اصطلاحات سیاسی و فرهنگی | آرماگدون چیست؟

خانه / دسته‌بندی نشده / اصطلاحات سیاسی و فرهنگی | آرماگدون چیست؟

واژه ای است یونانی به معنای نبرد نهایی حق و باطل در آخر الزمان. این واژه از ترکیب دو کلمه هار به معنی کوه و مجدو به معنی شهری باستانی در کرانه غربی رود اردن حدود 45 مایلی دریای مدیترانه تشکیل یافته است. لفظ مجدو یک بار در باب 16 مکاشفات یوحنا در عهد جدید آمده، و تفاسیر گوناگونی درباره مفهوم آن وجود دارد. مسیحیان صهیونیست، عبارت یوحنا را به نفع خود تفسیر کرده و آرماگدون یا هارمجدون را منتطقه ای بین اردن و فلسطین اشغالی می دانند که نبرد آخرالزمان در آنجا به وقوع می پیوندد

این گروه از یهودیان معتقدند وقوع این جنگ جهانی بسیار نزدیک است و نسل کنونی بشر حتما شاهد وقوع آن خواهد بود. از این رو باید قدرت نظامی اسرائیل به ویژه قدرت هسته ای آن به طور ویژه افزایش یابد تا در این جنگ وعده الهی که پیروزی آنها است محقق شود.

در واقع، مسیحیان صهیونیست معتقدند یکی از مهمترین شرایط بازگشت مسیح در آخرالزمان وقوع جنگ آرماگدون است. در صحیفه ی حزقیال نبی درباره آرماگدون آمده است: باران های سیل آسا و تگرگ های سخت آتش و گوگرد، تکان های سختی در زمین پدید خواهد آورد. کوهها سرنگون خواهد شد، صخره ها خواهند افتاد و جمیع حصار های زمین منهدم خواهد شد.

در صحیفه ی زکریای نبی نیز آمده است: گوشت ایشان در حالی که بر پاهای خویش ایستاده اند کاهیده خواهد شد و چشمان ایشان در جای خود گداخته خواهد شد و…  . بنیادگرایان صهیونیست این عبارات را بر استفاده از بمب های اتمی و نوترونی در این جنگ تعبیر می کنند.

تاکید بر وقوع آرماگدون در بین مسیحیان صهیونیست چنان زیاد است که اکنون سیاست های خاورمیانه آمریکا بر اساس آن شکل می گیرد. این همان چیزی است که در ادبیات سیاسی با عبارت های مختلف خوانده می شود: جنگ تمدن ها، تقابل محور خیر و شر، مقابله با تروریسم و …

کارتر، ریگان و جورج بوش پسر بارها صراحتا از حتمی بودن وقوع آرماگدون و از ضرورت داشتن آن به عنوان پیش شرط بازگشت حضرت مسیح سخن گفته اند. تدارکاتی هم از طرف شخصیت های سیاسی و دینی برای وقوع آن فراهم شده است. ریگان جایی گفته بود من از خدا تمنا می کنم، از خدا می خواهم که هنگام وقوع جنگ آرماگدون زنده باشم و تکمه یکی از موشک ها را من فشار دهم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *