اربعین بدون حاج قاسم...

اربعین بدون حاج قاسم با دشمنان

خانه / پیشنهاد ویژه / اربعین بدون حاج قاسم با دشمنان

حجت‌الاسلام اصفهانیان با بیان‌اینکه راهپیمایی عظیم اربعین فرصت کم‌نظیری است که خدا در غیبت کبری به جامعه توحیدی اعطاء کرده، گفت: اربعین فاصله میان طبقات اجتماعی را با الفت قلبی کم می‌کند و دست‌های نقش‌آفرین را در دست هم قرار می‌دهد.

اربعین بدون حاج قاسم با دشمنان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام: به تناسب شرایط پیش آمده برای راهپیمایی اربعین امسال در پی شیوع کرونا و استفاده ای که می توان و باید از همین شرایط عدم حضور داشت با حجت الاسلام والمسلمین «سعید اصفهانیان»، مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین علیه السلام گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

پدیده عظیم و چندمیلیون نفری اربعین حسینی علیه السلام در سال های اخیر چه افق هایی را پیش روی ما گشوده است؟

پدیده اربعین در سال های اخیر فضای متفاوتی از فهم و عمل را برای عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شکل داده است؛ در این هزار و اندی سال فضای ما درباره قیام حضرت سیدالشهداء علیه السلام در حدی شکل گرفت و بعد از انقلاب اسلامی ارتقا یافت و با پدیده اربعینی در یک دهه اخیر فهم و عمل ما نسبت به جریان عاشورای حسینی علیه السلام بشدت رشد کرد و نگاه ما از محلی و خرد و کوچک، معطوف به نگاه های بزرگ و بین الادیانی شد. پیش از این این موضوع شاید برای اندکی از خواص مدنظر قرار می گرفت اما در سال های اخیر جریان اربعینی در بدنه اجتماعی جهان تسری یافته و میان عاشقان بیش از 80 کشور جهان مدل های جدیدی از اتصال به اربعین شکل گرفته است.

آیا آنچه را که در اربعین حسینی رخ می دهد، می توان تکمله ای بر عزاداری های محرم و صفر دانست؟

آنچه در فرهنگ عمومی جهان نسبت به عاشورای حسینی وجود داشت اقامه عزا و سوگواری بود اما با پدیده اربعین تعامل بالای اجتماعی حرکت های گسترده بین الادیانی محور کار عاشقان حسینی قرار گرفت، اما امسال با شکلی جدید از اربعین مواجه هستیم، این پدیده حسب شرایط خاص گرفتار یک تهدید شده، تهدیدی که به نظر می رسد از مدت ها پیش دشمنان نسبت به آن اهتمام داشته اند حداقل از سال 1394 تمرکز دشمن بر تحقق انواع جنگ های نرم پیرامون این پدیده بوده است.

اربعین بدون حاج قاسم...
اربعین بدون حاج قاسم…

مبارزه دشمنان با پدیده اربعین در چه قالب هایی تبلور یافته است؟

نخست نبرد نرم علمی با کاری که به توصیه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا شروع شده و دانشگاه ام.آی.تی آن را کیلد زد و وارد عراق کرد، دوم نبرد نرم هنری و رسانه ای که بخشی از ظرفیت های هنری کشورهای اروپا و آمریکا آن را سامان دادند، سپس نبرد نرم بیولوژیکی که برخی اربعیون و افراد رسانه ای موثر و حتی برخی عالمان گرفتار آن شدند، همچنین است نبرد نرم فرقه ای که در سه سال گذشته در هر سال در آستانه محرم و شاید یک ماه قبل از آن آغاز می شد و میان ایران و عراق در فضای مجازی غوغا به پا می کرد و جای تعجب دارد که چرا امسال از آن خبری نیست؟! و نیز  نبرد ارزی که در آستانه اربعین آغاز می شد و حتی مسئولان ما در این باره چندگونه سخن می گفتند و در تخصیص ارز به زائران امام حسین علیه السلام نقایص بسیار رخ می داد!

در سال های قبل دشمن انگیزه جدی برای این نبرد داشت که میان شیعه ایرانی و عراقی اختلافات همّیتی و قومیتی راه بیندازد و فضای اتصال اربعین را تهدید کند و چون امسال فضای کرونا هست دشمن نیازی به این نبرد ندارد.

آیا دشمن برای مقابله با اربعین نبرد سخت هم به راه انداخته است؟

نقشه ای که دشمن درباره اربعین چیده حداقل پنج شاخه جنگ نرم داشت و ناخواسته برخی از داخل هم درگیر شدند اما سال گذشته این نبرد به یک جنگ سخت هم تبدیل شد چنان که در عراق و لبنان در حوالی و قبل و بعد از اربعین، نبرد میدانی شکل گرفت و نهایتاً با بی تدبیری برخی نیروهای عراقی فراخوانی اعلام شد و کفن پوشان برای اسقاط نظام عراق به میدان فاطمه زهرا سلام الله علیها آمدند.

این حرکات نرم و سخت در موضوع اربعین از سال 94 به بعد در ابتدا برای متخصصان قابل رویت بود و در کنگره های علمی ازجمله کنگره سوم «عهد مع الحسین علیه السلام» مطرح شد اما به دلیل گسست و فاصله ای که بدنه علمی با بدنه اجرایی کشور دارد، آن اقداماتی که باید، انجام نشد.

اربعین بدون حاج قاسم...
اربعین بدون حاج قاسم…

اربعین حسینی علیه السلام و راهپیمایی عظیم و چندمیلیونی آن چه ظرفیت هایی از نظر اجتماعی برای جهان تشیع داشته و دارد؟

اربعین فاصله میان طبقات اجتماعی را با الفت قلبی کم می کند و دست های نقش آفرین را در دست هم قرار و مجریان اجتماعی را به مسیر نخبگانی و اندیشه ورزی سوق می دهد و خدمت به جامعه فطری و توحیدی را تسهیل می کند این فرصت کم نظیری است که خدا در غیبت کبری به جامعه توحیدی اعطاء کرده است، یعنی این فرصت را خدا به جامعه توحیدی عطا کرده تا به محوریت شیعه گام های استوار را به سمت ظهور امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف بردارد.

امید است در این زمان که به ظاهر تهدیدی به سمت اربعین آمده آن را تبدیل به فرصت کنیم و بدانیم در چه مقطعی از غیبت کبری قرار داریم و در همراهی با این جریان نورانی سبقت بگیریم و تلاش کنیم تا فرهنگ درون اربعین را کشف کرده و به همه سال تسری بدهیم.

اربعین بدون حاج قاسم...
اربعین بدون حاج قاسم…

از نخستین اربعین بدون حاج قاسم سلیمانی که با شیوع کرونا باب حضور در راهپیمایی اربعین هم بر زائران بسته شده، چه باید یاد گرفت؟

یادی کنیم از بزرگمرد اربعینی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در سال های قبل بدون آنکه ما بدانیم تامین امنیت اربعین را عهده دار بود و جریان آن را تولیت می کرد و به حسب اعتقاد او و فضای بیرونی کمک به جریان زلزله زدگان در سال 1397 دو روز بعد از اربعین سامان گرفت و بیشتری کمک ها از جانب مواکب اربعین به زلزله زدگان ارائه شد.

علاوه بر این، در ابتدای سال 98 موکب های اربعین عراق به همت سردار سلیمانی برای کمک به سیل زدگان سراسر کشور گسیل شدند و خداوند با این صحنه نشان داد آن بزرگمردی که باور داشت و میاندار بود از ظرفیت اربعین برای این همدلی ها استفاده کرد.

حاج قاسم سلیمانی همانی بود که باید پشت سر او امتداد فرهنگی مان را می چیدیم و گام های فرهنگی را تثبیت می کردیم امروز حاج قاسم را در ظاهر نداریم و حسرت داریم که ای کاش پشت سر امنیت نظامی او امنیت اقتصادی و فرهنگی را فراهم می کردیم.

شاید اینکه امسال در اولین سال شهادت حاج قاسم باب اربعین بسته شده باید درس بگیریم که ای کاش از ظرفیت شکل‌گرفته اقتصادی جبهه مقاومت در عراق، لبنان، ترکیه و سوریه، استفاده می کردیم.

منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *