امامت و ولایت مهم ترین عنصر مکتب تشیع

خانه / استان ها / امامت و ولایت مهم ترین عنصر مکتب تشیع

حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرقلی جعفری در اولین روز از سوگواری دهه محرم، امامت و ولایت را مهم ترین عنصر و عامل بقای مکتب تشیع عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرقلی جعفری در اولین روز از سوگواری دهه محرم، امامت و ولایت را مهم ترین عنصر و عامل بقای مکتب تشیع عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛ مراسم سوگواری دهه اول محرم به میزبانی هیئت ثارالله علیه السلام سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام و هیئت رزمندگان اسلام شهرکرد در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد با قرائت زیارت پرفیض عاشورا، سخنرانی، ذکر روضه و نوحه خوانی و صرف صبحانه برگزار شد.

استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم ضمن تسلیت فرارسیدن محرم و تشکر از برگزار کنندگان این محفل عزا، به فلسفه عزاداری و گریه بر مصیبت شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و واقعه عاشورا اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرقلی جعفری، گفت: لباس مشکی پوشیدن و برپایی مجالس عزای اهلبیت علیهم السلام بویژه امام حسین علیه السلام، یک فلسفه و علت قوی دارد؛ زیرا اگر من و تو لباس مشکی می پوشیم برای این است که تمام فضائل را در کربلا سربریدند.

استاد حوزه و دانشگاه ، تصریح کرد: در واقعه کربلا و عاشورا، عقل مجسم را سربریدند و گریه ما برای این است.

وی، با اشاره به اینکه جمعیت کلی مسلمانان دنیا به خاطر دشمنی دشمنان کینه توز دقیقا معلوم نیست، خاطرنشان کرد: امروز مسلمانان یک و نیم میلیارد از جمعیت 7و نیم میلیاردی جهان را تشکیل می دهند، و خیلی از مسلمین در گوشه و کنار جهان مخفیانه زندگی می کنند، زیرا مانند میانمار ممکن است آنها را دشمنان زنده زنده بسوزانند.

دکتر جعفری خاطرنشان کرد: شیعیان نیز حدود یک پنجم جمعیت کل مسلمانان هستند که حدود 200 تا 300میلیون نفر می شوند و در طول تاریخ نیز دشمنان بسیار زیادی همچون داعش و طالبان و وهابیون داشته اند که معتقد هستند با کشتن شیعیان به بهشت می روند؛ اما شیعه توانسته با این همه دشمنی جمعیت و موجودیت خود را حفظ کند.

وی، برخورد تند بنی امیه و بنی العباس با شیعیان را نیز یادآور شد و گفت: متوکل برای رفتن به کربلا مجازات و جریمه سنگینی گذاشته بود و هرکسی به زیارت امام حسین علیه السلام می رفت باید دستش را قطع می کردند؛ اما با این همه و حتی شخم زدن کربلا و …، نتوانستند حیات شیعه را از بین ببرند.

استاد حوزه و دانشگاه، به چگونگی استمرار حیات شیعه در طول تاریخ اسلام پرداخت و افزود: وجود عناصری قوی در این اقلیت جمعیت مسلمانان جهان توانسته حیات مکتب تشیع را حفظ کند، که این ظرفیت در سایر مکاتب و جاهای دیگر پیدا نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفری، بیان داشت: ما باید این نقاط مثبت و ظرفیت های مکتب تشیع را برجسته کنیم و حفظ نماییم.

وی، امامت و ولایت را مهم ترین عنصر و ظرفیت مکتب تشیع عنوان کرد و گفت: اهل تسنین خلافت دارند و سایر مکاتب نیز چنین چیزی ندارند؛ اما شیعه در حال حاضر نیز امام و نایب امام دارد. و شرایط نایب امام را نیز خود امام زمان قبل از غیبت کبری اعلام فرموده است.

دکتر جعفری، عشق و ارادت و عقلانیت را از دیگر ظرفیت های مکتب تشیع برشمرد  و افزود: جایی که عقل هم قد ندهد، عشق و ارادت مسیر حرکت را مشخص می کند و واقعه کربلا و حضور یاران حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مصداق این عشق است.

وی، تصریح کرد: عقل بعضی جاها را درک نمی کند و سر دادن شهید حججی ها نمونه ای از اقدام با عشق و ارادت است.

گفتنی است: ذکر روضه و توسل به اهلبیت علیهم السلام، نوحه خوانی و سینه زنی از دیگر بخش های این مراسم معنوی در اولین روز دهه نخست محرم بود که با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین، بسیجیان ، رزمندگان و پاسداران در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد.

پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *