امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در دیگر ادیان| اعتقاد به موعود در آیین بودایی و زرتشت

خانه / ویژه نامه / ویژه نامه های اهل بیت / ویژه نامه ولادت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) / امام زمان (عج) در ادیان دیگر / امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در دیگر ادیان| اعتقاد به موعود در آیین بودایی و زرتشت

چـنـانـکـه در پـاره ای از کـتـب و مـآخـذ آمـده ، در دین بودایی نیز مسئله انتظار موعود و منجی آخـرالزّمـان مـطـرح شـده اسـت . گـفـتـه انـد کـه در این آیین ، موعود مورد انتظار و مدّ نظر، (بـودای پـنـجـم) ئاست و آمدنش را بشارت داده ، بوداییان منتظر ظهورش می باشند.

موعود در آیین بودایی

چـنـانـکـه در پـاره ای از کـتـب و مـآخـذ آمـده، در دین بودایی نیز مسئله انتظار موعود و منجی آخـرالزّمـان مـطـرح شـده اسـت . گـفـتـه انـد کـه در این آیین، موعود مورد انتظار و مدّ نظر، (بـودای پـنـجـم) ئاست و آمدنش را بشارت داده، بوداییان منتظر ظهورش می باشند.

موعود در آیین زرتشت

منجی یا موعود آخرالزمان، در جهان بینی و معادشناسی زرتشتی، جایگاهی ویژه دارد. او را (سـوشـیانت) یا (سوشیانس) می گویند. این واژه، فرد اسم فاعل مضارع، از ریشه SU و SAV به مـعـنـای سـود اسـت لذا مـراد از ایـن واژه، فـرد سـود رسـاننده است؛ و (نـجـات دهـنـده و پـیـشوای دین) نیز ترجمه و تفسیر شده است .

در (جـامـاسـب نـامـه) کـه دربـردارنـده پـرسـش هـای گـشـتـاسـب شاه از جاماسب است و او پیشگویی های زرتشت را برای گشتاسب نقل می کند، چنین آمده است :

سـوشـیانس، دین را به جهان رواج دهد، فقر و تنگدستی را ریشه کن سازد. ایزدان را از دسـت اهـریـمـن نـجـات داده، مـردم جـهـان را هـمـفـکـر، هـم گـفـتار و هم کردار گرداند.

در کـتـاب (زنـد)، کـه در آن نـیـز پـیـشگویی شده، شوسیانس، نژاد دیوان و اهریمنان را ریشه کن می سازد، آمده است :

ای سـپـیـتـامـان زرتـشـت! چون زمان سر رود، این دشمنان مانند بُن درختی که یک شب سرد زمـسـتـانـی که برسد و به یک شب برگ بیفکند، تباه شوند. هنگام گرگان به سر رسد و هنگام میشان اندر آید.

منبع: حــوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *