اساسی ترین عنصر خانواده قرآنی مبحث اخلاق است

خانه / پیروان عترت / اخبار پیروان عترت / اساسی ترین عنصر خانواده قرآنی مبحث اخلاق است

حجت الاسلام سرافراز در جمع فرهنگ یاران خواهر استان، ترویج سبک زندگی اسلامی را رسالت خطیر دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام با اشاره به اهمیت ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی بر اساس آموزه های دینی و قرآنی به تبیین این نکته پرداخت.

حجت الاسلام کریم سرافراز، اظهار کرد: اگر به فرمایشات بزرگان دین و منویات مقام معظم رهبری عمل کرده بودیم، امروز وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه ما این آسیب ها را نداشت.

روحانی و عضو هیأت رزمندگان اسلام استان،رسالت فرهنگ یاران جامعه را بسیار خطیر و مهم ارزیابی کرد و افزود: شبهات زیادی از طریق دشمنان در راستای تضعیف باورهای اعتقادی آحاد مردم ایجاد شده، که باید به آنها پاسخ منطقی داده شود.

حجت الاسلام سرافراز، با اشاره به روایتی از وجود عزیز پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) که در کتاب وسائل شیعه جلد2 آمده است، قرآن را سفره لذیذ الهی و ضیافت الهی دانست و تأکید کرد: باید هرچه می توانیم از این سفره و ضیافت الهی بهره مند شویم.

وی، گفت: در رابطه با قرآن، ما یک وظیفه کلی داریم و آن این است که انس با قرآن وجود داشته باشد، که اگر ما بخواهیم این وظیفه کلی را جزء جزء کنیم چند امر می شود و اولین بخش آن آموزش قرآن است، که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده اند: بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و آن را به دیگران آموزش دهد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان چهارمحال و بختیاری افزود: دومین بخش آن، قرائت قرآن با صوت و لحن زیباست. هدیه ی قرآن صوت نیکوست که بخشی از این ذاتی است و بخشی از آن با تمرین و کلاس بوجود می آید.

حجت الاسلام سرافراز، سومین بخش را حفظ قرآن دانست، که انسان بتواند قرآن را به تدریج حفظ کند و در چهارمین بخش انس با قرآن و انس با مفاهیم قرآنی پیدا کند.

روحانی و عضو هیأت رزمندگان اسلام استان،تأکید کرد: توجه به معانی و مفاهیم قران در ادامه خواندن و حفظ قرآن حاصل می شود و در بخش مهم پنجم، حضور قرآن در زندگی تحقق پیدا می کند. یعنی قرآن درمتن زندگی ما ساری و جاری می شود.

این مقام مسئول، ادامه داد: یکی از زمینه هایی که قرآن باید ساری باشد، سبک زندگی خانواده ها و توجه به زندگی ایرانی اسلامی است. در سبک زندگی قرآنی یعنی اینکه قرآن را مبنای زندگی قرار دهیم.

روحانی و عضو هیأت رزمندگان اسلام استان،تصریح کرد: با عرض شرمندگی باید بگوئیم قرآن را در بخش های مختلف زندگی وارد نکرده ایم وگرنه این قدر در زندگی دچار مشکلات عدیده نمی شدیم.

حجت الاسلام سرافراز، در ادامه با استناد به آیات قرآن کریم، چهار آیه پیرامون سبک زندگی خانواده ی قرآنی را تبیین کرد و گفت: بر اساس آیه شریفه 21 سوره مبارکه روم، که خلق همسرانی از نوع خود بعنوان نعمت و نشانه ای الهی برای اهل خرد می باشد؛ در زندگی قرآنی، محبت متقابل و آرامش وجود دارد.

روحانی و عضو هیأت رزمندگان اسلام استان،تأکید کرد: محبتی که در قرآن بیان می شود از سنخ محبت خدمتگزار نیست، یعنی خانم یا آقا به تنهایی موظف به خدمت و محبت به همسر نیست؛ بلکه از سنخ شریک زندگی است. یعنی هردو در سود و زیان شریک باشند.

این مقام مسئول، با اشاره به آیه شریفه 187 از سوره مبارکه بقره،‌ادامه داد: در این آیه شریفه، 10 وجه اشتراک گفته شده که مهمترین وجوه شباهت عیب پوشی متقابل است. وقتی لباس می پوشیم عیوب ظاهر ما پوشیده می شود. لباس مایه زینت انسان است، پس زن و شوهر زینت همدیگر هستند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام افزود: لباس باید در طرح و جنس و رنگ مناسب انسان باشد. همسر هم باید متناسب با فکر، شخصیت، فرهنگ و اصالت فرهنگی و خانوادگی انسان باشد.

حجت الاسلام سرافراز، در تبیین سومین آیه که در قرآن برای تبیین سبک زندگی دینی استفاده می شود، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرمایند؛ ” ای مومنین خودتان و کسانی که از شما هستند را از آتش که هیزم آن مردم و سنگ ها هستند حفظ کنید”.

روحانی و عضو هیأت رزمندگان اسلام استان،اضافه کرد: بعضی وقت ها توجه به خانه و خانواده را فراموش می کنیم و می خواهیم جامعه را آرمانی کنیم؛ لذا این آیه شریفه همین را می فرماید، که ما با آیین نامه دینی زندگی کنیم. همان طور که مسائل راهنمایی و رانندگی دستورالعمل دارد، خدا هم می فرمایدبا آیین نامه دین، زندگی کنیم.

این کارشناس مسایل دینی و مذهبی، گفت: آیه شریفه 19 از سوره ی نساء، تیتر اخلاق خانواده است.

وی، افزود: وجه زندگی قرآنی این است که آنچه برای خود می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم؛ همه ی کتاب های اخلاق که در بحث اخلاق خانواده و اخلاق سازمانی نوشته شده می شود همین آیه ی 19 سوره ی نساء است که به ما می گوید درست زندگی کنید.

حجت الاسلام سرافراز، در ادامه با معرفی چندکتاب با متون مربوط به خانواده از جمله؛ کتاب ازدواج در اسلام مرحوم مشکینی -کتاب تحکیم خانواده آیت الله ری شهری، کتاب اخلاق خانواده مرحوم مصطفوی و… به اهمیت زندگی دینی پرداخت و گفت: اولین عنصر و اساسی ترین عنصر مبحث خانواده قرآنی مبحث اخلاق است.

روحانی و عضو هیأت رزمندگان اسلام استان، گفت: اخلاق است که زندگی را شیرین می کند. بد اخلاقی کانون خانواده را تلخ می کند. بی اخلاقی و کج اخلاقی و بد اخلاقی هرکدام از اعضاء خانواده زندگی را به جهنم تبدیل می کند.

حجت الاسلام سرافراز با اشاره به حدیثی از حضرت امام صادق(علیه السلام)، گفت: انسان در زندگی خود نیاز به 3 چیز دارد؛ اول خوش اخلاقی، اگر هم طبعش نیست تلاش کند که این خصلت را داشته باشد. دوم گشاده دستی سنجیده، در خرج زندگی رعایت کند. و سوم، غیرت داشته باشد.

وی، افزود: واقعا کلام اهل بیت نافذ و گویاست. می فرماید غیرت داشته باشید، غیرت نافذ. ما دو جور غیرت داریم، یکی بجا که انسان به ناموس خود اعم از مرد و زن و خانواده غیرت داشته باشد. اما در غیرت نابجا نتیجه عکس می دهد و زندگی را به سمت نابودی می برد.

این مقام مسئول در بیان نکته آخر بر اساس روایتی از حضرت علی علیه السلام تأکید کرد: کسی که بد اخلاق باشد، خانواده از دست او به تنگ می آید و ملول و خسته می شود.

گفتنی است؛‌تجلیل از فرهنگ یاران فعال خواهر و پاسخ به شبهات و سوالات حاضران ، پایان بخش نشست تخصصی فرهنگی خواهران شاغل سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *