امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با زیارت و پیاده‌روی اربعین به عالم معرفی می‌شوند

امام زمان با زیارت و پیاده‌روی اربعین به عالم معرفی می‌شوند

خانه / ویژه نامه / ویژه نامه های مناسبتی / ویژه نامه اربعین / دیگر مطالب ویژه اربعین / امام زمان با زیارت و پیاده‌روی اربعین به عالم معرفی می‌شوند

حجت‌الاسلام بهاری با تشریح چرایی معرفی زیارت اربعین به عنوان یکی از علامت پنج‌گانه مومنان، گفت: در برخی روایات یکی از شاخصه‌های شناخت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آخرالزمان امام حسین(علیه السلام) است و حضرت(علیه السلام) با جدشان است که به جوامع بشری معرفی می‌شوند.

امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با زیارت و پیاده‌روی اربعین به عالم معرفی می‌شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام، در آستانه اربعین حسینی و به مناسبت فرا رسیدن ایام موسوم به پیاده روی اربعین سید و سالار شهیدان(علیه السلام) با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد حوزه و کارشناس مذهبی درباره زیرساخت های مهدوی این اجتماع عظیم مردمی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

زیارت امام حسین(علیه السلام) چه برکات و آثاری دارد که شیعه انقدر به آن مشتاق است و حتی با پای پیاده خود را ملزم به آن می کند؟

امام حسین(علیه السلام) 84 زیارتنامه دارند که بعضی از آنها طولانی و برخی حتی تک خطی است مثل زیارتی که امام صادق(علیه السلام) به سدیر آموختند، حضرت(علیه السلام) به سدیر فرمودند: ای سَدیر، چرا خود را مقیّد نمی‌سازی که هر جمعه پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین‌بن علی علیه‌السلام را زیارت کنی؟ عرض کرد: بین ما و قبر او فرسخ‌ها فاصله است! فرمودند: به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین‌بن علی علیه‌السلام توجّه کن و بگو: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ» اگر چنین کنی، برای تو یک زیارت نوشته می‌شود و هر زیارت معادل یک حج و یک عمره است. این مختصرترین زیارت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) است در مقابل زیارت ناحیه مقدسه که برخی آن را از ناحیه امام هادی(علیه السلام) و برخی از ناحیه حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دانسته‌اند، از مطول‌ترین زیارات حضرت ابی‌عبدالله الحسین(علیه السلام) است.

در این زیارات، شانیت و جایگاه امام حسین(علیه السلام) مطرح می‌شود، تاکید کرد: این زیارات پیامی دارد، این دیدار و رفتن به حرم صرف حاجت طلبیدن و غصه سبک کردن نیست، بلکه با زیارت امام معصوم(علیه السلام) خواسته‌هایی مثل همراه بودن و در طریق آن حضرات(علیه السلام) ماندن مطرح می‌شود؛ از این رو، می‌گویند در هر زیارت طلب کنیم این آخرین زیارت ما نباشد و دوباره توفیق زیارت بیابیم که در این تکرارها روز به روز عیب‌ها و نقص‌ها و آلودگی‌های دنیایی را از خود دور می‌کنیم و به آنها نزدیک می‌شویم و شاکله وجودی‌مان به آنچه آنها دوست دارند، نزدیک می‌شود مثل پیراهن یوسف(علیه السلام) که در قرآن هم به آن اشاره شده و در اثر همنشینی با یوسف نبی(علیه السلام) چنان مقامی یافت که چشم نابینا را شفا می‌بخشید!

از امام رضا(علیه السلام) روایت است که فرمودند: هر کس اباعبدلله علیه‌السلام را کنار شط فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است. مهم آنکه همه این برکات و آثار هم در دنیا و هم در آخرت نصیب انسان می‌شود، چنان‌که بنابر روایات خداوند سختی‌ها و شدائد روز قیامت را از زائر امام حسین(علیه السلام) رفع می‌کند. باید توجه داشت زائر امام حسین(علیه السلام) به شرط آنکه این زیارت را حفظ کند می‌تواند هم خود و هم اطرافیان را از برکات آن بهره‌مند سازد.

امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با زیارت و پیاده‌روی اربعین به عالم معرفی می‌شوند
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با زیارت و پیاده‌روی اربعین به عالم معرفی می‌شوند

زیارت امام حسین(علیه السلام) در چه ایامی مورد تاکید است؟ و تاکید درباره اربعین از چه باب است؟

در مناسبت‌های مختلف بر زیارت امام حسین(علیه السلام) تاکید شده است، در شب مبعث، شب اول هر ماه، هر شب جمعه، شب های احیاء، روز عید فطر، روز عید قربان، نیمه شعبان، عید سعید غدیر و روز عرفه ازجمله اوقاتی است که در آنها بر زیارت امام حسین(علیه السلام) تاکید شده است تا می‌رسیم به زیارت اربعین که امام عسکری(علیه السلام) درباره آن فرمودند: علامت مومن پنج چیز است: اولین علامت برای مومن این است که 51 رکعت نماز روزانه را بخواند شامل 17 رکعت فریضه و 34 رکعت نافله، دوم آنکه انگشتر را در دست راست کند، سوم سجده بر خاک کند، چهارم «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» را در نمازها بلند بگوید و زیارت اربعین.

چرا این زیارت در روز اربعین نشانه ایمان زائر است نه در دیگر ایام؟

البته بنابر نقل منابعی همچون تهذیب‌الاحکام، جلد شش، بحارالانوار، جلد 98، مصباح‌المتهجد مرحوم کفعمی جلد دو و اقبال‌الاعمال سیدبن طاووس در جلد دوم، عبارت زیارت اربعین به عنوان دومین خصلت مومن معرفی شده است. حال باید بدانیم چرا زیارت اربعین، چرا روز عرفه یا روز عاشورا نه؟! در حالی‌که در روایات است هر کس حسین‌بن علی(علیه السلام) را در روز عرفه زیارت کند، مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است و حتی گفته‌اند تا یک میلیون حج هم به عنوان ثواب برای او نوشته می‌شود؛ اما زیارت اربعین به عنوان یک علامت مطرح شده است و مهم آنکه در برخی روایات یکی از شاخصه‌های شناخت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آخرالزمان امام حسین(علیه السلام) است و با ایشان در جوامع بشری معرفی می‌شوند؛ در روایات آمده وقتی فرج حاصل می‌شود ایشان خود را منتقم حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) معرفی می‌کنند. در دعای ندبه و نیز زیارتنامه‌ها هم خطاب به امام حسین(علیه السلام)، آن حضرت(علیه السلام) را شهید و امام مهدی(عج) را منتقم خون ایشان خطاب می‌کنیم «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ». این یعنی لازمه شناخت امام زمان(عج)، شناخت امام حسین(علیه السلام) است.

این شناخت چگونه به دست می آید؟

این شناخت با ابلاغ پیام امام حسین(علیه السلام) به دست می‌آید چرا‌که ایشان در عاشورا به شهادت رسیدند اما پیام نهضت‌شان توسط 84 زن و بچه طی 40 روز ابلاغ شد؛ اگر در روز عاشورا دختر امام حسین(علیه السلام) پرسید پیروز این میدان کیست، روز اربعین در کنار مرقد پدر پاسخ این سوال را گرفت. امام سجاد(علیه السلام) با همراهی عمه‌شان حضرت زینب(سلام الله علیها) و دیگر اسراء در اربعین به کربلا بازگشته و اتمام ماموریت و پیروزی را به امام حسین(علیه السلام) اعلام داشتند. امام حسینی که اگر قیام ایشان و صلح امام مجتبی(علیه السلام) نبود چیزی از دین باقی نمی‌ماند.

زیارت امام حسین(علیه السلام) توام با آگاهی‌بخشی است و ایام آن جزء عمر انسان محسوب نمی‌شود و دردها را از انسان دور می‌کند، همچنین خدا رزق زائران حسینی را زیاد کرده و بعد از مرگ، رحمت خود را به آنها ارزانی می‌دارد و … در این میان زیارت اربعین از مصادیق ویژه در بهره‌مندی از این برکات است و در ابعاد فردی و اجتماعی پیام عاشورای حسینی را به عالم ابلاغ می‌کند.

نقش پیاده روی اربعین در مهندسی انتظار زمینه ساز و پویا که منجر به ظهور می شود، چیست؟

این کارشناس دینی تاکید کرد: از این رو، همه آنها که در مجموعه این سفر نقش دارند جزء آنهایی‌اند که از این زیارت بهره می‌برند، زیارت اربعین نشاطی در جهان اسلام به لحاظ معنوی ایجاد و جهان اسلام را به هم متصل می‌کند، ده‌ها میلیون نفر از سراسر جهان به این زیارت می‌آیند و آثار و توفیق آن را زمانی درک می‌کنیم که شیاطین را وادار به موضع‌گیری می‌کند. و مهم آنکه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با زیارت و پیاده‌روی اربعین به عالم معرفی می‌شوند.

منبع:شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *