از زمان ظهور جز خدواند کسی آگاه نیست | آیت الله فاضل لنکرانی

خانه / پیشنهاد ویژه / از زمان ظهور جز خدواند کسی آگاه نیست | آیت الله فاضل لنکرانی

کی از اشتباهات بسیار بزرگ این است که ما به مردم وعده بدهیم ظهور نزدیک است، ما باید جزو منتظران باشیم و منتظر یعنی در انتظار وقوع و این ممکن است الآن واقع بشود یا بعد ولی درست نیست به مردم وعده بدهیم و بعد هم آن را به برخی از مراجع منتسب کنیم و این حرف‌ها با نفی و اغراق کم و زیاد بشود.

از زمان ظهور جز خدواند کسی آگاه نیست | آیت الله فاضل لنکرانی

هیاتآیت الله فاضل لنکرانی در آستانه نیمه شعبان در دیدار جمعی از علما، فضلا و خطبای استان مرکزی با تبریک ولادت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ، با بیان این مطلب و با اشاره به روایت مرحوم صدوق در ذیل اولین آیه سوره نحل، افزود: اول کسی که با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیعت می‌کند جبرئیل است. چرا اولین تبعیت کننده با حضرت جبرئیل است؟ به مناسبت اینکه تمام وحی‌های خداوند بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به واسطه‌ی جبرئیل بوده است و در زمان ظهور حضرت هم گویا باید همین مأموریت را از طرف خدا انجام بدهد و با آخرین وصی و حجت حق که مورد آرزوی همه‌ی انبیاء و اولیاء است بیعت کند.

وی ادامه داد: بر این اساس ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف «امر الله» است و امر الله در قرآن معنا و مفهوم خاصی دارد، یعنی آنچه که اراده‌ی مستقیم خدا در آن دخالت دارد و قطعاً هم واقع می‌شود. یکی از موارد امر الله در قرآن، قیامت است یک موردش هم ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف است. همین آیه کافی است که زمان ظهور نیز مثل قیامت مخفی است، لذا در بعضی از روایات می‌فرماید ظهور مانند قیامت ناگهانی و بغتةً واقع می‌شود، ما از خود همین آیه استفاده می‌کنیم کسی نمی‌تواند زمان ظهور را معین کند بله حوادثی در عالم واقع می‌شود و انسان با یک قرائنی می‌گوید این حوادث آرام آرام در ظهور نقش دارد. به اعتقاد ما از زمان حدوث اسلام و بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ، آخر الزمان شروع شده است. این برداشت باطل در بعضی از اذهان است که فکر می‌کنند بعد از انقلاب، آخر الزمان شروع شده، یا در این صد سال آخر یا این ده سال اخیر آخر الزمان شروع شده است.
آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: یکی از اشتباهات بسیار بزرگ این است که ما به مردم وعده بدهیم ظهور نزدیک است، ما باید جزء منتظران باشیم و منتظر یعنی در انتظار وقوع و این ممکن است الآن واقع بشود یا بعد ولی درست نیست به مردم وعده بدهیم و بعد هم آن را به برخی از مراجع منتسب کنیم و این حرف‌ها با نفی و اغراق کم و زیاد بشود.

از زمان ظهور جز خدواند کسی آگاه نیست | آیت الله فاضل لنکرانی

وی افزود: باید به مردم بگوئیم این ظلم‌ها و جنگ‌هایی که در عالم واقع شود، می‌تواند زمینه را برای ظهور آماده کند اما نمی‌توانیم بگوئیم ظهور نزدیک است. وقتی ظهور به عنوان «امر الله» بیان می‌شود به یک معنا می‌توانیم بگوئیم جز خداوند کسی بر آن آگاه نیست چون زمام “امر الله” به دست خدای تبارک و تعالی است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار ادامه داد: باید مردم را به آنچه که حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف از ما به‌عنوان یک شیعه یا مسلمان و حتّی یک فرد از بشر انتظار دارد دعوت کنیم، باید بگوئیم در زمان غیبت وظایف منتظران چیست؟ چرا معتقدان به امامت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف بر متدیّنانی که در زمان حضور پیامبر و ائمه معصومین بوده‌اند ترجیح دارند؟

وی گفت: ما گرچه توفیق پیدا نکردیم امام معصوم را از نزدیک ببینیم ولی به آن حضرت و ظهورش اعتقاد و باور داریم و این از نعمت‌های خداست، از این‌رو فرمایشات آن حضرت را باید نصب العین قرار بدهیم. مطلوب ائمه ما این است نه آنکه انسان چله‌نشینی کند برای تشرف یافتن. گرچه زیارت و رؤیت آن حضرت جزء آمال و آرزوهای ماست ولی این کجا و اینکه آدم در این زمان ببیند وظیفه‌اش چیست کجا؟

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی مردم، یادآور شد: الآن کسی بخواهد دخترش را شوهر بدهد جهیزیه ندارد، یکی دو فرزندش در خانه بیکار است، خودش سفره‌ای که بتواند بچه‌هایش را سیر کند ندارد، امروز محور اصلی روحانیت در مسجد، بعد از انجام فرائض باید همین رسیدگی به مشکلات و مسائل مردم باشد. رسیدگی به مردم از همه چیز مهم‌تر است.

وی افزود: خدمت به احیای عتبات هم همین‌گونه است چون مربوط به مردم است، خدمت در عتبات یعنی برای انسانی که می‌خواهد با تشرف به زیارت تقرب به خدا پیدا کند شما زمینه و امکاناتش را فراهم می‌کنید این هم یک گام بسیار بزرگی است.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *