

*********************************

روزنامه ایران**

کاغذ پاره‌ای که به بابک زنجانی اعتبار داد

عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی درباره احتمال نقش احمدی‌نژاد در این پرونده اظهار داشت: «واقعیت این است که فردی همچون بابک زنجانی با این سوابق باید حتماً رانت داشته باشد که به اینجا برسد و بدون رانت، طی چنین مسیری امکان ندارد. شاید خیلی از شرکت‌ها بودند که ادعا و قصد فروش نفت را داشتند و شاید توانایی آن را هم داشتند، اما هیچ‌گاه با آنها موافقت نشد. سلطانی در گفت‌و‌گو با «خبر آنلاین» افزود: «می‌گویند احمدی‌نژاد کاغذپاره‌ای به بابک زنجانی داده است و او با همان کاغذپاره این همه کار انجام داده است! اما امروز نه آن کاغذپاره موجود است و نه شاهدی برای اثبات این کاغذپاره وجود دارد. فقط حرف‌هایی گفته می‌شود؛ چیزی که مستند نباشد، نمی‌تواند جرمی را متوجه آقای احمدی‌نژاد کند.»

سانسور صدا و سیما به برادر رئیس جمهوری رسید

اخبار ساعت ۱۴ شبکه یک سیما، جمعه گذشته درخصوص خسارت سیل استان ایلام، ارتباطی مستقیم با نوبخت، معاون رئیس جمهوری و فرستاده روحانی به این استان داشت که به گزارش «عصر خبر»، این بخش خبری در حرکتی عجیب و سؤال‌برانگیز، تصویر حسن فریدون، برادر و دستیار ویژه رئیس جمهوری را که کنار نوبخت قرار داشت، سانسور کرد.

روایت روزنامه امریکایی از وضعیت نامعلوم رکن‌آبادی

نیویورک تایمز نوشت: یک ماه پس از آنکه صدها و شاید هزاران مسلمان در مراسم سالانه حج در مکه جان خود را از دست دادند، مقامات ایرانی، عربستان را به سوء استفاده از هرج و مرج ایجاد شده برای ربودن مقامات ایرانی و استفاده از آنها به عنوان گروگان در جنگ لفظی روزافزون میان دو کشور متهم می‌کنند. این تنش‌های تشدید شده در زمانی بدتر از این نمی‌توانست روی دهد. ایران که برای نخستین مرتبه در مذاکرات سوریه حضور داشت، از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت کرد و این در حالی است که عربستان مخالف اسد است. به گزارش انتخاب، این گزارش افزوده است: غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان و یکی از افراد کلیدی در فعالیت‌های ایران در امور سیاسی لبنان و جنگ سوریه، مهم‌ترین فرد ایرانی است که در 24 سپتامبر در حادثه «منا» در خارج از شهر مکه ناپدید شد. حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه به خبرگزاری تسنیم گفت، شاهدان ایرانی آخرین مرتبه رکن‌آبادی را پس از حادثه «منا» دیده‌اند. به نوشته نیویورک تایمز، تردیدها در ایران افزایش یافته است زیرا می‌گویند عربستان از انتشار تصاویر دوربین‌های امنیتی از این حادثه که نیاز به تحقیقات مستقل در این زمینه دارد، خودداری می‌کند. عربستان از مدت‌ها با غرور اعلام کرده بود دست‌کم پنج هزار دوربین امنیتی در سراسر محل انجام مناسک حج نصب کرده است. این روزنامه امریکایی ادامه داده است: عربستان، رکن‌آبادی را مغز متفکر ایران بر ضد متحدان منطقه‌ای‌اش می‌داند. وی از یک بمبگذاری جان سالم به در برد و مقامات امنیتی ایران در جلسات خصوصی خود می‌گویند عربستان دست‌کم دو مرتبه دیگر تلاش کرده بود رکن‌آبادی را ترور کند.

توضیح معاونت مطبوعاتی درباره ادعای زاکانی

در پی انتشار خبری مبنی بر شکایت از مدیر مسئول هفته‌نامه «پنجره»، روابط عمومی معاونت مطبوعاتی توضیحاتی را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، در متن این توضیح آمده است: آقای دکتر علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته است که معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل انتشار مطلبی در نشریه «پنجره»، از نامبرده شکایت کرده است، اگرچه ایشان به عنوان یک مدیر مسئول نشریه، تفاوت‌های میان هیأت نظارت بر مطبوعات، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخصیت حقیقی معاون مطبوعاتی را می‌داند اما احتمالاً لغزش لسانی رخ داده است زیرا پرونده‌ای که از مدیر مسئول نشریه «پنجره» در دادگاه مطرح است، براساس مصوبه جلسه مورخ 5/8/93 (یک سال پیش) هیأت محترم نظارت بر مطبوعات است که براساس وظایف و اختیارات این هیأت فرادستگاهی صورت گرفته است و نامبرده نباید انتظار داشته باشد که در حق او تبعیضی روا داشته شود.

*********************************

روزنامه خراسان **

سایت تیک خبر داد :

پایگاه اینترنتی العربی الجدید در مقاله ای به قلم عثمان المختار نوشت با نزدیک شدن داعش به شهر سامراء که مراقد دینی بسیار مهم پیروان شیعه در آن قرار دارد، نزاع در عراق وارد مرحله جدیدی می شود. این امکان وجود دارد ایران به طور علنی در عراق دخالت کند.

ایسکا نیوز مدعی شد :

اخبار بخش خبری ۱۹ در خبری درباره عوارض ۲۰ هزار تومانی جاده چالوس آهنگی از یکی از خواننده های ایرانی مقیم آمریکا پخش کرد.این آهنگ، آهنگ «هوا ابری و من با چشمای تر»، یکی از جدیدترین آهنگ های این خواننده است که در بخش خبری ۱۹ پخش شد.

پارس نیوز مدعی شد :

هلدینگ تاپیکو که یکی از مهم ترین هلدینگ های نفتی شستا به شمار می رود اجرای پروژه های مهمی همچون مگا پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در دست اجرا دارد، اما فشارهای مدیریتی از لایه های نخست دولت برای ایجاد تغییر در این زیرمجموعه شستا، نهایت کار را به حضور «ا.ش» در این هلدینگ رسانده است.از شستا خبر می رسد قرار است حکم وی صادر شود،انتصابی که از نفوذ «ح.ف» در این سناریو حکایت دارد.

راه دانا مدعی شد:

این سایت از جدل لفظی فرمانده سپاه ایلام و سخنگوی دولت خبر داد و مدعی شد :«نوبخت» در نشست مشترک شورای بحران و برنامه ریزی استان ایلام گفت: «زیرساخت های استان ایلام متعلق به دولت قبل است و متأسفانه در دولتی که رفتارهای عوام فریبانه ای داشت عملا هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت زیرساختی استان ایلام صورت نگرفت». در ادامه این نشست سردار «سیدصادق حسینی» فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) با بیان اینکه کمبود زیرساخت ها و امکانات معطوف به دولت قبل نیست، گفت: «در این کمبودها دو دولت اصلاحات و سازندگی نیز دخیل هستند».

پارس نیوز مدعی شد :

جمعی از اصلاح طلبان استان همدان که اخیرا ملاقاتی با اکبر هاشمی رفسنجانی داشتند از وی خواسته اند تا نیکبخت استاندار همدان تغییر کند.ظاهرا محمدناصر نیکبخت با حلقه اعتدال بیشتر هماهنگ است تا اصلاح طلبان.البته گفته می شود هاشمی رفسنجانی با توجه به خبرهایی که در مورد وی گفته شده، این تغییر را ضروری ارزیابی کرده است.

*********************************

روزنامه جام جم**

تشکیل نیروی واکنش سریع ارتش

امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش از تشکیل نیروی واکنش سریع در تمام یگان‌های این نیرو خبر داد.

به گزارش تسنیم، او در جمع دانش‌پژوهان آموزشگاه‌های درجه‌داری ارتش گفت: نیروی زمینی ارتش در رزمایش مشترک محرم، در حوزه تهدیدات در فضای ناهمتراز و جنگ‌های نیابتی توانست به تمامی اهداف خود برسد.

سرخط نفوذ آمریکا دراسناد لانه جاسوسی

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: سرخط نفوذ آمریکا را می‌توان در اسناد لانه جاسوسی دید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی با تشریح جزئیات برخی موارد جاسوسی در ایران از سوی آمریکا، افزود: اکنون چندین میلیون برابر از این خط، نگاه، توطئه‌ها و این‌گونه طرح‌ها در کشور هست و این خطرها میان انقلابیون سابق و لاحق و حوزه و دانشگاه و روشنفکران وجود دارد.

تلاش جهانی برای خروج انحصار اینترنت از دست آمریکا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در عراق به‌سر می‌برد، از رایزنی‌ها و تلاش‌ها برای خارج کردن انحصار اینترنت از دست آمریکا خبر داد و گفت: قرار است در نشست آذرماه امسال در ژنو، برای مدیریت جهانی اینترنت تصمیم‌گیری شود.

محمود واعظی در گفت‌وگو با ایرنا یادآور شد: روس‌ها رایزنی‌های جدیدی را با وزیران ارتباطات دیگر کشورها شروع کرده‌اند. در سفر به بغداد نیز با وزیر ارتباطات عراق در این زمینه مذاکره کردیم. وی ابراز امیدواری کرد این رایزنی‌ها به نتیجه رسیده و اینترنت را از انحصار آمریکا خارج کند.

استقلال و بی‌طرفی شورای نگهبان در انتخابات

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان با هیچ‌کس درخصوص انتخابات و صلاحیت‌ نامزدها هماهنگی ندارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیامک ره‌پیک در سخنرانی پیش از خطبه‌‌های نماز جمعه مشهد افزود: گاهی در رسانه‌‌ها عده‌‌ای از خارج و داخل کشور اعلام می‌کنند که ما با شورای نگهبان هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌‌ایم، اما همین‌جا باید گفت شورای نگهبان با هیچ‌کس در مورد انتخابات و صلاحیت‌‌ها هماهنگی نکرده زیرا دلیلی برای این کار وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *