اقدامات ایرانیان در حرم سیدمحمد عراق

خانه / پیشنهاد ویژه / اقدامات ایرانیان در حرم سیدمحمد عراق

حرم سیدمحمد، عموی حضرت مهدی در شهر بلد با توجه به کرامت‌های مختلف در طول تاریخ، نه تنها در بین شیعیان بلکه در بین اهل سنت نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و ایرانیان نیز برای توسعه و بازسازی این مکان مقدس همچنان فعالیت دارند.

اقدامات ایرانیان در حرم سیدمحمد عراق

هیات:حرم سیدمحمد علیه السلام ، پسر امام هادی علیه السلام در استان صلاح الدین و شهر بلد قرار دارد و زائران برای تشرف به حرم امامین عسکریین علیهم السلام در سامرا به زیارت سیدمحمد علیه السلام نیز مشرف می‌شوند. در تاریخ آمده است که سیدمحمد علیه السلام با توجه به جایگاه خاصی که داشته به عنوان امام بعد از امام هادی علیه السلام شناخته می‌شد، اما پس از فوت ایشان قبل از پدرش، این گمانه‌زنی‌ها منتفی شد و امام حسن عسکری علیه السلام به امامت رسید.

اقدامات ایرانیان در حرم سیدمحمد عراق

با وجود اینکه سیدمحمد علیه السلام ، امام نبود اما در بین نه تنها شیعیان بلکه سایر مذاهب نیز جایگاه خاصی دارد و حتی با توجه به اینکه در شهر بلد بسیاری از مردم اهل سنت هستند، اما بیشتر اهالی بلد برای حل مشکلات و حوائج خود به سیدمحمد علیه السلام متوسل می‌شوند و این حرم، جایگاه ویژه‌ای بین مردم دارد؛ تا جایی که در دوران جنگ با داعش که به دلیل موقعیت شهر بلد بسیاری از داعشی‌ها در آنجا پناه گرفته بودند و چندین بار به این مکان مقدس تعرض کردند، حملات آنها بی‌نتیجه ماند.

به گفته موسی اسماعیلی، مسؤول سابق ستاد بازسازی عتبات در حرم سیدمحمد علیه السلام خمپاره‌ای که با هدف تخریب گنبد و گلدسته‌های حرم به سوی این مکان مقدس اصابت کرد، عمل نکرد و آسیبی به گنبد وارد نشد که به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه معجزه بود.

اقدامات ایرانیان در حرم سیدمحمد عراق

 داعش در نزدیکی حرم سیدمحمد علیه السلام نفوذ کرده بود و قصد تخریب حرم سیدمحمد علیه السلام را داشت، اما این حرم به همت سردار شهید سلیمانی و نیروهای مقاومت آسیبی ندید و ستاد بازسازی عتبات نیز برای توسعه و بازسازی آن اقدامات خود را ادامه داد و همچنان نیز برای آن تلاش می‌کند.

اقدامات ایرانیان در حرم سیدمحمد عراق

اسماعیلی درباره اقدامات ستاد بازسازی عتبات در حرم سیدمحمد علیه السلام اینگونه می‌گوید: زیرسازه فضایی به منظور رفاه زائران ایجاد و ۳ هزار متر مربع از فضای حرم مسقف شد. همچنین باب الحمد در مساحتی حدود ۷ هزار مترمربع در حرم سیدمحمد علیه السلام بازسازی شد. ایجاد روشنایی و هفت برج نور، احداث دو سرویس بهداشتی با ظرفیت ۹۰ چشمه، افزایش ظرفیت اسکان برای زوار اربعین حسینی، کارخانه تولید و بسته بندی آب آشامیدنی و ترمیم نواقص برق حرم بخشی از فعالیت‌های ایرانیان در حرم سیدمحمد علیه السلام به شمار می‌رود.

حرم سیدمحمد علیه السلام به عنوان عموی حضرت مهدی (عج) همواره مقصد بسیاری از زائران عتبات است و در سال‌های اخیر نیز با برقراری امنیت در استان صلاح الدین و شهر بلد و سامرا، بر تعداد زوار افزوده شده است.

به گفته عباس عبدعلی حسین، تولیت امامزاده سیدمحمد علیه السلام این مکان مقدس هر روز میزبان زائران است و بین زوار نیز صبحانه، ناهار و شام حضرتی توزیع می‌شود. مردم به ویژه اهالی صلاح الدین برای فرزنددار شدن به حرم سیدمحمد علیه السلام متوسل می‌شوند و تاکنون بسیاری از آنها حاجت روا شده‌اند.

وی همچنین به تلاش ایرانیان برای توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه عراق اشاره می‌کند و این اقدام را امری مقدس عنوان می‌کند و می‌افزاید: از ایرانیان و ستاد بازسازی عتبات تشکر می‌کنیم که برای توسعه و بازسازی حرم سیدمحمد علیه السلام در کنار ما هستند. امیدواریم خداوند به مردم ایران ارج دهد و جایگاه ایران اسلامی روز به روز بهتر شود.

اقدامات ایرانیان در حرم سیدمحمد عراق

ستاد بازسازی عتبات در سال‌های اخیر به ویژه پس از برقراری امنیت و سرکوب داعش، در حرم سیدمحمد علیه السلام اقدامات مختلفی را انجام داد؛ از ساخت ورودی جدید تا ساماندهی ایستگاه‌های ورودی و پارکینگ گرفته تا حتی ساخت و نصب درهای مطلا. اکنون نیز درهای مطلا که به همت ستاد بازسازی عتبات ساخته شده، در ورودی‌های منتهی به ضریح حرم سیدمحمد علیه السلام نصب شده است.

اقدامات ایرانیان در حرم سیدمحمد عراق

در ورودی به سوی ضریح حرم سیدمحمد علیه السلام ۱۱ در پیش‌بینی شده است که دو در توسط ستاد بازسازی مازندران، پنج در توسط ستاد بازسازی البرز و چهار در توسط ستاد بازسازی عتبات هرمزگان ساخته شده است.

اکنون با نصب چهار در مطلا که در روزهای اخیر نصب شده است، درهای ورودی به سمت ضریح سیدمحمد علیه السلام تکمیل و این درها که توسط ستاد بازسازی عتبات استان هرمزگان ساخته شده، در حرم سیدمحمد علیه السلام نصب شد.

نصب در جدید حرم سیدمحمد علیه السلام

سیدکاظم موسوی، رئیس ستاد بازسازی هرمزگان درباره ساخت چهار در مطلا برای حرم سیدمحمد علیه السلام در شهر بلد می‌گوید: هر کدام از این درهای مطلا با ابعاد ۳.۵ در ۴ متر ساخته شده که این درها به نام‌های امیرالمؤمنین  علیه السلام ، امام حسن علیه السلام ، امام حسین علیه السلام و حضرت زینب (س) نامگذاری شده است. همچنین در هر کدام از درها ۳۰۰ کیلوگرم مس، یک و نیم کیلو طلای ۲۴ عیار به کار رفته و این درها به گل و بوته منقش شده است. ساخت درهای حرم سیدمحمد علیه السلام حدود دو سال به طول انجامید و زمستان سال گذشته از ایران به عراق ارسال و جمعه ۲۸ خرداد در حرم سیدمحمد علیه السلام نصب شد.

نصب در جدید حرم سیدمحمد علیه السلام

با نصب چهار در حرم سیدمحمد علیه السلام در روزهای اخیر، ساخت درهای مطلا به اتمام رسید. حرم سیدمحمد علیه السلام میان شیعیان و دوست‌داران اهل‌ بیت علیهم السلام به سبع‌الدجیل (شیر دجیل) معروف بود و هم‌اکنون نیز بسیاری از مردم عراق ایشان را با این عنوان می‌شناسند.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *