اعتقاد به ظهور مانع پیشرفت استعمار

خانه / انتظار و مهدویت / اعتقاد به ظهور مانع پیشرفت استعمار

یکی از اساسی ترین کارهای استعمار و استکبار و ایادی آن، این بوده است که عقیده ی امید و مبارزه را در دل مردم از بین ببرند.

یکی از اساسی ترین کارهای استعمار و استکبار و ایادی آن، این بوده است که عقیده ی امید و مبارزه را در دل مردم از بین ببرند. بارها خواسته اند این چراغ را خاموش کنند؛ ولی نتوانسته اند. ما می دانیم که استعمار و استکبار، چه تلاشی را در این جهت _ نه فقط در ایران؛ بلکه در سطح دنیای اسلام _ انجام داده است تا این چراغ را خاموش کند. در گزارش بسیار مهمّی که مربوط به سالها قبل است و جدید نیست، تلاش گروه های تبلیغی مسیحیّت که از اروپا به سمت شمال آفریقا اعزام می شدند تا جاده استعمار را در آنجا صاف کنند، نشان داده شده بود. یکی از غصّه های دین داران دنیا این است که قدرتمندان مسلّط بر کشورهای مسیحی، تبلیغ علی الظّاهرِ دین مسیح در سطح دنیا را وسیله ای برای پیش بردن ماشین استعمار قرار دادند و این ها جاده صاف کن استعمار شدند.

گروه های تبلیغی و به اصطلاح تبشیری را به عنوان تبلیغ مسیحیّت _ که ظاهرش تبلیغ مسیحیّت بود؛ اما باطن قضیه این بود که راه را باز کنند تا استعمارگران اروپایی از کشورهای مختلف اروپای آن روز، وارد کشورهای اسلامی شوند و قدرت سیاسی را قبضه کنند _ به اطراف دنیا فرستادند و متأسفانه در بسیاری از جاها هم موفّق شدند.

این گزارش، مربوط به گروه های تبلیغی در شمال آفریقاست. گزارشگر می نویسد: «یکی از مشکلات ما در سرِ راه تبلیغ مسیحیّت و پیشرفت استعمار در شمال آفریقا و منطقه ی تونس و مغرب این است که این مردم اعتقاد دارند که مهدی موعود خواهد آمد و اسلام را سربلند خواهد کرد.» گزارشگر، این را در گزارش رسمی خود می نویسد و برای هیئتی که مسئول رسیدگی به این کارهاست، می فرستد. بنابراین، نفس اعتقاد به مهدی موعود، باعث ایجاد مشکل برای استکبار و استعمار شده بود؛ در حالی که اعتقادی که برادران ما در آن مناطق دنیا دارند، به روشنی و وضوح اعتقادی که ما امروز در اینجا داریم نیست؛ بلکه بیشتر ابهامات . کلّی گویی وجود دارد تا تعیین مصداق و مورد و نام و خصوصیّات. در عین حال، استعمارگران از این امید ترسیدند.

در همین کشور خود ما، یکی از بزرگان علما و روحانیون محترمی که امروز بحمدالله در میان ما هستند و برکات وجود ایشان بازهم شامل حال مردم می شود، برای من نقل می کردند که در اوایل روی کار آمدن رژیم منحوس و فاسد و وابسته ی پهلوی، آن کودتاگرِ بی سوادِ فاقدِ هرگونه معرفت و معنویّت، یکی از آخوندهای وابسته به دربار را صدا کرد و از او پرسید این قضیه ی امام زمان چیست که چنین مشکلاتی برای ما درست کرده است؟! آن آخوند هم بر طبق دل و میل او، جوابی می گوید و آن قلدر هم مأموریت می دهد که بروید مسئله را حل و تمام کنید و این اعتقاد را از دل مردم بیرون بیاورید! او می گوید: این کار آسان نیست و خیلی مشکل دارد و باید کم کم و با مقدّمات شروع کنیم. البته آن مقدّمات به فضل پروردگار و با هشیاری علمای ربّانی و آگاهان این کشور، در آن دوران ناکام ماند و نتوانستند آن نقشه ی شوم را عملی کنند. در کشور ما، یک کودتاچی غاصب، از طرف دستگاه های قدرت استعماری مأموریت داشت که بیاید ایران را قبضه کند و کشور را دو دستی تحویل دشمن دهد و برای آنکه بتواند بر این مردم مسلّط شود، یکی از مقدّمات لازمش این بود که عقیده به مهدی موعود را از ذهن مردم پاک کند.

منبع: کتاب میراث فاطمی، سخنان امام خامنه ای در نیمه شعبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *