الزامات تشکیل مجلس انقلابی و کارآمد | عباس حاجی نجاری

الزامات تشکیل مجلس انقلابی و کارآمد | عباس حاجی نجاری

خانه / اختصاصی هیأت / الزامات تشکیل مجلس انقلابی و کارآمد | عباس حاجی نجاری

ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر راهبرد فشار حداکثری سلطه‌گران غربی در ماه‌های اخیر بار دیگر ظرفیت‌های نهفته انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان کشید و نشان داد که  اتکا به ظرفیت‌های درونی و حرکت در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی مؤثرترین راهبرد در برابر سلطه گران غربی است .

الزامات تشکیل مجلس انقلابی و کارآمد در شرایط تشدید جنگ همه جانبه دشمن | عباس حاجی نجاری

چکیده

ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر راهبرد فشار حداکثری سلطه‌گران غربی در ماه‌های اخیر که حضور معجزه گون ملت فهیم در تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی ویارانش و نیز پاسخ کوبنده‌ی سپاه در حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در عین الاسد از مصادیق بارز آن است،بار دیگر ظرفیت‌های نهفته انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان کشید و نشان داد که  اتکا به ظرفیت‌های درونی و حرکت در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی مؤثرترین راهبرد در برابر سلطه گران غربی است .

در پیش بودن یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از فرصت‌های پیش روی مردم ایران  است تا بتوانند با شکل‌دهی به یک مجلس انقلابی کارآمد زمینه را برای تجمیع ظرفیت‌های ملی برای مقابله مؤثر در این جنگ همه‌جانبه فراهم کنند.در این راستا فرصت‌های پیش روی نظام  نظیر تقویت وحدت و انسجام ملی که در تشییع باشکوه سردار سلیمانی ، اثبات توانمندی و کارآمدی نظام در عرصه دفاعی  امنیتی،روند مقابله با مفاسد اقتصادی در دوران جدید قوه قضائیه، روند گستردگی و نهادینه شدن جبهه مقاومت در منطقه، تبلور ظرفیت‌های ملی در عرصه اقتصادی  در برابر فشارها و تحریم‌ها و…نشانگر آن است که یک مجلس کارآمد انقلابی در این شرایط می‌تواند ظرفیت‌های کشور را به‌درستی در جهت تحقق اهداف نظام به کار گرفته و مجلس آینده ، پایگاه مستحکم انقلاب، وفادار به اسلام ناب، پیشگام در تحقق دولت اسلامی ،متکی به درون و جوان گرا ،مقوم مسابقه خدمت‌رسانی، زمینه‌ساز برای تحقق اقتصاد مقاومتی ،تمرکز بر وظیفه اصلی مجلس در قانون‌گذاری و اصلاح مسیر قانون‌گذاری مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی قانون‌گذاری ،مروج سبک زندگی اسلامی – ایرانی، صیانت  از  آزادی و استقلال ملی و مستحکم در برابر فشارهای بین‌المللی باشد

مقدمه

ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر راهبرد فشار حداکثری سلطه‌گران غربی در ماه‌های اخیر بار دیگر ظرفیت‌های نهفته انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان کشید و نشان داد که  اتکا به ظرفیت‌های درونی و حرکت در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی مؤثرترین راهبرد در برابر سلطه گران غربی است .

آنچه  در عرصه میدانی در ایران اسلامی و منطقه غرب آسیا در پی شهادت سردار سلیمانی و عملیات غرورآفرین موشکی نیروهای هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه  پایگاه عین الاسد آمریکایی اتفاق افتاد ،در عین اثبات شکست برنامه‌های دشمن برای مهار و تسلیم مردم ایران ، منطقه را وارد دوران جدیدی کرد که روشن‌ترین چشم‌انداز آن اثبات کارآمدی  گفتمان انقلاب اسلامی و تحکیم و تثبیت موقعیت جبهه مقاومت  در منطقه و روند روبه گسترش آن در جهان است

رهبر معظم انقلاب اسلامی  در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ دی‌ماه تهران با اشاره به این تحولات   و تجلیل معجزه گون مردم ایران و عراق و دیگر کشورهای جهان از سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر شهدای مقاومت و نیز پاسخ کوبنده‌ی سپاه در حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در عین الاسد را دو یوم‌الله درس‌آموز و تعیین‌کننده خواندند که محصول آن علاوه بر ضربه‌ی نظامی، ضربه‌ی حیثیتی بود که به هیبت ابرقدرتی آمریکا وارد شد.  معظم له  درعین‌حال یادآور شدند: ملت، باطن خود یعنی استقامت در مقابل شیاطین را در این حضور نشان داد و تنها راه ادامه‌ی این مسیر عزت‌آفرین، قوی‌تر شدن ایران در همه‌ی زمینه‌ها است.

در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از فرصت‌های پیش روی مردم ایران  است تا بتوانند با آن شکل‌دهی به یک مجلس انقلابی کارآمد زمینه را برای تجمیع ظرفیت‌های ملی برای مقابله مؤثر در این جنگ همه جنبه فراهم کنند.

الزامات تشکیل مجلس انقلابی و کارآمد در شرایط تشدید جنگ همه جانبه دشمن | عباس حاجی نجاری
الزامات تشکیل مجلس انقلابی و کارآمد در شرایط تشدید جنگ همه جانبه دشمن | عباس حاجی نجاری

شکست راهبرد فشار حداکثری

صف‌بندی استکبار جهانی علیه مردم ایران در سال‌های  اخیر با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ممکن و مقاومت مردم ایران در برابر آن را باید یکی از مهم‌ترین فرازهای تاریخ معاصر قلمداد کرد که بسیاری از تحولات منطقه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

باروی کار آمدن ترامپ در امریکا در نوامبر ۲۰۱۶ (آبان ۱۳۹۵) گردانندگان کاخ سفید با برداشت سوء از نتیجه مذاکرات هسته‌ای و با این تصور که با تشدید فشارها قادر خواهند بود ضمن تضعیف توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران همچون توان هسته‌ای، زمینه فروپاشی نظام اسلامی از درون را فراهم کنند، و به همین دلیل  اجرای راهبرد فشار حداکثری علیه مردم ایران را در دستور کار قراردادند.این راهبرد در ماه‌های پایانی سال ۹۶ توسط ترامپ اعلام و در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ با خروج از برجام عملیاتی شد. از منظر طراحان راهبرد فشار حداکثری پرونده نظام جمهوری اسلامی ایران  باید در تابستان ۹۷ و یا حداکثر زمستان ۹۷ بسته می‌شد و ایران نمی‌بایست چهلمین سالگرد انقلاب خود را در بهمن‌ماه 1397برگزار کند .

اجرای این راهبرد که با همکاری اروپایی‌ها و سکوت و نظاره نهادهای بین‌المللی همراه بود، در عرصه عملیاتی به‌گونه‌ای طراحی‌شده بود که مردم ایران، حتی نان برای خوردن نداشته باشند. اما به‌رغم مشکلات و سختی‌هایی که مردم ایران در دو سال اخیر متحمل شده‌اند، اما مقاومتشان سبب شد که برخلاف تصور گردانندگان کاخ سفید و متحدانش نه‌تنها ایران منسجم‌تر و متحدتر شد، بلکه زمانی که هدف این راهبرد از براندازی نظام در سال ۹۷، به کشاندن ایران پای میز مذاکره در سال ۹۸ تغییر کرد و در جریان آن اروپایی‌ها همه تلاش و ظرفیت خود را برای مذاکره رئیس‌جمهور ایران و ترامپ در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل به کار گرفتند تا ترامپ بتواند با یک عکس یادگاری با رئیس‌جمهور ایران، پیروزی خود در انتخابات ۲۰۲۰ را تضمین کند، در این سناریو نیز ناکام ماندند.اما در نقطه مقابل؛ اجرای این راهبرد امریکا را دچار مشکلات اساسی کرد که کارشناسان آمریکایی از آن به گرفتار شدن امریکا در باتلاق و نزول پایگاه و جایگاه این به‌اصطلاح ابرقدرت جهانی یاد می‌کنند.

آمریکائی‌ها اگرچه در سال 1398 تهدید نظامی را هم به راهبرد فشار حداکثری افزوده و با تروریست اعلام کردن سپاه و اعزام ناو هواپیمابر به منطقه تلاش کردند که ایران را به تسلیم وادارند،اما پاسخ قدرتمندانه ایران در زدن پهباد آمریکایی و حوادثی که در دریای عمان و خلیج‌فارس اتفاق افتاد و درنهایت با عملیات غرورآفرین ایران در حمله موشکی به پایگاه عین الاسد بعد از اقدام بزدلانه ترور شهید سلیمانی ،روند فشار حداکثری را عملاً به نفع ایران تغییر داد .

نشریه آمریکایی  فارین پالیسی در آخرین ارزیابی خود از راهبرد فشار حداکثری کاخ سفید علیه مردم ایران  می‌نویسد:”ترامپ زمانی  سیاست موسوم به فشار حداکثری را در پیش گرفت که هدف آن محدود کردن توانایی ایران در غنی‌سازی، مجبور کردن ایران به تغییر سیاست خارجی متناسب با خواست آمریکا و شاید براندازی خودِ رژیم ایران بوده است. مردم عادی تحت‌فشار شدید هستند اما رژیم به خواسته‌های ترامپ تن نداده و ساقط هم نشده است. برعکس، به‌تدریج فعالیت‌های هسته‌ای خود را ازسر گرفته، روابط نزدیک با روسیه و چین برقرار کرده و علیه متحدان آمریکا در منطقه اقدام تلافی‌جویانه کرده است. منطق پاسخ تهران هم شفاف و کاملاً قابل پیش‌بینی است. اگر آمریکا می‌خواهد شرایط زندگی را برای ایران دشوار کند، رهبران آن ثابت خواهند کرد که آنها نیز می‌توانند شرایط را برای آمریکا دشوار کنند. لحظه‌ای درنگ استراتژیک کافی است تا بتوان پاسخ ایران را پیش‌بینی کرد و به این درک رسید که فشارهای یک‌جانبه مؤثر نیست. ترامپ با خودداری از دیپلماسی و تکیه صرف بر سیاست تهدید و مقابله، هیچ گزینه‌ای برای خود قائل نشد به‌جز کوتاه آمدن، و یا تشدید اقدامات، آن‌هم پس از زمانی که مشخص شد سیاست فشار حداکثری نتیجه عکس دارد.”

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز هم در این زمینه می‌نویسد: ترور فرمانده سپاه قدس ایران، برخلاف انتظار دولت ترامپ پیش رفت. وقتی «دونالد ترامپ» دستور ترور قاسم سلیمانی را صادر کرد، بزرگ‌ترین قمار زندگی خود را تجربه کرد، زیرا فشار‌ها به ایران را تشدید کرده بود و به دنبال مقابله بانفوذ ایران در منطقه بود. بااین‌حال، آن‌طور که تحلیلگران تأکید کرده‌اند، تصمیم ترامپ برای به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، نه‌تنها نفوذ ایران و نایبان این کشور در منطقه را تضعیف نکرد بلکه موجب تقویت آن نیز شده است.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه تهران در روز 27 دی‌ماه با اشاره به شکست راهبردهای دشمن ،با تأکید افزایش قدرت ایران در ابعاد اقتصادی و جهش علمی و فناوری ، پشتوانه‌ی تحقق این هدف، حضور و صبر و استقامت ملت درصحنه و تلاش و کوشش بی‌وقفه‌ی مسئولان و مردم دانسته و یادآور شدند : به فضل الهی، این ملت و کشور در آینده‌ای نه‌چندان دور به نقطه‌ای می‌رسد که دشمنان حتی جرات تهدید او را هم پیدا نکنند.

نقاط قوت و فرصت‌های کشور در آستانه انتخابات

در روند تلاشها واقدامات مسئولین کشور در قوای مختلف ،مانند هرنظام سیاسی اگرچه ضعفها وآسیبهایی وجود دارد که ممکن است مورد سوء استفاده دشمنان واقع شده وحتی چالشها و اعتراضاتی را نیز در پی داشته باشد ،اما به‌رغم تلاش دشمنان برای شکست نظام اسلامی و تشدید فشارها بر مردم ایران باهدف دامن زدن به آشوب‌های خیابانی ، روند تحولات کشور به‌ویژه پس از شهادت سردار سلیمانی و عملیات قدرتمندانه سپاه علیه پایگاه آمریکایی بیانگر  تقویت و تحکیم  وحدت و انسجام ملی است رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه در تبیین این شرایط یادآور شدند: ده‌ها میلیون ایرانی، باطن و معنویات خود را در این حادثه‌ی عظیم نشان دادند و ثابت کردند ملت از هر حزب، جناح و مجموعه و از هر قوم و منطقه‌ی جغرافیایی، با وحدتی مثال‌زدنی، طرفدار «انقلاب، حاکمیت اسلامی، ایستادگی در مقابل ظلم و نه گفتن به همه‌ی مطامع دولت‌های استکباری» هستند.ایشان  یادآور  شدند: ملت ایران بار دیگر در ابعادی بی‌نظیر نشان داد شجاعانه از خط مجاهدت دفاع می‌کند، اهل تسلیم نیست و به نمادهای مقاومت عشق می‌ورزد و کسانی که سعی می‌کنند تصویر دیگری از این ملت در داخل و خارج تبلیغ و ترسیم کنند، با صدق و صفا با ملت رفتار نمی‌کنند.

شاخصه‌های این شرایط عبارت‌اند از:

1-حضور ده‌ها میلیون ایرانی در مراسم تشییع، زنده‌بودن انقلاب را به رخ جهانیان کشید. این حضور تمامی تبلیغات و باورهای شکل‌گرفته در ذهن دشمن در رابطه با مردم ایران و شکاف ادعایی در میان آنان با نظام را به هم‌ریخت و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی شهادت او زنده‌بودن انقلاب را به رخ جهانیان کشید. و این واقعیت خنثی‌کننده جنگ روانی دشمن در القای از دست رفتن پایگاه مردمی نظام به‌ویژه بعد از اغتشاشات آبان ماه بود که باهدف بحران سازی در داخل بعد از اجرای مصوبه مدیریت سوخت ،به بهانه حمایت از مردم ایران طراحی و با همکاری عوامل داخلی به اجرا درآمد.

2-پاسخ قدرتمندانه ایران در حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین الاسد و خسارات جانی و مالی فراوانی که بر آمریکائی‌ها  تحمیل کرد، اگرچه از منظر جمهوری اسلامی ایران تنها یک سیلی  در برابر جنایت‌های اخیر آمریکا بود، اما ویژگی‌های این عملیات به لحاظ دقت ،شدت تخریب و صلابت و اقتدار فرزندان سپاهی نظام در انجام این عملیات و اعلام آمادگی برای پاسخ متقابل در صورت حماقت  آمریکایی‌ها  ، نظام محاسباتی دشمن را برهم زد  و درخواست مذاکره بدون قید شرط با ایران از سوی ترامپ و قطعنامه کنگره آمریکا درزمینهٔ  محدودسازی ترامپ را در پی داشت،

3-واکنش آمریکا بعد از سیلی نیروی هوافضای سپاه  هشداری هم به دست‌نشاندگان منطقه‌ای  آمریکا برای تغییر رفتارشان  در برابر ایران است .چراکه آمریکایی که توان حفاظت از خود و پایگاه‌هایش را ندارد ،قابل‌اتکا نیست و آنها ناچارند که روابط خود را با ایران تنظیم کنند و در غیر این صورت برخورد ایران با آنها در آینده می‌تواند متفاوت از گذشته باشد

4-روند گستردگی و نهادینه شدن جبهه مقاومت، در ماه‌های اخیر سبب شده است که موازنه قدرت به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر کند.شبکه آلمانی  ZDF در این زمینه می‌نویسد:چه بخواهیم و چه نخواهیم، تحریم و فشار حداکثری آمریکا برای تسلیم کردن ایران، کاملاً شکست‌خورده است و امکان غلبه نظامی و سیاسی بر ایران مطلقاً وجود ندارد.این شبکه در ادامه می‌افزاید: در حدفاصل اقیانوس اطلس (صحرای مراکش) تا اقيانوس آرام (مجمع‌الجزایر اندونزی)، ایران تنها کشور جهان است که مشی سیاسی مستقلی از غرب را در پیش‌گرفته و باوجود همه موانع، راه مستقل خودش را ادامه می‌دهد و آمریکا هم هیچ راه‌حل عملی برای مهار این کشور ندارد. رهبری بسیار هوشمند ایران توانسته تمام اقدامات آمریکا را خنثی کند. کارشناس آلمانی این شبکه در ادامه تأکید می‌کند که : ایران با ایجاد متحدان بسیار مقتدر از سواحل مديترانه تا اقيانوس هند، از طریق تشکیل شبکه نیروهای دفاع مردمی، یک ارتش نامنظم و مؤثر را برای مقابله با آمریکا و هم‌پیمانانش پدید آورده است.

5-در ماه‌های اخیر در پی درخشش نیروهای مقاومت در منطقه که شکست‌های  متعدد صهیونیست‌ها و سعودی‌ها  و دیگر متحدان  آمریکا  در منطقه را در پی داشته است، اقبال به سمت گفتمان مقاومت را افزایش و منجر به تثبیت موقعیت  آنها در کشورهای منطقه گردیده است و این سبب نگرانی اصلی آمریکایی‌ها و دیگر قدرت‌های سلطه‌گر غربی و صهیونیستی گردیده و به همین دلیل آمریکائی‌ها در ماه‌های اخیر با برهم زدن اوضاع عراق و لبنان ،تلاش کردند مردم را در لبنان و عراق در مقابل این نیروها قرار داده و موقعیت آنها را در کشورهایشان  تضعیف و حتی نظام سیاسی در این کشورها را برای رسیدن به هدف شومشان  متزلزل کنند .در این زمینه اگرچه هزینه‌های سنگینی را این اقدام آمریکایی‌ها بر منطقه  تحمیل کرده و حتی دامن زدن به اغتشاشات در ایران در آبان ماه نیز ناشی از این سناریو است ،که البته ناکام ماندند ، اقدام آمریکایی‌ها در حمله به نیروهای مقاومت در عراق در اصل برای جبران این شکست است .

6-خلأ استراتژیک و راهبردی آمریکائی‌ها و متحدانش در برابر ایران و به خط پایان رسیدن تحریم‌ها (به اعتراف وزیر خزانه‌داری آمریکا)، سبب شده است هیچ گزینه‌ای جز اعزام میانجی‌های متعدد و درخواست  مذاکره برایشان باقی نمانده باشد که البته واکنش قدرتمندانه ایران این ترفند را نیز خنثی کرده است.

7- عملکرد قاطعانه قوه قضائیه در برخورد با مفاسد و جرائم  در ماه‌های اخیر  و گام‌های آغازین در رسیدگی به‌موقع و عادلانه به دعاوی ،نقش مهمی درترمیم  آسیب‌های وارده بر چهره نظام اسلامی در عرصه اجرای عدالت -که مطالبه به‌حق مردم است- و ترمیم و اعتماد مردم به دستگاه قضایی و نظام اسلامی دارد.

8-مصونیت جبهه داخلی در برابر فشارها و تحریم‌ها در عین یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها و گشایش رونق تولید و باب تجارت و تعامل با کشورهای منطقه و فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان ،روح خودباوری وامید به آینده را در کشور تقویت کرده است.

9-تقویت روابط و پیوندهای ایران با کشورهای منطقه و حضور ایران در پیمان‌های منطقه‌ای عملاً سیاست‌های تحریم آمریکا را خنثی کرده است.

10-تجلیل  و پاسداشت  بی‌نظیر مردم عراق از سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس چون سیلی بنیان جنگ روانی چند ماه آمریکایی‌ها و سعودی‌ها را در عراق که باهدف به حاشیه بردن نیروهای مقاومت صورت گرفته بود خنثی کرد و مصوبه مجلس عراق برای اخراج آمریکائی‌ها از این کشور تمامی سرمایه‌گذاری گذشته  آمریکا برای تشکیل یک دولت دست‌نشانده در این کشور و جدا کردن آن از حلقه مقاومت را بر باد داد.انسجام میان مردم و جریان‌های سیاسی عراق ،با عملی ساختن اخراج آمریکائی‌ها ،می‌تواند زمینه‌ساز استقلال و پویایی این کشور گردیده و ضعف‌ها و آسیب‌هایی را که ناشی از مداخله آمریکا در امور این کشور است را مرتفع کنند. این امر مقدمه‌ای برای اخراج آمریکا از دیگر کشورهای منطقه خواهد بود.

11-اقدام یک‌جانبه آمریکا در ترور سردار سلیمانی و عدم‌حمایت اکثر کشورهای جهان از این اقدام بزدلانه ،انزوای ترامپ  و گروه همراه  او در کاخ سفید را نه‌تنها در آمریکا که در جهان آشکار کرد ، به‌گونه‌ای که موضع‌گیری صریح پمپئو وزیر خارجه آمریکا را در پی داشت.درخواست التماس گونه ترامپ از ایران برای مذاکره بدون قید و شرط ، البته تلاشی مزورانه برای خروج از این انزوا است.

روندهای فوق بیانگر آغازی جدید برای نظام اسلامی در عرصه داخلی منطقه‌ای  خواهد بود. نکته‌ای که به‌عنوان یک فرصت  ،باید مسئولین قوا باید  خود را با آن تطبیق داده  و سیاست‌ها و اقدامات خود را مبتنی بر آن تنظیم کنند.

الزامات تشکیل مجلس انقلابی و کارآمد در شرایط تشدید جنگ همه جانبه دشمن | عباس حاجی نجاری
الزامات تشکیل مجلس انقلابی و کارآمد در شرایط تشدید جنگ همه جانبه دشمن | عباس حاجی نجاری

الزامات انتخابات مجلس یازدهم

مقام معظم رهبری  در خطبه‌های نماز جمعه تهران در روز 27 دی‌ماه ،انتخابات را از مهم‌ترین عوامل اقتدار کشور  دانستند  که  کشور را بیمه و دشمن را مأیوس خواهد کرد و با اشاره به تلاش دشمنان برای بی‌انگیزه کردن مردم از حضور در انتخابات گفتند: باید همه مراقب باشیم که مبادا دشمن این خواسته را محقق و انتخابات را کم‌رنگ و بی‌رونق کند.

عملکرد مجلس شورای اسلامی در ده دوره گذشته  نشان می‌دهد که این نهاد به‌رغم انجام اقدامات مثبت و انقلابی در ادوار مختلف   دارای نقاط ضعفی نیز می‌باشد که در گام دوم انقلاب اسلامی باید مرتفع شوند. درواقع، نگاه و رویکرد به مجلس شورای اسلامی باید در گام دوم انقلاب، راهبردی‌تر و مبتنی بر افق تمدنی انقلاب اسلامی و همچنین ارتقای کارآمدی نظام باشد و اگر انتقادی به عملکرد مجلس در گام اول انقلاب وجود دارد، به‌طور عمده به دلیل غفلت آن در این حوزه‌ها می باشد. بااین‌وجود، انتخابات یازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال، رخدادی تعیین‌کننده خواهد بود. چنین مجلسی علاوه برداشتن وظایف و کارکردهای یک مجلس مطابق با استانداردهای عمومی الگوهای دموکراتیک، باید دارای یک سری مختصات و ویژگی‌هایی از جنس و ماهیت انقلاب اسلامی باشد؛ یعنی همان‌طور که انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، عدالت، اسلام و ولایت‌فقیه را برای مردم ایران در سال 57 به ارمغان آورد و در برابر ابرقدرت‌های شرق و غرب ایستاد و یک‌قدم عقب ننشست، مجلس شورای اسلامی تراز انقلاب هم باید دارای نمایندگان، مصوبات و قوانین و عملکردی باشد که بتواند این انقلاب را نه‌تنها در ریل اصلی خود نگه دارد؛ بلکه آن را چندین گام به‌پیش هم ببرد.

مهم‌ترین الزامات عبارت‌اند از:

1-مجلس، پایگاه مستحکم انقلاب:در شرایط تهدید همه‌جانبه دشمن مجلس تراز انقلاب اسلامی ، باید پایگاه مستحکم انقلاب و اسلام در برابر تهدیدات فزاینده، متنوع و پیچیده استکبار جهانی در اوضاع فعلی باشد.مطالبه‌ای که مقام معظم رهبری از سال‌ها پیش بارها  براین تأکید نموده‌اند  ایشان در  6/3/79 در این زمینه  می‌فرمایند: «مهم‌ترین سخن آن است که مجلس شورای اسلامی، رکن مهم نظام اسلامی و انقلابی است و باید پایگاه مستحکم اسلام و انقلاب باشد. چنین بوده و به تأیید الهی چنین نیز خواهد بود… دفاع قاطع و آشکار نمایندگان از انقلاب و نظام اسلامی و راه روشن و ماندگار امام عظیم‌الشأن و تبری از بلندگوهایی که با تکرار شعار ارتجاعی «جدایی دین از سیاست» در اندیشه‌ حذف جهاد خونین بیست‌وچندساله‌ ملت ایران برای استقرار نظام مترقی جمهوری اسلامی‌اند، تلاش پرهزینه‌ دشمن را بیهوده خواهد ساخت. این، کمترین انتظار ملت انقلابی و مسلمان از نمایندگان مجلسی است که با خون شهیدان و مجاهدت ایثارگران پدید آمده و برقرار مانده است»

2-وفاداری به اسلام ناب محمدی(ص):مجلس تراز انقلاب اسلامی مجلسی است که در راستای عدم انحراف قوانین از اسلام و ماهیت خط انقلاب تلاش می‌کند. نمایندگان مجلس از همان آغاز سوگند یاد می‌کنند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی و مبانی جمهوری اسلامی باشند.نکته‌ای که در برخی از ادوار قبلی  به‌ویژه مجلس ششم مورد غفلت واقع و این پندار غلط در برخی از نمایندگان  ایجادشده بود  که گویا با ورود به مراحل پیشرفت سازندگی کشور، دوران شعارهای مقدس و ارزش‌های اصیل به سر آمده است.

3- روحیه انقلابی و عمل جهادی: تحقق ، روحیه انقلابی و عمل جهادی یکی از رسالت‌های مجلس شورای اسلامی که رهبری معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بدان اشاره‌کرده‌اند. منشأ بسیاری از آسیب‌هایی که در سال‌های اخیر کشور متحمل آن شده است  عدم درک صحیح و توجه برخی از نمایندگان مجلس و مدیران و مسئولان کشور، به آن است  در گام دوم انقلاب، مجلس شورای اسلامی به سبب رسالت‌های خطیر قانونی‌اش، باید پرچم‌دار بسط نظریه نظام انقلابی باشد تا زمینه را برای ترویج نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی را فراهم کند. به‌عنوان‌مثال، مجلس نباید به افرادی که نگاه انقلابی ندارند یا در کارنامه‌ی آنها عمل جهادی وجود ندارد، رأی اعتماد دهد.

4-پیشگام در تحقق دولت اسلامی :مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تصویب قوانین،اهتمام بر انتخاب وزرای کارآمد و نظارت بر حسن اجرای امور و…پیشگام در تشکیل دولت اسلامی باشد .رهبر معظم انقلاب اسلامی فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی را در پنج مورد زیر می‌دانند:1. انقلاب اسلامی؛2. تشکیل نظام اسلامی؛3. تشکیل دولت اسلامی؛4. تشکیل کشور اسلامی؛5. تشکیل دنیای (امّت، تمدن) اسلامی . به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در ع دهه گذشته و توفیقاتی که نظام اسلامی در تحقق تمدن  اسلامی داشته ،اما کاستی‌ها در مرحله تحقق دولت اسلامی سبب شده است که تحقق کامل مراحل بعد نیز با دشواری همراه باشد ، لذا بیشتر رهنمودهای رهبر انقلاب  بر بیان اهمیت، ضرورت، ویژگی‌ها و چگونگی اجرای این گام( تحقق دولت اسلامی) متمرکز بوده است، براین اساس از مجموعه رهنمودهای رهبری چنین استنباط می‌شود که: 1. دولت فقط محدود به قوه مجریه نمی‌شود، بلکه همه قوای سه‌گانه و سایر نهادهای حکومت اسلامی نیز مخاطب دولت اسلامی هستند، اما نکته مهم‌تر این است که ارکان و اجزای مورداشاره باوجود مسئولین آنها هویت پیدا می‌کند، بنابراین مفهوم دولت اسلامی را باید ابتدا در رفتار و عملکرد مسئولین نظام جستجو کرد و سپس سایر ابعاد آن ازجمله نهادسازی، نظامات اداری و سایر الزامات را موردتوجه قرارداد. بنابراین معنای واقعی دولت اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرتبه اول، دولتی است که مسئولین آن از حداکثر  معیارها و شاخصه‌های اخلاقی و رفتاری یک مسلمان واقعی برخوردار باشند.2. دولت اسلامی‌ای كه بتواند مقاصدى را كه ملت ايران و انقلاب عظيم آنها داشت تأمين كند، دولتى است كه در آن رشوه نباشد، فساد ادارى نباشد، ویژه خواری نباشد، كم‏كارى نباشد، بى‏اعتنايى به مردم نباشد، ميل به اشرافی گری نباشد، حیف‌ومیل بيت‏المال نباشد، و ديگر چيزهايى كه در يك دولت اسلامى لازم است

5-متکی به درون و جوان گرا: منظور از متکی به درون بودن مجلس آن است که این نهاد در فعالیت‌های قانون‌گذاری و نظارتی خود باید برای تقویت ظرفیت‌های داخلی و اتکای بیشتر بخش‌های اجرایی به این ظرفیت‌ها تلاش کند. به عنوان مثال، مجلس می‌تواند دولت را مکلف کند که به جای واردات فلان کالا، بخش‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل صنعتی را راه‌اندازی کند تا چرخ صنعت در داخل کشور رونق بگیرد یا در مواردی که در داخل کشور ظرفیت‌های مناسبی برای تولید برخی کالاها وجود دارد، اما با جهت‌گیری‌های غلط اجرایی، همان کالاها از خارج وارد می‌شود، مجلس باید با استفاده حداکثری از ظرفیت نظارتی خود، برای رفع این موانع تلاش کند.

منظور از جوان‌گرایی نیز این نیست که همه‌ی نمایندگان مجلس باید از جوانان باشند، بلکه منظور این است که جهت‌گیری فعالیت‌های این نهاد باید معطوف به فراهم کردن زمینه‌های لازم برای میدان دادن به جوانان در بخش‌های مختلف کشور باشد. به عنوان مثال، اکنون مجلس باید به طور دقیق بر اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان نظارت کند تا فرایند چرخش نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، پوست‌اندازی مدیران و روی کار آمدن جوانان جان تازه‌ای بگیرد.

6-مقوم مسابقه خدمت‌رسانی: گام دوم انقلاب باید گام تقویت خدمت‌رسانی به مردم در ابعاد و عرصه‌های مختلف باشد و مجلس در این زمینه، اگرچه نمی‌تواند به‌عنوان کارگزار میدانیِ خدمت‌رسانی باشد، اما قطعاً باید با سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری درست، جهت اقدامات و فعالیت دستگاه‌های اجرایی را به‌سوی گره‌گشایی از مشکلات مردم سوق دهد. در این زمینه، مجلس نباید کوتاهی، تعلل و ضعف برخی دستگاه‌ها که عملکرد آنها به‌طور مستقیم بر زندگی روزمره مردم تأثیر می‌گذارد را تحمل کند و باید در اسرع وقت و با صراحت هرچه تمام، به برخورد با افراد خاطی و حتی غافل همت گمارد. متأسفانه عملکرد مجلس در گام اول انقلاب در این زمینه، نیز خالی از اشکال نیست؛ به‌ویژه در برهه‌هایی مانند وقوع نوسانات ارزی که در دولت‌های مختلف آسیب‌هایی جدی بر معیشت مردم وارد کرده است، مجلس اقدام جدی انجام نداده است.

7- زمینه‌ساز برای تحقق اقتصاد مقاومتی: آسیب‌پذیری کشور در عرصه اقتصادی سبب شده است که دشمنان انقلاب و نظام، از تحریم‌های اقتصادی به‌عنوان ابزار و سلاحی برای تسلیم و به‌زانو درآوردن ملت ایران استفاده می‌کنند. بنابراین، توجه به استحکام ساخت اقتصادی کشور  با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درونی ، به معنای گرفتن و ربودن ابزار تحریم و فشار اقتصادی از دست دشمنان ملت ایران است. وجود مشکلات اقتصادی سبب شده که برخی گمان کنند این مشکلات لاینحل بوده و برای حل آنها چاره‌ای جز غلتیدن در دامن دیگران و نسخه‌برداری از دنیای خارج وجود ندارد. حال‌آنکه نه‌تنها این‌گونه دیدگاه و طرز تلقی‌ای ریشه برخی مشکلات اقتصادی موجود است و حتماً در گام دوم انقلاب باید طرد شود، بلکه در داخل کشور ظرفیت‌های بی‌شمارِ متعددی وجود دارد که با مدیریت جهادی و انقلابی و میدان‌داری جوانان قادر به پاسخگویی مناسب و قدرتمندانه به مسائل اقتصادی کشور است.

8-تمرکز بر وظیفه اصلی مجلس در قانون‌گذاری:مجالس گذشته اگرچه هریک منشأ خدمات ارزشمندی بوده‌اند،اما درگیر شدن مجالس قبلی با مسائل حاشیه‌ای سبب شده است  که نسبت  به یکی از وظایف اصلی مجلس یعنی قانون‌گذاری  اهتمام لازم صورت نگیرد که به‌عنوان نمونه  می‌توان به تعلل مجلس دهم در تصویب قانون انتخابات به‌رغم ابلاغ سیاست‌های انتخاباتی توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد .از سوی دیگر تصویب قوانین نارسا درگذشته سبب شده است که بخشی از وقت مجالس بعدی به اصلاحیه‌ها واستفساریه ها اختصاص یابد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ششم  مهر امسال سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، در 17 بند ابلاغ و با توجه به اهمیت موضوع سه قوه موظف‌اند کردند اقدامات را مبتنی بر آن زمان‌بندی و پیشرفت‌ها را گزارش نمایند.

9-مروج سبک زندگی اسلامی ایرانی: سبک زندگی از اساسی‌ترین حوزه‌ای است که ارزش‌ها، نگرش‌ها، بینش‌ها، رفتارها و… هر فرد یا مجموعه‌ای در آن تجلی می‌یابد. ازاین‌رو، چنانچه ویژگی‌ها و شاخص‌های انقلابی در این حوزه صدق کند، می‌توان گفت که تجلی ویژگی‌ها و شاخص‌های انقلابی در حوزه‌های دیگر مانند سیاست، اقتصاد، اجتماع و… کار چندان دشواری نخواهد بود. نقش مجلس شورای اسلامی در تلاش برای ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی در دو سطح قابل‌بررسی است؛ در حوزه‌ی زندگی شخصی نمایندگان که آنها باید اصول اساسی سبک زندگی اسلامی – ایرانی مانند؛عدالت‌خواهی و فساد ستیزی ، ساده‌زیستی، اخلاق‌مداری، دوری از تجمل، اسراف، مصرف‌زدگی و… به‌طورجدی مدنظر قرار دهند و به عبارت دقیق‌تر، به رسالت نمایندگی به‌عنوان زمینه‌ای برای کیسه دوختن نگاه نکنند. در سطح دیگر به وظایف قانونی مجلس برمی‌گردد که با توجه به وظیفه‌ی نظارتی‌ای که دارد، باید با ریخت‌وپاش‌ها، اسراف‌ها، تجمل‌ها و… مبارزه کند.

10-صیانت  از  آزادی و استقلال ملی: پاسداری از استقلال و آزادی در زمره مهم‌ترین وظایف نمایندگان است که در سوگند آنان نیز مورد تأکید قرارگرفته است .اهمیت این دو موضوع در شرایط کنونی به این دلیل است که  علی‌رغم آنکه با پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های مهمی برای تحقق و تحکیم این دو ارزش والا برداشته‌شده، اما هم‌اکنون نیز این دو آرمان مهم از سوی قدرت‌های بیگانه و مداخله‌گر مورد تهدید می‌باشد و چنانچه نسبت به پاسداری از این دو غفلت شود، وقایع ذلت‌بار گذشته تکرار خواهد شد. در عرصه داخلی نیز در ادوار گذشته بخش زیادی از بودجه فرهنگی کشور به‌جای آنکه معطوف به ارتقای درجه‌ی استقلال و آزادی هزینه شود، در عمل در اختیار خرده جریان‌های معارض فرهنگی و سلبریتی‌هایی قرارگرفته که نه‌تنها توجهی به حفظ استقلال کشور ندارند، بلکه در عمل مروج بی‌بندوباری و آزادی غربی به‌جای آزادی به سبک بومی هستند. مجلس در ادوار گذشته  در نظارت به نحوه‌ی تخصیص و هزینه کرد این بودجه‌ها کارنامه‌ی قابل دفاعی ندارد.

11-ایستادگی در برابر فشارهای بین‌المللی : رسالت مجلس شورای اسلامی در این حوزه رسالتی سنگین است؛ زیرا در مواردی  در ادوار گذشته ، برخی دولت‌ها با کم‌توجهی به این اصل مهم، وارد اختلاط با دشمن شده و این اقدام آنها نه‌تنها منفعتی برای کشور در برنداشته، بلکه متضمن ایجاد خسارت نیز بوده است. ، مجلس شورای اسلامی باید با استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های قانونی خود، بر کیفیت دیپلماسی، سیاست و روابط خارجی کشور به‌دقت نظارت کند. کوتاهی‌های مجلس درگذشته  در عمل به وظیفه‌ی نظارتی خود در قبال مسئولانی که با خوش‌بینی و عدم‌حمایت خطوط فاصل با دشمن، لطماتی به مردم، کشور و انقلاب زده‌اند نیز مبرهن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیدار نمایندگان مجلس، ۳۰ خرداد امسال در زمین نقش و اهمیت مجلس شورای اسلامی  می‌فرمایند: مجلس باید مظهر عزت ملّی و مظهر اقتدار و استحکام نظام باشد؛ مجلس این است؛ چرا؟ برای خاطر اینکه مجلس، منتخب عموم مردم کشور درجاهای مختلف است که با یک انگیزه‌ای آمده‌اند این شخص را -این برادر را، این خواهر را- انتخاب کرده‌اند. و امام فرمودند که مجلس، عصاره‌ی فضایل ملّت است؛ این نکته، نکته‌ی مهمی است؛ توجّه کنید: عصاره‌ی فضایل، نه عصاره‌ی همه‌ی خصلت‌ها! بعضی از خصلت‌ها جزو فضایل نیست. مجلس بایستی عصاره‌ی فضایل ملّت باشد. فضایل این ملّت هم خیلی زیاد است. مجلس نباید نماد تردید باشد، نماد خودکم‌بینی باشد؛ نباید نماد یأس و نومیدی یا نماد عدم اعتنا و عدم مبالات به مسائل کشور باشد. نباید مجلس نشان بدهد که نگاهش به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ملّی، نگاه مأیوسانه است؛ این فضایل ملّت که باید اینجا عصاره‌ی آنها جمع بشود، این چیزها است.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *