استاد جاودان | معجزه امام سجاد علیه السلام زندگی و سیره ایشان بود

خانه / علما وسخنرانان / استاد جاودان | معجزه امام سجاد علیه السلام زندگی و سیره ایشان بود
متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد جاودان در شب سیزدهم محرم در حسینیه شیخ مرتضی زاهد به شرح زیر است:
حضرت زین العابدین علیه السلام یک معجزه است. مگر معجزه پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله قرآن نبود؟ معجزه امام سجاد علیه السلام هم زندگی و سیره ایشان بود.
از زمان امیرالمومنین علیه السلام، یک حرف فوق العاده ای بین خلیفه دوم و ابن عباس رد و بدل شد. یک سفری رفته بودند که خلیفه دوم از ابن عباس سوال کرد که چرا علی با ما نیامده است؟ ابن عباس گفت نمیدانم. پرسید علی هنوز هم به فکر امامت و خلافت هست؟ ابن عباس گفت نمیدانم. پرسید شما فکر میکنید ما حق شما را خورده ایم؟ ابن عباس گفت نمیدانم. گفت قوم شما (یعنی قریش)فکر میکردند از نبوت بهره مند شده اید، دیگر خلافت برای شما نباید باشد. شما ده سال حکومت کرده اید دیگر حکومت برای ما و دیگر اقوام است. نبوت برای شما و خلافت برای ما.
اسلام حکومت نیست، اسلام یک دین است. پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله دینش را عرضه کرد و مردم هم آن را پذیرفتند.
این داستان را طبری نقل کرده است. اهل سنت می گویند “طبری” امام مورخین است.
اینها که بر مسند قدرت نشسته بودند، میخواستند خاندان بنی هاشم دیگر در منظر مردم نباشند.
امیرالمومنین علیه السلام 25 سال از چشم ها پنهان بود، کسی او را در کوچه های مدینه نمیدید. تلاش کردند که خاندان پیامبر فراموش شوند و کسی به آنها مراجعه نکند.
زمان بنی امیه، 20سال حکومت معاوبه است که حکومتش را با دشمنی علنی با امیرالمومنین علیه السلام شروع کرد. اینها میخواستند خاندان پیامبر را کسی نشناسد و به آنها مراجعه نکنند و کسی به آنها علاقه نداشته باشد.
عباس بن ربعی پسر عمه امیرالمومنین است که در جنگ صفین یک نفر که او را میشناخت صدایش کرد، اجازه نگرفت و به میدان رفت و با حریفش جنگید و او را کشت. لشگریان الله اکبر گفتند. امیرالمومنین علیه السلام پرسید او جه کسی بود؟ چون روبنده و زره و کلاه خود داشتند و اصلا نمیشد تشخیص داد چه کسی هست. به امیرالمومنین علیه السلام گفتند او عباس ربعی پسر عمه شما بود. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند مگر من نگفتم که اینها به میدان نروند. به عباس بن ربعی گفتند که تو خلاف امر امام عمل کردی و گناه مرتکب شدی، او به خدمت امیرالمومنین علیه السلام رسید و ایشان فرمودند خدیا من از گناه او گذشتم تو هم از گناهش بگذر.
معاویه میخواست حتی یک نفر هم از خاندان بنی هاشم زنده نماند، این را در واقعه کربلا نشان دادند که حتی به طفل شیرخواره هم رحم نکردند.
80 سال دوران حکومت بنی امیه در تمام منبرها علی علیه السلام را لعن میکردند.
امام سجاد علیه السلام میفرمودند که در شهر مکه و مدینه که مرکز اسلام است و خویشاوندان ما هستند، بیست نفر هم نیست که ما را دوست بدارد. امام سجاد علیه السلام در یک چنین دورانی حکومت کردند و باید این درد را که همه دشمن اهل بیت علیهم السلام هستند و آنها را لعن میکنند دوا کند و دوا هم کرد.
امام سجاد علیه السلام مناجات های عجیبی دارند که در صحیفه سجادیه نقل شده است. بزرگان و علما و آدمهای سرشناس مدینه همه منتظر میماندند تا امام از شهر مدینه خارج شود برای حج تا همراه ایشان بروند. بزرگان شهری که چندین سال در آنجا این خاندان را لعن میکردند از حضرت چه دیدند که فقط پشت سر ایشان به حج میرفتند و در مکه هم هیچ کس آنجا را ترک نمیکرد تا حضرت از شهر بیرون بیایند. مردم از امام سجاد علیه السلام معجزه ندیدند خوبی دیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *