اختصاصی | از سپاه هراسی تا سپاه ستیزی

خانه / مطالب و رویدادها / یادداشت و گفتگو / اختصاصی | از سپاه هراسی تا سپاه ستیزی

از سپاه هراسی تا سپاه ستیزی

دکتر عبدالهی فر

sepah

مقدمه:

ناکامی غرب در اجرای برنامه های خود در منطقه جنوب شرق آسیا و تلاش های بی نتیجه آنها جهت براندازی و حتی تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران به عنوان کانون الهام بخش استکبار ستیزی ملت های منطقه سبب گردیده تا آمریکا و رژیم صهیونیستی نوک پیکان حملات خود را متوجه عوامل و ریشه های قدرت یابی و قدرت سازی جمهوری اسلامی ایران سازند که سپاه پاسداران به دلیل نقش موثر در دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در مرکز این حملات قرار گرفته است.

با آغاز جنگ اقتصادی غرب علیه ایران و اطلاع دقیق غرب از نقش سپاه در ناکارامد سازی تحریم ها، پروژه «سپاه هراسي» غرب علیه سپاه که در گذشته در ابعاد نظامی، امنیتی، سیاسی دنبال می شد، وارد مراحل تازه ای شده که تلاش داشت تا با متهم سازی این نهاد ارزشي و توانمند به دست داشتن در امر قاچاقاق کالا و فساد اقتصادی در نزد افکار عمومی داخل کشور بی اعتبار و زمینه «سپاه ستیزی» را در داخل کشور فراهم سازد.

متهم سازی سپاه به فساد اقتصادی از طریق وصل آن به شبکه های قاچاق بین المللی برای نخستین بار در رسانه های وابسته به صهیونیسم جهانی و غرب با موضوع همکاری برخی از اعضای سپاه قدس با قاچاقچیان مکزیکی در امریکا جنوبی مطرح گردید.

در سالهای اخیر طرح مباحثی با اهداف سیاسی از سوی برخی چهره های مطرح داخل کشور تحت عنوان «اسکله های قاچاق» زمینه راه اندازی موج جدیدی از تبلیغات مسموم دشمنان انقلاب اسلامی علیه سپاه را فراهم ساخت. این روند پس از روی کارآمدن دولت یازدهم تشدید گردید تا جایی که رئیس جمهور در نخستین ماههای کاری خود در جمع فرماندهان سپاه تلاش کرد تا قدری از این فشارها بکاهد اما طرح مباحثی دو پهلو از سوی برخی مقامات رسمی کشورمان ابعاد این سوء برداشت ها را وارد مرحله نوینی ساخت و زمینه ای را فراهم ساخت تا برای نخستین بار در کشور «اتهام فساد سیستمی» از سوی یک رسانه داخلی علیه سپاه مطرح گردد.

مقایسه سپاه با ارتش بعثی عراق و توهین به دو صحابی جلیل القدر نبی مکرم اسلام (ص) در ایام ولادت آن حضرت، موضوعی نیست که آنرا تصادفی و بدون برنامه ریزی ارزیابی کرد. از این رو، ذیلا به تحلیل ابعاد جدید این پروژه می پردازیم:

چرایی موج جدید تخریب علیه سپاه؟

یکی از دلایل هجمه اخیر علیه سپاه همان چیزی است که روزنامه آلمانی دویچه وله در انعکاس سخنان رئیس جمهور در همایش اقتصاد ایران مطرح ساخت و نوشت: «روحانی فرصت عقده گشایی از سپاه را ایجاد کرد.» از همین رو،  سایت خبر آن لاین به خود جرات داد تا در مقاله ای با عنوان «رمزگشايي از فساد ابوذر و سلمان در کلام رئيس جمهور» سپاه را به فساد متهم سازد.

بر اساس همین تحلیل دویچه وله که معتقد است با این رویه، عناصر فرصت طلب به عقده گشایی خواهند پرداخت، روزنامه جوان در سرمقاله خود، سایت خبر آن لاین را در مسیر ضد انقلاب توصیف کرد و عمل آن را اقدامی در امتداد تلاش های رژیم صهیونیستی علیه سپاه ارزیابی کرد.

یک علت دیگر تحلیل غلطی است که برخی از تحلیل گران مسائل سیاسی ایران در داخل و خارج دارند و می گویند که حل مشکلات ریشه ای کشور در چند عامل اساسی نهفته است و دولت ها صرف نظر از گرایش سیاسی شان قادر به حل آن نیستند.

این عده با اشاره به نقش تعیین کننده رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های کلان کشور از جمله سیاست خارجی و پرونده هسته ای معتقدند برای کاهش تاثیر رهبر ابتدا لازمست نهادهای زیر مجموعه ولایت فقیه بویژه سپاه و بسیج را تخریب کرد و به این منظور می توان به بهانه هایی همچون ورود نهادها و شرکتهای بزرگ دولتی به بازار رقابت های اقتصادی و یا ورود نظامیان بویژه سپاه به عرصه سیاست تمسک جست.

واقعیت این است که تاريخ سي و شش ساله استقرار نظام مقدس جمهوري اسلامي نشان مي دهد سپاه در اوج اقتدار و صلابت در تمامي عرصه ها نياز انقلاب و كشور به سان دژ مستحكم ملت ايران عمل كرده و نقش كليدي خود در شكست و خنثي سازي توطئه ها و تهديدات گوناگون بيگانگان و ضد انلاب در عرصه هاي مختلف جنگ هاي سخت، نيمه سخت و نرم را همواره مورد اعتراف دوستان و دشمنان انقلاب قرار داده است.

واقعیت تلخ برای دشمنان انقلاب اسلامی این است که سپاه مانع از تحقق برنامه های نرم افزاری و سخت افزاری دشمن در تضعیف و براندازی نظام شده، و با امکانات و توانمندی خود مولفه های قدرت ملی و قدرت درونی قدرت افزایش داده است. در این راستا بر کسی پوشیده نیست که فناوری های نظامی و دفاعی سپاه یکی از عوامل کلیدی در بازدارندگی تهدید نظامی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است همچنین کسی منکر این قدرت سپاه نیست که موفق شد جریان تکفیری داعش را در سوریه و عراق زمین گیر نماید. مضاف بر این، به موازات  نقش افرینی سپاه در عرصه های نظامی و امنیتی به همان اندازه در  مقابله با سیاست های تحریمی علیه ایران و پیشرفت و توسعه کشور در عرصه های اقتصادی، سازندگی، علمی و صنعتی موثر بوده است. به اعتراف غربی ها سپاه امروز یکی از موانع بزرگ اثرگذاری تحریم های غرب علیه ایران است.  بنابراین می توان نتیجه گرفت که سناریوی و خط تخریب سپاه ریشه در توانمندی و نقاط قوت سپاه در عرصه های مختلف دارد. و به زعم دشمنان بیرونی و داخلی و همچنین  کسانی که ناآگاهانه و یا احتمالا مغرضانه چنین خطی را در داخل پیگیر هستند، با تخریب سپاه و اعتبار زدایی ملی از آن  می توانند، این نهاد مردمی و انقلابی  نظام جمهوری اسلامی ایران را تضعیف و  محدود سازند.

انگیزه ها و اهداف موج جدید سپاه ستیزی:

  • کینه ای که برخی از عناصر زخم خورده بویژه فتنه گران از سپاه دارند. در این رابطه می توان به سوابق نویسنده مقاله موهن خبر آنلاین اشاره کرد که سوابق خدمت وی به رژیم پهلوی را باید در روزنامه های آن زمان جستجو کرد.
  • تلاش برخی از نشریات و قلم بدستان همسو با غرب جهت افزایش فشارهای اقتصادی غرب از طریق محدود سازی تاثیر سپاه در کاهش اثرات تهدیدات اقتصادی آمریکا
  • تلاش برای لاپوشانی کانون واقعی مفاسد اقتصادی
  • تحدید سپاه به مسایل صرف نظامی و پادگانها با خیال حذف یک مانع جدی و بزرگ در پیشبرد مقاصد خویش علیه نظام اسلامی.
  • ایجاد دوقطبی های مصنوعی و اختلاف افکنی میان دولت و سپاه با هدف تضعیف همزمان هر دو
  • ممانعت از خدمات قوای نظامی بویژه سپاه به دولت به جهت نگرانی از تاثیر همکاری این دو نهاد بر قدرت و اقتدار نظام اسلامی.
  • ایجاد جو ناآرام و حاشیه سازی برای دولتی که به تلاش شبانه روزی جهت حل مشکلات مردم نیاز دارد.
  • منحرف ساختن افکار عمومی از موضوع مهم بازگشت فتنه گران به قدرت و اقدامات خرابکارانه آنها.
  • تخریب چهره مجموعه های ارزشی و ولایی از جمله سپاه با منتسب کردن غیر واقعی به فساد اقتصادی

نتایج سپاه ستیزی بر مسائل داخلی و خارجی:

  • اولین نتیجه این حرکت مغرضانه برخی گروههای سیاسی علیه سپاه دارد، سوء استفاده غرب بویژه مذاکره کنندگان هسته ای می باشد که در شرایط حساس کنونی به دنبال کسب امتیازات بیشتر و ضعیف تر نشان دادن دولت جهت پاسخ به نیاز های مردم می باشد.
  • نتیجه بعدی افزایش احتمال زبان تهدیدآمیز غرب می باشد که با تضعیف نهادهای نظامی ممکن می گردد.
  • بلا استفاده کردن ظرفیت های اقتصادی و سازندگی سپاه جهت حل مشکلات اقتصادی کشور بویژه مماتعت از نقش سپاه در کاهش اثر تحریم هاست.
  • از دیگر نتایج این گونه اقدامات اخلال در راهبرد بازدارندگی نظام ج.ا.ا و کاهش تاثیر قدرت منطقه ای سپاه بر جبهه مقاومت می باشد که به صورت مستقیم بر امنیت رژیم صهیونیستی تاثیر دارد.
  • تضعیف همزمان دولت و سپاه با اختلاف نمایی میان آنها و مالا ناامید ساختن مردم از بهبود اوضاع اقتصادی کشور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *