استاد سازگار عنوان کرد | لزوم دقت بیشتر در روضه‌خوانی ایام فاطمیه سلام الله علیها

خانه / مطالب و رویدادها / استاد سازگار عنوان کرد | لزوم دقت بیشتر در روضه‌خوانی ایام فاطمیه سلام الله علیها

استاد سازگار در پاسخ به این سؤال که خواندن کدام منبع را برای مداحان و سخنوران در خصوص شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها توصیه می‌کنید؟ گفت: کتاب «فاطمه الزهراء علیه السلام من المهد الی اللحد»، «رياحين الشريعه» شیخ ذبیح‌الله محلاتی که در آن مطالبی از اهل سنت آورده است که آقایان مداح دستشان پر باشد و بتوانند منابع اهل سنت و شیعه در این خصوص را بیان کنند.

حاج غلامرضا سازگار مداح اهل بیت علیهم السلام و پیرغلام حسینی به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه با تأکید بر اینکه مداحان در این دهه باید دقت بیشتری بر مطالبی که می‌گویند داشته باشند، بیان کرد: روضه حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به مجالس و روضه‌های دیگر دقت بیشتری لازم دارد. اولین توصیه ما به مداحان این است که هم روضه حضرت زهرا سلام الله علیها را بخوانید و هم وحدت را حفظ کنید و طوری مداحی نکنید که بین مسلمانان اختلاف و نفاق بیفتد؛ واقعاً آنچه هست را بیان کنید.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی شبهات در خصوص شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مطرح می‌شود، منابع مداحان برای بیان مطالب در منبرها از کجاست؟ عنوان کرد: مرحوم شیخ ذبیح الله محلاتی در ۳۹ روایت از بزرگان اهل سنت در خصوص شهادت و نحوه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مطالب زیادی بیان کرده است که مورد استفاده مداحان است.

امام خامنه ای فرموده‌اند «شهادت»
این مداح برتر کشور ادامه داد: امام خامنه ای فرموده‌اند «شهادت». برخی از نویسندگان اهل سنت نوشته‌اند «افسانه شهادت» یکی از علمای شیعه در پاسخ کتابی نوشته با این عنوان «کاش افسانه بود». قرائن و شواهدی که در کتب اهل سنت و شیعه وجود دارد نشان می‌دهد که این اتفاق افتاده است در یکی از کتب اهل سنت نوشته بود خلیفه اول گفته بود که کاش من سه کار را نکرده بودم که یکی حمله به فاطمه بود.

ما در بحث توهین نداریم اما منطق داریم
وی افزود: برخی مواقع که این مطالب را مطرح می‌کنیم می‌گویند اینها را شیعه نوشته‌اند اما باید به آنها گفت که این مطالب را بزرگان اهل سنت نوشته‌اند. ما در بحث توهین نداریم اما منطق داریم و با منطق و از زبان و قول خودشان حرف می‌زنیم. مسلم این اتفاق افتاده و امیدواریم خداوند ما را به حقیقت‌ها راهنمایی کند تا واقعیت‌ها را بیان کنیم هم برای شیعه و هم برای اهل سنت.

این مداح پیشکسوت عنوان کرد: برخی از مصیبت‌ها است که گفتن آنها توهین به حضرت زهرا سلام الله علیها است. روضه حضرت زهرا سلام الله علیها را نباید قصابی خواند. مداحان باید آنچه که واقع شده بین در و دیوار را بگویند. اینها مطالبی است که واقعیت است اما چطور گفتنش مهم است.
وی تصریح کرد: قدیم ما اگر در صحن حضرت رضا علیه السلام هم روضه می‌خواندیم روضه در همانجا حبس می‌شد و کس دیگری آن را نمی‌شنید اما اکنون اگر در زیر زمین هم روضه بخوانیم می‌بینیم که از شبکه‌های مختلف روضه پخش می‌شود. ما در زیرزمین روضه نمی‌خوانیم پس باید مراقب باشیم؛ واقعاً داریم برای دنیا روضه می‌خوانیم.

استاد سازگار در پاسخ به این سؤال که خواندن کدام منبع را برای مداحان و سخنوران در خصوص شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها توصیه می‌کنید؟ گفت: کتاب «فاطمه الزهراء علیه السلام من المهد الی اللحد»، «رياحين الشريعه» شیخ ذبیح‌الله محلاتی که در آن مطالبی از اهل سنت آورده است که آقایان مداح دستشان پر باشد و بتوانند منابع اهل سنت و شیعه در این خصوص را بیان کنند.
وی ادامه داد: به قول علامه امینی، اگر دروغ است وای بر آقایانی که نوشته‌اند و اگر راست است باز هم وای بر آقایانی که انکار می‌کنند.

سازگار در خصوص اشعاری که مداحان می‌توانند در این ایام بخوانند نیز گفت: چون نخل میثم دیوان خودم است زیاد توصیه نمی‌کنم. ولی توصیه می‌کنم اگر در نخل میثم من اشعاری دیدید که نفاق بین مسلمانان می‌اندازد قصیده را بخوانید اما آن یک بیت را نخوانید.
وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد مداحان روضه‌ای را بخوانند که مورد پسند حضرت زهرا سلام الله علیها باشد و گفت: من خودم که می‌خواهم منبر بروم می‌گویم خدایا بر زبان من آنچه را جاری کن که مورد رضای تو و اهل بیت علیهم السلام باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *