امام صادق علیه السلام و اولویت جهاد فرهنگى

امام صادق علیه السلام و اولویت جهاد فرهنگى

خانه / مطالب و رویدادها / امام صادق علیه السلام و اولویت جهاد فرهنگى

امام صادق علیه السلام و اولویت جهاد فرهنگى 

یک مکتب جامع و فراگیر و فرازمانى مى‏ بایست ‏به گونه‏اى داراى ‏انعطاف باشد که در هر شرایط نیازهاى جوامع انسانى را برآورده‏سازد. نیازهاى انسانى دو دسته پایدار و ناپایدار هستند، با توجه به شرایط زمانى و مکانى دگرگون و پاسخ‏هاى متنوع و مختلفى ‏را مى‏طلبند. جامعه انسانى از جهت‏ سیر کمالى خود هیچگاه حالت‏ایستایى ندارد و عوامل متعددى از درون و بیرون ‏برآن تاثیر مى‏گذارند. پاسخگویى به این نیازها با توجه به‏ شرایط ناپایدار و بالندگى جامعه و انسان، موجب شد که پاسخ‏ها، رویکردها و راهبردهاى کوتاه و یا بلندمدت شایستگى خود را ازدست‏ بدهد و دچار بحران هویت و از سویى از یک‏پدیده زیستى به یک پدیده آسیب زننده و بیمارى‏زا تبدیل و دگرگون‏ گردد. مذاهب، مکاتب و ایدئولوژى‏هاى بشرى و فلسفى و حتى قوانین ‏بشرى به جهت همین ناپایدارى و ناتوانى از گفتمان با وضعیت‏ متغیر و نا پایدار، همچنان دستخوش دگرگونى و کهنگى مى‏گردد و هراز گاهى راهکار،  رهیافت ‏بر راهبردهاى سازنده به یک بیمارى تبدیل مى‏گردد.

اسلام با دو ویژگى انعطاف و شناخت کامل و جامع، میان ‏ناپایدارى شرایط از سویى و پایدارى آموزه‏ها، و گزاره‏هایش از سوى دیگر این امکان را فراهم آورده ‏تا در شرایط ناپایدار با قوانین پایدار انسان را بسوى هدف نهای ى‏اش رهنمون ‏سازد.

اسلام به عنوان یک مکتب که براى راهنمایى ‏و رساندن انسان به کمال و پاسخگویى به همه‏ى نیازهاى او داراى‏ چنان توانایى و کشش مى‏باشد که بتواند به این نیازها پاسخ‏هاى‏ مناسب و  راستین ارایه دهد و مناسبات زمانى، مکانى و بالندگى‏ جامعه و انسان را در نظر بگیرد و گرفتار بندهاى ایستایى نگردد و پویایى و پایدارى را در همان حال در خود گردآورد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *