اشاعه فرهنگ و اخلاق اسلامی منحصر به حوزویان نیست

خانه / مطالب و رویدادها / اشاعه فرهنگ و اخلاق اسلامی منحصر به حوزویان نیست

اشاعه فرهنگ و اخلاق اسلامی، وظیفه همه اساتید و نخبگان فرهنگی و علمی اعم از حوزوی و دانشگاهی است و نباید به قشر یا گروه خاصی منحصر شود

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد
اشاعه فرهنگ و اخلاق اسلامی منحصر به حوزویان نیست
اشاعه فرهنگ و اخلاق اسلامی، وظیفه همه اساتید و نخبگان فرهنگی و علمی اعم از حوزوی و دانشگاهی است و نباید به قشر یا گروه خاصی منحصر شود

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد علم الهدی، تولیت مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام تهران و استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اساتید حوزه به عنوان کسانی که در قول الهی تحقیق می کنند و اساتید دانشگاه به عنوان کسانی که در فعل خداوند تحقیق می کنند، به یک اندازه قابل احترام  هستند و به همین ترتیب باید به یک اندازه به ارزش های الهی و معارف اهل بیت علیهم السلام تأسی کنند.

 

اشاعه فرهنگ و اخلاق اسلامی منحصربه حوزویان نیست

وی با بیان اینکه اشاعه فرهنگ و اخلاق اسلامی منحصر به حوزویان نیست، تصریح کرد: این مهم، وظیفه همه اساتید و نخبگان فرهنگی و علمی اعم از حوزوی و دانشگاهی است و نباید به قشر یا گروه خاصی منحصر شود.

استاد سطوح عالی حوزه با تأکید براینکه طبق کلام معصومین علیهم السلام، بهترین راهکار توسعه اخلاق در هر جامعه ای، تخلق مسئولان، خواص و فرهیختگان به اخلاق حسنه است، ابراز داشت: در مرتبه ای بالاتر، اشاعه چنین فرهنگی وظیفه تک تک مردم است؛ در چنین مرتبه ای اصلاح فکر موجب اصلاح گفتار و رفتار می شود و این اصلاح به نوبه خود، عادت رفتاری مناسبی ایجاد می کند که با تکرار و تمرین، تبدیل به ملکه می شود. در چنین مرحله ای انسان به محض خطور هر رفتار حسنه ای به آن متمایل و به محض قرارگرفتن در معرض هر رفتار سیئه ای از آن دوری می ورزد.

 

مهمترین شیوه اداره هر گروه و نهاد، اخلاق است

وی افزود: مهمترین شیوه اداره هر گروه، نهاد و اجتماعی از جمله یک کشور، اخلاق است هرچند تحقق آن بسیار سخت باشد و به همین دلیل، مدینه های فاضله متعددی در سراسر جهان مطرح شده اند؛ در واقع چون انسان ها نمی توانند به آمال ذهنی شان دست یابند، اتویپا ترسیم می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی اخلاق را رفتار و سنتی جهان شمول دانست که همه ملت ها و قومیت ها از آن بهره مندند و گفت: بی شک برترین الگوهای اخلاقی در سراسر تاریخ، حضرات معصومین علیهم السلام هستند که تأسی به آنها، سریع ترین و بهترین مسیر سعادتمندی، فلاح و فوز است.

 

لطف الهی و اخلاق حسنه پیامبر، مهمترین دلایل توسعه اسلام اند

وی ادامه داد: قرآن مهمترین دلیل توسعه دین اسلام را پس از لطف و امداد الهی، اخلاق حسنه پیامبر اکرم صلوات الله علیه عنوان می کند لذا در هر عصر و مکانی می توان محاسن و مکارم اخلاقی حضرت را  ملاک دوستی، صلح، مهربانی و سعادتمندی مردم و جوامع دانست.

این استاد حوزه اظهار داشت: مکتوبات، محصولات و حتی اساتید اخلاقی افزایش یافته اند اما عمل اخلاقی کاهش یافته است. در واقع دانسته های اخلاقی گسترش یافته اما عمل اخلاقی نسبت به گذشته و با توجه به انتظار جامعه از روحانیت، کمتر شده است.

وی همراهی خانواده ها با مدارس را یکی از کابردی ترین و اثرگذارترین روش ها برای تعمیق فضایل اخلاقی طلاب نامید و خاطرنشان کرد: خانواده ای که با طلبه همراه است و نسبت به مسایل و رفتارهای او حساس باشد، آنگاه مدام از حوزه، وضعیت اخلاقی و همچنین تحصیلی و علمی او را جویا می شود. و این تعامل مطمئنا در رشد و تعالی فکری، رفتاری و علمی طلاب مؤثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *