از تاثیر لقمه حلال تا نفوذ رفتار والدین در روح کودک

خانه / پیشنهاد ویژه / از تاثیر لقمه حلال تا نفوذ رفتار والدین در روح کودک

کودک در چندسال نخست زندگی، در همه کارها از اطرافیان الگوبرداری می‌کند. کودکان ما آنگونه می‌شوند که ما هستیم، نه آنگونه که ما می‌خواهیم. والدین روی فرزندان تأثیر دارند؛ تک‌تک حرف‌ها و اظهار محبت‌هاشان بر روح کودک نقش می‌بندد.

از تاثیر لقمه حلال تا نفوذ رفتار والدین در روح کودک

هیاتتربیت مهدوی از الزامات جامعه منتظر و زمینه ساز ظهور امام زمان است، چراکه تا انسان ها آماده و برای درک آن عصر تربیت نشوند، شرایط ظهور فراهم نمی شود. از این رو، دانستن گام هایی که به تربیت مهدوی نسل ها کمک می کند ضرورت دارد که در ذیل برخی از آنها مرور می شود:

از تاثیر لقمه حلال تا نفوذ رفتار والدین در روح کودک

گام اول: لقمه حلال  روزی

پیامبر صلی الله و علیه و آله وسلم به عده ای جوان که بیشترشان مجرد بودند، فرمودند: «فرزندانتان را قبل از آنکه متولد شوند، تربیت کنید». یکی از جوانان پرسید: ما که هنوز ازدواج هم نکرده ایم، چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم؟ حضرت صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «لقمه هایی که می خورید، نسل شما را می سازد و فرزندان شما را تربیت می کند». برای داشتن نسلی مهدوی باید جسم و روحمان را با غذای طیب و پاک تغذیه کنیم. برای فرزندان نیز، هم باید لقمه حلال تهیه کنیم و هم به آنان بیاموزیم که از خوردن مال حرام پرهیزکنند.

گام دوم: الگوپذیری

کودک در چندسال نخست زندگی، همه کارهایش را از اطرافیانش الگوبرداری می کند. باور کنیم «کودکان ما آنگونه می شوند که ما هستیم، نه آنگونه که ما می خواهیم». والدین روی فرزندان تأثیر دارند؛ تک تک حرف هایشان، اظهار محبتشان و حرف هایی که در خلال آن می زنند بر روح کودک نقش می بندد. خداوند در آیه ۴۴ سوره مبارکه بقره می فرماید: «أَتَأْمُرُونَ الْنَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکمْ؛ آیا مردم را به نیکی دعوت می کنید، اما خودتان را فراموش می نمایید. ضمنا بدانیم که تربیت کودک تنها وظیفه مادران نیست، امام علی(ع) می فرمایند: هیچ پدری به فرزندش، هدیه ای بهتر از تربیت نیکو نداده است». پدران علاوه بر تأمین مخارج فرزند، نسبت به تربیت، محبت و توجه به فرزندان هم وظیفه دارند و باید در امر تربیت با مادر مشارکت کنند.

از تاثیر لقمه حلال تا نفوذ رفتار والدین در روح کودک

گام سوم: انتخاب نام نیکو

 

پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «اولین هدیه شما به فرزندانتان، انتخاب نام نیکو برای اوست» . شاید بپرسید که نام نیکو چه نامی است؟، امام محمدباقر علیه السلام می فرماید: «صحیح ترین نام ها، نامی است که گویای عبودیت و بندگی باشد، و بهترین نام ها، نام پیامبران و اولیاء خدا است». پس شایسته است برای فرزندانمان نام خوب انتخاب کنیم که بهترین این نام ها، اسامی پیامبران و اولیای خدا است با انتخاب این اسامی می توانیم علاوه بر ادای حق فرزندان محبت و علاقه خود را نسبت به اهل بیت علیهم السلام ابراز و به کودکان منتقل کنیم.
منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *