امام خامنه ای | از 6 خصلت به خدا پناه می برم

خانه / با ولایت / امام خامنه ای / بیانات و دیدارها / امام خامنه ای | از 6 خصلت به خدا پناه می برم

رهبر انقلاب فرمودند: پیغمبر اکرم صل الله علیه و آل و سلم هرروز از ۶ خصلت به خدای متعال پناه می‌برد، معنای تقوا این است، با مقام عصمت در عین حال این‌قدر مراقب خود است.

امام خامنه ای – از 6 خصلت به خدا پناه می برم

هیات: امام خامنه‌ای، رهبر معظّم انقلاب اسلامی در ابتدای یکی از جلسات درس خارج فقه خود به شرح حدیثی درباره حضرت پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آل و سلم پرداختند و فرمودند: پیغمبر اکرم هر روز از 6 خصلت به خدای متعال پناه می‌برد، معنای تقوا این است؛ یعنی مراقبت از خود. انسان هر روز حفره‌ها و گودال‌هایی را که بر سر راه او قرار دارد، باید محاسبه و مراقبت از آنها را به خود تلقین کند.

ایشان افزودند: پیغمبر اکرم صل الله علیه و آل و سلم با مقام عصمت در عین حال این‌قدر مراقب خود است؛ همین مراقبت‌هاست که موجب آن عصمت هم می‌شود. این 6 خصلت عبارتند از:

1- شک، شک همیشه از جهل ناشی نمی‌شود، شک و تردید نفسانی بسیاری از اوقات از وسوسه ناشی می‌شود و از واردات شیطانی نفس انسان است.

2- شرک، شرک جلی که خیلی دور از ساحت ما است یعنی در مقابل بتی سجده کنیم؛ پس منظور شرک خفی است.

3- جانبداری بی‌منطق، این از خصوصیات کفار بود که می‌گفتند “چون این فرد از خویشاوندان ماست، چون در قبیله ماست، چون جزو رفقا و مجموعه خط فکری ماست، هر غلطی کرد باید از او دفاع کنیم، بدون اینکه منطقی پشت‌سر این دفاع ما وجود داشته باشد.”

4- غضب، امری که اختیاری انسان نیست، غضب عقل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. با غضب خیلی از راه‌های فهم و بصیرت جلوی انسان بسته می‌شود.

5- دشمنی کردن علیه کسی یا مجموعه‌ای آن هم بی‌دلیل.

6- حسد، حسود نعمتی یا فضیلتی را در شما می‌بیند، در آتش می‌سوزد، در حالی که شما هیچ بدی به او نکردی او با شما بد می‌شود.

منبع: دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *