استاد فاطمی نيا | ائمه اطهار علیه السلام نیازی به زیارت ما ندارند

خانه / علما وسخنرانان / استاد فاطمی نيا | ائمه اطهار علیه السلام نیازی به زیارت ما ندارند

امام رضا علیه السلام فرموند:هر امامی بر گردن شیعیانشان عهدی دارند و همینطور اولیا و دوستانشان.از اینکه این وفا به عهد کامل شود و ادا شود،این است که قبرهای اینها را زیارت کند.

 جلسه هفتگی سيرى در صحيفه سجاديه جلسه 80 با حضور استاد سید عبدالله فاطمی نيا در مسجد جامع ازگل برگزار شد.

در ادامه مشروح این متن سخنرانی را می خوانید:

شرح و تفسیر دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه

اللَّهُمَّ وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ خدایا به من احسان کن و تفضل که حج و عمره نصیبم شود.

یک نکته :در زبان عامه مردم خیلی رایج است که می گویند:یک شخصی رفته است حج عمره.این اشتباه است.اینها دو مطلب هستند،عمره یک چیز است و حج هم یک چیز دیگر ؛عمره خلاصه است،شما می توانید بروید مکه نیت کنید و طواف خانه ی خدا را بجا آورید. اما حج طواف  دارد،سعی دارد،وقوف در منا دارد، نماز دارد اعمال خاص دارد.تمتع یعنی لذت بردن است.کسی که حج تمتع را بجا می آورد قبلش باید یک عمره بجا بیاورد. عمره مفرده هم جداست.هر نفر می تواند در هر زمان برود انجام دهد.

وَ زِيَارَةِ قَبْرِ رَسُولِكَ، پرودگارا کمک کن زیارت قبر پیغمبرت را هم زیارت کنم.

اینجا دقت بفرمایید که دو جمله مستقل است کنار هم دیگر آمده است: صَلَواتُكَ عَلَيْهِ، وَ رَحْمَتُكَ وَ بَرَكَاتُكَ عَلَيْهِ صلواتت را بر این پیغمبر و رحمتت را  و برکاتت را بر این پیغمبر  نازل بفرما.

سید علی خان مدنی شیرازی می فرماید:در بسیار از مصحف مستفیضه (یعنی مصفی که اعتبارش ثابت شده است).می گوید بعد از صلوات یک علیه دارد و بعد از برکات هم یک علیه دارد.

گاهی وقتها این جمله بندی ها را مردم اشتباه می گیرند.در مناجات مبارکه شعبانیه به مردم تذکر دادم که آنجا یک اشتباهی شده است .آنجا می گوید  فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ به سوی تو فرار کردم و آمدم وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ  بین اینها باید کاما (،) باشد. رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ  این ها سه جمله هستند.خدایا من آمدم ،ایستادم رو به روی تو .امید دارم به آنچه که نزد تو است. این را به اشتباه به صورت یک جمله نوشتند.(در چاپ احتمالا اشتباه شده است). ترانی وَ تَعْلَمُ حَاجَتِی تو من را می بینی و حاجت من را هم می دانی.

وَ عَلَى آلِهِ، و بر فرزندانش . وَ آلِ رَسُولِكَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ  این آل رسول عطف به قبر است. یعنی زیارت قبر رسولت و زیارت قبر آل رسولت را نصیبم کن.

 أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي  خدایا،همیشه و مادامی که من را نگه داشتی؛

فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَامٍ  در این سالم و هر سالی..

نکته:ابد یعنی زمان طولانی .ابدا  چرا نصب شده است؟به دلیل ظرف بودنش است.ظرف منصوب می شود.ظرف یا جارو مجرور همیشه باید تعلق پیدا کند به فعل یا شبه فعل.در اینجا تعلق پیدا کرده است به امنن. این منت را تا زمانی که هستم بر من بگذار. بعضی ها گفتند:تعلق این ظرف به سلام است یعنی سلام بر اینها همیشه.این قول ضعیف است.

روایت: و لما کان من المستحبات الاکیده ان یختم الحاج حجه بالورود الی  المدینه مشرفه …از مستحبات موکده این است که حاج  وقتی حج را بجا می آورد،زیارتش را ختم کند به ورود به مدینه منوره و زیارت پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و اهل بیتش.در ثواب حج عمره  اینقدر حدیث وارد شده است که از حد خارج است.

از امام  صادق علیه السلام فرمودند:ثواب حج بهشت است.عمره کفاره هر گناهی است.

ائمه اطهار علیهم السلام نیازی به زیارت ما ندارند.خیلی مهربان هستند.اما چون خیلی ما را دوست دارند ما اگر زیارتشان نکنیم،خیلی چیزها از دست ما می رود.

در روایت دیگر امام باقر علیه السلام می فرمایند:از مکه شروع کنید و با ما ختم کنید.

فضیلت زیارت ائمه اطهار علیهم السلام

امام حسین علیه السلام  از پیامبر اکرم  صلوات الله علیه پرسیدند:جد من ،چه  ثواب و فضیلتی است برای کسی که تو را زیارت می کند؟حضرت فرمودند:حسین جان،هرکس مرا در زندگی ام و یا بعد از زندگی ام زیارت کند،یا پدرت را زیارت کند،یا در بقیع امام حسن علیه السلام را زیارت کند،یا تو را زیارت کند برود کربلا،برمن حق می شود که روز قیامت آن فرد را زیارت کنم .و از گناهانش نجاتش بدهم.

به امام صادق علیه السلام عرض کردند:کسی که پیغمبر اکرم صلوات الله علیه را در مدینه زیارت می کند،چه فضیلتی دارد؟امام فرمود:کسی که پیغمبر صلوات الله علیه را زیارت کند،مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت می کند.از امام پرسیدم  اگر یکی از شما ها را غیر از پیامبر صلوات الله علیه زیارت کند چه فضیلتی دارد؟فرمودند:هیچ فرقی ندارد.هرکس یکی از ما را زیارت کند،کما اینکه پیامبر صلوات الله علیه را زیارت کرده است.

در منابع اصلی تسنن وارد شده است.احمد بن هنبل یک پسری داشته به نام عبدالله می گوید از پدرم یک سوال پرسیدم:از با فضیلت ترین صحابی کدامشان است؟یا اینجور بیان شده :چه چیزی با فضیلت ترین صحاب است.؟پدرم چند اسم برد.پرسیدم چرا از علی علیه السلام اسمی نبردی؟گفت تو از صحابه سوال کردی.علی علیه السلام صحابه نیست،گفت علی نفس پیغمبر صلوات الله علیه است.جان پیغمبر است.

خطیب بغدادی در کتابش دارد عبدالله پسر احمد هنبل می گوید پیش پدرم بودم ،یک گروهی برای دیدنش آمدند.در مرود خلفا خیلی حرف زدند،پدرم سرش را انداخت پایین و اصلا جواب نداد و در بحثشان شرکت نکرد.یک دفعه اینها اسم علی علیه السلام را آوردند،پدرم اینجا بلند شد و نشست و گفت:ای مردم  صحبت علی و خلافت را کردید؟خلافت علی را زینت نداد،علی علیه السلام بود که خلافت را زینت داد.

امام رضا علیه السلام فرموند:هر امامی بر گردن شیعیانشان عهدی دارند و همینطور اولیا و دوستانشان.از اینکه  این وفا به عهد کامل شود و ادا شود،این است که قبرهای اینها را زیارت کند.

 کرامت دو جور است.کرامات عامه و کرامات خاصه

کرامت عامه این است که همه متوجه می شوند.کرامت خاصه را همه در نمی یابند.(بعضی ها گفتند کرامت عامه مالیات دارد) کرامت خاصه مالیات هم ندارد.فقط محبوب از آن آگاه است.یک نفر بود که نه عالم بود و نه مقام و منصبی داشت و در یک جای کوچک زتدگی می کرد،گفت در نجف اشرف همسایه امام رحمة الله علیه بودم.15 سال امام مشرف می شدند به حرف امیرالمومنین علیه السلام ،و هر روز  حال او مانند کسی بود که سفر اولش باشد.این از اعظم کرامات است.مالیات هم ندارد.

بنابراین این زیارت هایی که بجا می آوریم،بعضی ها این استعدادی که ساکن اماکن متبرکه باشند را ندارند.مشهد سکونت دارد ولی یک بار هم حرم نرفته است..اینها مجاور نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *