اصلی ترین دلایل غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

اصلی ترین دلایل غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

خانه / پیشنهاد ویژه / اصلی ترین دلایل غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

فلسفه غیبت امام عجل الله تعالی فرجه الشریف همچون غیبت حجت های گذشته الهی است و راز غیبت وی آشکار نمی شود مگر پس از ظهور آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف، چنان که راز اقدامات خضر علیه السلام یعنی شکستن کشتی و کشتن آن پسربچه، ساختن دیوار، برای موسی علیه السلام روشن نشد مگر … .

اصلی ترین دلایل غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

اصلی ترین دلایل غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

بنابر تصریح روایات و نقل بزرگان غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و کوتاه شدن دست مردم به ویژه شیعه از دامان ایشان دلایل متعددی دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.

313 نفر نیستند

یکی از دلایل غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه نبود آن 313 یار واقعی است و دلیل دیگر اینکه امام صادق علیه السلام از پدر بزرگوارش امام باقر علیه السلام نقل کرده اند که خود آن حضرت علیه السلام فرمود: «هر گاه قائم ما قیام کند (در توجیه علت غیبت طولانی خود) برای مردم این آیه شریفه را تلاوت می کند.

«ففررت منکم لما …» (شعراء، 21) چون از شما بر خود نگران بودم از شما دوری گزیدم تا اینکه خداوند بزرگ مرا مقام فرامانروایی و حکومت عطا فرمود».1

امتحان الهی

در علت غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در روایتی امام صادق علیه السلام به زراره می فرمایند: « … دو سال پیش از فوت پدرش متولد شد و اوست منتظر مگر اینکه خداوند دوست دارد که شیعه را امتحان کند پس در آن هنگام است که توهم اهل باطل آغاز شود …».2

سرّی بزرگ

عبدالله بن فضل می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: «برای صاحب این امر ناگزیر غیبتی است که اهل باطل را به شک می اندازد.

پرسیدم: فدایت گردم چرا؟ فرمود: «به خاطر چیزی که ما مجاز به کشف آن برای شما نیستیم.»

پرسیدم: راز غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟

فرمود: «فلسفه غیبت امام عجل الله تعالی فرجه الشریف همچون غیبت حجت های گذشته الهی است و راز غیبت وی آشکار نمی شود مگر پس از ظهور آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف، چنان که راز اقدامات خضر علیه السلام یعنی شکستن کشتی و کشتن آن پسربچه، ساختن دیوار، برای موسی علیه السلام روشن نشد مگر زمان جدا شدن آن دو از یکدیگر.

ای پسر فضل! این موضوع یکی از دستورات الهی و سری از اسرار خدا و غیبی از غیب های اوست … و هر گاه خداوند را حکیم دانستیم باید تمام افعال او را حکیمانه بدانیم گرچه راز آن بر ما روشن نباشد.»3

پی نوشت ها:

1-بحارالانوار، ج52، ص281؛

2-کافی، ج1، ص337؛

3- بحارالانوار، ج52، ص91.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *