اربعین تصویر‌ساز دولت کریمه امام‌زمان

اربعین تصویر‌ساز دولت کریمه امام‌زمان

خانه / مطالب و رویدادها / اربعین تصویر‌ساز دولت کریمه امام‌زمان

نشست هم اندیشی «اربعین و امت سازی از خودسازی تا تمدن سازی» به عنوان یکی از نشست های علمی هفتمین کنگره بین المللی «اربعین مِن المَعهد مع الحسین علیه السلام حتّی اللّقاء» در قم برگزار شد.

اربعین تصویر‌ساز دولت کریمه امام‌زمان

هیات: حجت الاسلام مصطفی جمالی با بیان این که اربعین ظرفیت جدیدی در جهان اسلام و نظام بین الملل ایجاد کرده است گفت: این ظرفیت نشان می دهد که همه ما باید به صورت جدی و نه فقط در مقام اندیشه و نظر، بلکه باید در مقام عمل در این حوزه کار و تلاش داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اربعین پدیده ای بی نظیر در تحقق تحول روحی فردی و اجتماعی انسان هاست و می تواند هم در مقیاس ملی و منطقه ای و هم در مقیاس جهان اسلام و نظام بین الملل نقش آفرینی داشته باشد.

اربعین تصویر‌ساز دولت کریمه امام‌زمان
اربعین تصویر‌ساز دولت کریمه امام‌زمان

وی در ادامه گفت: اگر در این برنامه ریزی و فعالیت های عملی بتوان حتی افراد غیرمذهبی را با آرمان های بلند و متعالی اربعین آشنا کرد، آن گاه خط مقاومت در جهان شکل می گیرد و این استقامت و پایداری می تواند برکات زیادی داشته باشد.

جمالی همچنین حماسه حسینی و اربعین حسینی را مقدمه مُلک مهدوی دانست و بر استفاده از این ظرفیت برجسته تأکید کرد.

در این نشست همچنین حجت الاسلام نجف لک زایی در موضوع «امت قرآنی و شاخصه های حکمرانی و تمدنی آن» به تبیین رابطه استقامت و اربعین پرداخت و گفت: اربعین ادامه استقامتی است که امام حسین علیه السلام آن را شروع کرد و همانطور که آن استقامت اسلام را نجات داد امروز هم اربعین نماد بالفعل بودن این استقامت است.

اربعین تصویر‌ساز دولت کریمه امام‌زمان
اربعین تصویر‌ساز دولت کریمه امام‌زمان

حجت الاسلام مهدی امیدی نیز در این نشست، فرآیند تحقق امت اسلامی را با بیان رابطه خلافت و حُکمرانی مورد توجه قرار داد و گفت: حُکمرانی با بالفعل ساختن خلافت در ابعاد مختلف و امت سازی همراه است.

وی اضافه کرد: آیه مبارکه قرآنی «و کذلک جَعلناکم اُمّه وَسَطا» نشان می دهد اگر امت با حکومت صالح و حاکمیت الهی همراه شود، امّتی معتدل شکل خواهد گرفت که می تواند گواه و شاهدی برای امت های دیگر باشد و امت های دیگر از او الگوبرداری کنند.

این استاد حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود بیان داشت: اگر بتوانیم این نگاه قرآنی را دنبال کنیم، می توانیم جامعه ای با رویکرد تمدنی داشته باشیم تا این جامعه بتواند ضمن پاسخ گویی به نیازهای فطری خود، در فضای تمدنی نیز حرفی های مهمی برای گفتن داشته باشد.

موضوع «اربعین و شاخص های تمدن نوین اسلامی» نیز از دیگر موضوعات این نشست علمی بود که حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی درباره آن سخن گفت.

وی ضمن اشاره به اهمیت موضوع اربعین در متون دینی، به روایت امام حسن عسکری علیه السلام درباره پنج نشانه مؤمن اشاره کرد و گفت: حضرت در این روایت در کنار 51 رکعت نماز، پیشانی بر خاک گذاشتن در سجده، بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز و انگشتر در دست راست کردن، زیارت اربعین را دیگر نشانه اهل ایمان بر می شمرند که نشانه اهمیت این موضوع است.

وی همچنین حج را نماد مهم دین مبین اسلام دانست و افزود: اربعین را نیز باید نمادی برای شیعیان دانست که در مناسکی بزرگ و معنوی انجام می شود و پیام های فراوانی در خود دارد.

اربعین تصویر‌ساز دولت کریمه امام‌زمان
اربعین تصویر‌ساز دولت کریمه امام‌زمان

این استاد حوزه علمیه قم محوریت اربعین را شخصیت نورانی امام حسین علیه السلام خواند و تصریح کرد: این محوریت به آن معناست که امام حسین علیه السلام به عنوان شخصیتی عدالت مبنا و ظلم ستیز، همگان را به عدالت طلبی، ظلم ستیزی و همیاری با مظلوم فرا می خوانَد تا آنان بر اساس مواسات و همیاری یکدیگر به خیل میلیونی اربعین بپیوندند و عضوی از این اقیانوس عظیم شوند.

وی اضافه کرد: در حکایت اربعین رسیدن به یک هدف ملاک است که البته این حرکت، طولانی مدت است و سختی دارد، اما با این حال همه در این مسیر به همیاری و مواسات می پردازند تا هر کس در این مسیر قرار می گیرد به مقصد نهایی برسد.

ایزدهی درباره ظرفیت عظیم اربعین ادامه داد: مناسک حج با همه اهمیتش حداکثر 3 میلیون نفر از مسلمانان را شامل می شود، اما اربعین با جمعیتی معادل حداقل 20 میلیون نفر، ظرفیتی منحصر به فرد پدید می آورد که باید از آن استفاده شود، ضمن آن که حج با کمک های دولتی همراه است، اما اربعین بیشتر جلوه ای مردمی و مواساتی دارد.

وی در پایان سخنان خود پدیده مهم انقلاب اسلامی را برخاسته از نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام و استقامت اربعینی برشمرد و گفت: اهمیت این پدیده تا آن جاست که ادبیات انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی محدود نماند و به همه دنیا گسترش یافت.

هفتمین کنگره بین المللی «اربعین مِن المَعهد مع الحسین علیه السلام حتّی اللّقاء» از امروز تا اربعین حسینی در شهرهای مختلفی مانند کربلا، نجف، قم، مشهد و تهران و با برگزاری برنامه های متنوع علمی و فرهنگی و هنری دنبال می شود.

منبع: حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *