اصحاب سید الشهدا | مسلم بن عوسجه اسدی؛ وصیت به حبیب در لحظات آخر

خانه / مطالب و رویدادها / اصحاب سید الشهدا | مسلم بن عوسجه اسدی؛ وصیت به حبیب در لحظات آخر

مسلم با اشاره انگشت امام خود را نشان داد و گفت تو را وصیّت می کنم که تا پای جان از او حمایت کنی. حبیب گفت: به خدای کعبه قسم آن حضرت را یاری خواهم کرد.

مسلم بن عوسجه بن سعد بن ثعلبه بن دودان بن اسد بن خزیمه ابو جحل الاسدی السّعدی اهل کوفه و از بزرگان شهر و از طایفه بنی سعد بود.

زمان پیوستن به اباعبدالله
روز چهارم  محرم همراه  همسرش ام خلف و فرزندش خلف در کربلا به اباعبدالله پیوست.

نحوه شهادت

مسلم در جناح سپاه در یورش عمرو بن حجّاج ربیدی نبردی شجاعانه کرد. وی حدود پنجاه تن را به خاک افکند و در محاصره افتاد و مسلم بن عبدالله ضبایی و عبدالرحمن بن ابو خشکاره بجلی به وی ضربه زدند. وقتی غبار نشست امام کنارش رسید. هنوز رمقی داشت. به وی فرمود: رحمک الله یا مسلم فمنهم من قضی نخبه و منهم من یتنظر و ما بدلو تبدیلا. و مسلم در کنار امام به شهادت رسید.
سن : حدود 80 سال

ویژگی ها و فضایل

 از اصحاب پیامبر و امیر المومنین، یاور پیامبر در احد و حنین ، فداکار عرصه های جمل، صفین و نهروان، فصیح و بلیغ، شجاع و فداکار، دین شناس، راوی احادیث، مفسر قرآن بصیر و صبور، سرشناس و محبوب، پاکباز راه اباعبدالله الحسین. وی در دوران امام مجتبی نیز یار و مدافع آن بزگوار بود در فتوحات صدر اسلام به ویژه فتح آذربایجان حضور داشت.

نام در زیارتنامه ها و منابع
در زیارت ناحیه مقدسه آمده است: السلام علی مسلم بن عوسجه الاسدی … و کنت اول من شری نفسه و اول شهیدٍ شهدالله … فقال : یرحمک الله یا مسلم بن عسوجه و قرا فمنهم من قضی نحبه و منهم من یتنظ و ما بدلو تبدیلا . لعن الله المشترکین فی قتلک.
در کتب معتبر مانند مقاتل الطالبین :ص100 . تنقیح المقال : ج 3 ص 214 . فرسان الهیجاء: ج 2 ص 116 . الاعلام ج 7 ص 222 ، انصار الحسین : ص 108 الکامل فی التاریخ : ج 4 ص 30 ، تاریخ طبری : ج 5 ص 269 . ابصار العین : ص 109 الارشاد ج 2 ص 96 نهایه الارب ج 20 ص 435 بحار الانوار ج 44 ص 393 . الفتوح ج 5 ص 170 اسد الغابه ج 5 ص 172 الکلیل ص 142 منتهی الامال ج 1 ص 359 از وی یاد شده است.

رجز
ان تالو عنی فانی ذو لبد                 و ان بیتی فی ذری بنی اسد
فمن یغانی حائد عن الرشد             و کافر بدین جبّار صمد

اطلاعات دیگر
1- پس از شهادت او کنیز وی شیون کرد و صدای او در هلهله سپاه دشمن پیچید .

2- شبث بت ربعی از فرماندهان سپاه عمر سعد، یاران خود را به دلیل شادی و شعف پی از کشتن مسلم بن عسوجه سرزنش کرد و گفت: به خدا قسم او جایگاه رفیعی در میان مسلمانان داشت و در فتح آذربایجان دیدم  که پیش از رسیدن سپاه اسلام ، شش تن از کفار را به هلاکت رساند.

3- در آخرین لحظات وقتی حبیب کنارش رسید، گفت: تحمل شهادت تو سخت است. تو را به بهشت بشارت می دهیم. تقدیر چنین است که به زودی به تو پیوندم. اگر این گونه نبود، برای پیوند دینی و خانوادگی که میان ماست، دوست داشتم خواسته های تو را بشنوم و بدان جامعه عمل بپوشانم. مسلم با اشاره انگشت امام خود را نشان داد و گفت تو را وصیّت می کنم که تا پای جان از او حمایت کنی. حبیب گفت: به خدای کعبه قسم آن حضرت را یاری خواهم کرد.
4- تقش مسلم در جریان قیام مسلم بن عقیل در کوفه بسیار مهم بوده است.
5- اعلام وفاداری و سخنرانی وی در شب عاشورا درتهییج و ایجاد روح حماس در یاران بسیار مؤثر بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *