از دفاع مقدس تا پادگان مدرس

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / شهدا / انقلاب اسلامی / از دفاع مقدس تا پادگان مدرس

آخرین انفجار پادگان شهید مدرس خیلی‌ها را به فیض شهادت رساند. ۳۹ نفر از بهترین کسانی که سال‌ها شب و روز برای موفقیت و استقلال و اقتدار در عرصه موشکی در این پادگان تلاش می‌کردند شب عید غدیر سال ۹۰ آسمانی شدند.

شاید آن روز که مجروحیت در جریان تست موشکی را در صنایع دفاع تجربه کرد، خیلی‌ها فکر می‌کردند آخرین روزهای نقش آفرینی در زمینه صنایع موشکی را تجربه می‌کند و بازنشستگی پایان روزهای حماسه آفرینی مهدی دشتبان زاده است. اما جسارت و شجاعت او در این کار نشان می‌داد که تازه اول راهی پر تلاطم است. جسارت و مهارت او که با تجربه سال ها جنگ تحمیلی آمیخته شده بود، از چشمان دقیق سردار بی ادعای جهادخودکفایی، حسن طهرانی مقدم دورنماند و چیزی نگذشت که مهدی دشتبان زاده به فرماندهی پادگان شهید مدرس انتخاب شد. پادگانی که اتفاق‌های مهمی را به خود دید. انفجارها، تست‌های موفق و ناموفق موشکی، پیروزی‌ها، آموزش و مهارت جوانانی زبده و صدها اتفاق تلخ و شیرینی که برای خیلی‌ها از این پادگان یک دوکوهه دوم ساخته بود.

همسرش می‌گوید: «همیشه نگران بچه‌های پادگان بود. می‌گفت جان این بچه‌ها در پادگان مدرس بعد از خدا دست ماست و مسئولیت تک‌تک این‌ها دست من است. باید مواظبشان باشم.» برای این بچه‌ها فقط یک فرمانده نبود. هم معلم بود و هم مثل یک پدر برایشان دلسوزی می‌کرد. ضمن اینکه سخت گیری یک فرمانده را هم داشت. همسرش می‌گوید: «به او گفتم: “هر هفته با بچه‌ها استخر که می‌روی، عروسی‌هایشان هم که می‌روی، تو را به خدا انقدر با همه خودمانی نشو!” اما او گفت: “فردا که بیایند خجالت می‌کشم توی چشمشان نگاه کنم.”»

آخرین انفجار این پادگان خیلی‌ها را به فیض شهادت رساند. 39 نفر از بهترین کسانی که سال‌ها شب و روز برای موفقیت و استقلال و اقتدار در عرصه موشکی در این پادگان تلاش می‌کردند شب عید غدیر سال 90 آسمانی شدند. یکی از این شهدا، فرمانده پادگان، شهید مهدی دشتبان زاده بود.

سردار شهید مهدی دشتبان زاده در 30 اسفندماه سال 1342 در محله میدان خراسان تهران بدنیا آمد، همزمان با دوران دبیرستانش جنگ تحمیلی هم آغاز شد و در پایگاه بسیج مسجد لرزاده به فعالیت پرداخت. درست هنگامی که مشغول امتحان فیزیک دوم دبیرستان بود با یکی از دوستانش به نام شهید  یزدان پرست امتحان را نیمه تمام گذاشت و پا به عرصه جهاد گذاشت. دوران دفاع مقدس را در بهداری لشگر 27 محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم خدمت می‌کرد و خودش هم به دفعات مجروح شد.

پس از پایان جنگ تحمیلی به استخدام وزارت دفاع درآمد و در سال 1368 ازدواج کرد. با تشکیل جهاد خودکفایی سپاه از همراهان سردار شهید حسن طهرانی مقدم شد و در این میان فرماندهی پادگان مدرس به او واگذار شد و نهایتا بعد از سال‌ها کار جهادی در عرصه دفاع موشکی و اقتدار جمهوری اسلامی در مسئله دفاعی به همراه 38 تن دیگر از همرزمانش در جهادخودکفایی سپاه از جمله سردار شهید طهرانی مقدم طی انفجاری در پادگان مدرس روز 21 آبان ماه سال 90 به شهادت رسید.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *