امام حسین الگوی رزمندگان دفاع‌مقدس بود

امام حسین الگوی رزمندگان دفاع‌مقدس بود

خانه / پیشنهاد ویژه / امام حسین الگوی رزمندگان دفاع‌مقدس بود

حجت الاسلام نواب گفت: حضرت امام رحمه الله علیه از فدارکاری های امام حسین علیه السلام و نهضت عاشورا صحبت می کردند و می فرمودند، حضرت سیدالشهدا علیه السلام چون هدف داشتند و می دانستند در چه مسیری حرکت می کنند، فداکارانه پیش رفتند و عاقبت به شهادت رسیدند.

امام حسین الگوی رزمندگان دفاع‌مقدس بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به نقل از پایگاه اطلاع رسانی الاربعین: حجت الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب در همایش علمی و بین المللی اربعین و دفاع مقدس با اشاره به الگو پذیری انقلاب و دفاع مقدس از حادثه عاشورا، عنوان کرد: یکی از نکات مهمی که در انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس وجود داشت، الگو گیری از سلوک حسینی و قیام حضرت سیدالشهدا علیه السلام بود، از همین رو برای اطلاع از این مسئله به کتاب صحیفه امام خمینی رحمه الله علیه، معمار کبیر انقلاب اسلامی مراجعه و از سخنان ایشان الهام می گیریم.

امام حسین الگوی رزمندگان دفاع‌مقدس بود
امام حسین الگوی رزمندگان دفاع‌مقدس بود

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: حضرت امام رضوان الله، در سال 1342 شمسی که مصادف با عاشورای 1383 قمری بود، در مدرسه فیضیه قم، سخنرانی تاریخی خودشان را ایراد کردند و درست از همان روز، یعنی عصر عاشورا، انقلاب اسلامی ایران آغاز شد، بخش عمده سخنان ایشان در ارتباط بابا سلطنت دودمان پهلوی و افشار رابطه شاه و اسرائیل بود که همین امر زمینه ای شدن برای اینکه شاه در مقابل امام بایستد و پس از دستگیری حضرت امام، رخ بدهد آنچه باید رخ می داد و سپس امام به ترکیه و پس از آن به عراق تبعید شدند، اما این عامل باعث نشد امام از برنامه و قیام خود دست بردارد و فداکارانه به دنبال حاکمیت اسلام در کشور بودند.

حجت الاسلام نواب بابیان اینکه حضرت امام رحمه الله علیه از فدارکاری‌های امام حسین علیه السلام و نهضت عاشورا صحبت می کردند و می فرمودند، حضرت سیدالشهدا علیه السلام چون هدف داشتند و می دانستند در چه مسیری حرکت می کنند، فداکارانه پیش رفتند و عاقبت به شهادت رسیدند، بنابراین ما هم باید روی فداکاری های ایشان حساب کنیم و بساط ظلمی که ایشان برچیدند، ما هم برچینیم. محرم به ما تعلیم می دهد که باید همانطور که مولایمان حسین همه چیز خود را در راه اسلام فدا کرد، ما هم فدا کنیم.

آزادگی و ذلت ناپذیری سیدالشهدا علیه السلام، درس اول حادثه عاشورا

وی با اشاره به جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»، گفت سرآغاز نهضت امام راحل نیز نهضت امام حسین علیه السلام بود، ما اگر بخواهیم محورهای دفاع مقدس را که از سلوک حسینی جهت گیری شده است می توانیم که چندین نکته مهم اشاره کنیم. نخست ترویج روحیه آزادگی و ذلت ناپذیری امام حسین علیه السلام است که حضرت امام رحمه الله علیه نیز می فرمایند ماه هرچه داریم از فداکاری حسین است در راه اسلام، این سخت امام، فداکاری را به مردم تعلیم می دهد.

امام حسین الگوی رزمندگان دفاع‌مقدس بود
امام حسین الگوی رزمندگان دفاع‌مقدس بود

شهامت و پرهیز از راحت طلبی، پیام سلوک حسینی برای رزمندگان اسلام است

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت افزود:  دومین نکته ای  که در دفاع مقدس از حرکت امام حسین علیه السلام در دفاع الگو برداری شد، سلوک شجاعت، شهامت و پرهیز از مصلحت اندیشی  و راحت طلبی بود، خیلی سخت بود که رزمندگان ما در سرمای طاقت فرسای کردستان و گرمای شرجی و بالای 50 ئرجه خوزستان، جنگیدند و پیروز شدند و به دور از هرگونه راحت طلبی، ایستادگی کردند، خب این موضوع را از قیام امام حسین علیه السلام الگو گرفتند. امام حسین علیه السلام به ما نشان داند که تعداد جمعیت زیاد یک لشکر عامل مهمی برای پیروزی نیست، بلکه کیفیت مبارزه یک جمع، اهمیت دارد، اینکه مردان میان میدان، چگونه باشند و آن هایی که پشت جبهه از رزمندگان حمایت  و پشتیبانی می کردند، چگونه، همه اینها را حضرت سیدالشهدا علیه السلام به ما نشان دادند. حضرت سیدالشهدا به ملت آموختند که در اوج مصیبت، انسان باید چگونه رفتار کند، باید تسبیم در برابر دین بود و مانند زینب کبری ایستادگی کرد، این سلوک حسینی است، ایشان به ما فهماند که در مقابل حکومت ستم چه باید کرد.

وی در ادامه گفت: روحیه شهادت طلبی  و فداکاری، الهام گرفته شده از قیام حضرت امام حسین علیه السلام است و اثبات شعار پیروزی خون بر شمشیر، حضرت سید الشهدا علیه السلام علی رغم اینکه می دانستند، کشته خواهند شد، اما با روحیه به دنبال اهدافشان بودند.

حضرت در سخنانی با یارانشان فرمودند، مرگ چیزی نیست جز پلی که شما را به سمت مقامات بالا سوق می دهد، صبر کنید و تحمل کنید، حضرت با این فرمایشات، مردم را آماده می کردند برای شهادت و فداکاری. حضرت امام رحمه الله علیه در سخنانی، می گویند، امام حسین علیه السلام همه چیز خود را، از خانواده و اولاد گرفته تا خون پاکش را در راه اسلام فدا کرد، مگر خون ما رنگین تر از امام حسین است، ایشان هم با این بیانات رزمندگان را ترغیب می کرردند برای دستیابی به سلوک حسینی. حضرت امام رحمه الله علیه در سخنانی می فرمایند، ملتی که شهادت را سبب جاودانگی می داند، از هیچ چیز نمی ترسد، چون با خدا معامله می کند، ایشان می فرمایند،  ما چرا بترسیم از اینکه جان بدهم در راه اسلام.

امام حسین الگوی رزمندگان دفاع‌مقدس بود
امام حسین الگوی رزمندگان دفاع‌مقدس بود

احیای اسلام از دیگر روش های سلوک حسینی بود

وی با اشاره به سخنانی از حضرت امام خمینی رحمه الله علیه افزود: اگر سید الشهدا علیه السلام نبود، یزید و هم فکرانشان به زودی اسلام را سرنگون و رژیم اسلامی را  به عنوان یک رژیم طاغوتی معرفی می کردند و به  عصر جاهلیت بر می گرداندند، باید بدانیم رمز بقای اسلام و یکی از مهمتریم رمزهای آن، قضیه سیدالشهدا علیه السلام است، ایشان با خون پاکشان اسلام را زنده نگه داشتند. این خون سیدالشهدا علیه السلام است،  سیدالشهدا علیه السلام با خون خود اسلام را بیمه کرد.  زمانی که می بینیم دشمنان اسلام مطالبی را در مورد امام حسین و قیامش می گویند، به همین خاطر است.دشمنان اسلام تاب ندارند، پیروزی اسلام را ببینند.

وی افزود: یکی  دیگر از نکاتی که امام می فرمایند، به عنوان سلوک حسینی، ایمان به جهاد فی سبیل الله و دستاورهایش است، همین که نوجوانان اشتیاق داشتند،  درحالی که سنشان به رفتن به جبهه نرسیده بود، شناسامه هایشان را دست کاری می کردند تا بتوانند به جبهه برود، از شوق برای جهاد فی سبیل الله نشآت گرفته است. حضرت امام رحمه الله علیه در جایی می فرمایند، سیدالشهدا علیه السلام با فداکاری که کردند، نشان دادند که کثرت عدد کاری از پیش نمی برد، ممکن است تعداد جمعیت در یک حرکت اندک باشد و در کیفیت، همین جمع بسیار توانا، همین امر به رزمندگان اسلام روحیه می داد، چراکه امام حسین در سلوک خود به ما یاد دادند، در قضیه عاشورا، ظاهرا حضرت شکست خوردند، در حالی که مکتبشان هیچگاه شکست نخورد، شهادت امام و یارانش با امپراطوری یزید کاری کرد که تا ابد هیچ نام و نشانی از خاندان ظلم و طاغوتی بنی امیه باقی نماند.

وی به یکی از دستاوردهای خون سیدالشهدا علیه السلام اشاره کرد و گفت: همین که می بینیم قبر سه ساله امام حسین علیه السلام در شام، بعد از هزار سال  با چنان عظمتی توسط عاشقان حضرت زیارت می شود و قبر معاویه در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و تا ابد لعن می شود، حقانیت قیام سیدالشهدا  را نشان می دهد. رزمندگان ما در دفاع مقدس هم همین سلوک را در دفاع مقدس دنبال کردند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب افزود: امام خمینی رحمه الله علیه در رابطه با ماه محرم و عزاداری اشاره کردند که  محرم،  ماه پیروزی خون بر شمشیر است، اینکه در زیارت عاشورا می خوانیم،  «هٰذَا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو أُمَیَّةَ»، یعنی روزی که بنی امیه، آن را مبارک می دانستند و می‌خواستند ذهن مردم را متوجه مسائل دیگری کنند، اما خداوند آن ها را رسوا کرد. بنابراین محرم ماه پیروزی خون است بر شمشیر.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که حضرت امام بدان اشاره داشتند، احیای  فضائل اخلاقی، ایثار و فریضه امر بمعروف و نهی از منکر بود، امام حسین علیه السلام، هدف اصلی شان از  قیام را احیای امر به معروف یعنی حقایقی که اسلام و قرآن آن ها را به رسمیت شناخته و نهی از منکر یعنی نهی از مسائلی که شریعت آن ها را مردود دانسته، اعلام کرد، و عمل کردن به این هدف را وظیفه خود می دانستند. ایشان تلاش می کردند که سیره پیامبر صلوات الله علیه را که چیزی جز خدمت گزاری، رافت و مهربانی نبود را در جامعه بین مردم ایجاد کنند و خود را شایسته این امر می‌دیدند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در پایان گفت: یکی دیگر از نکاتی که حضرت امام خمینی رحمه الله علیه به آن توجه داشتند، ان بود که وقتی رزمندگان و مردم شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر می دادند، امام متذکر می شدند که نباید بگویید جنگ جنگ تا رفع فتنه، به هر حال امیدواریم خدای متعال، این روزی که پیرو صادق راه امام حسین علیه السلام باشیم را نصیب ما کند، امیدواریم به همان سلوکی که رزمندگان اسلام آن را پوییدند و بدان دست یافتند؛ برسیم.
منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *