امام مهدی در فرازهای مهدوی دعای افتتاح

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) / امام مهدی در فرازهای مهدوی دعای افتتاح

امام مهدی در فرازهای مهدوی دعای افتتاح – گذری بر بیکران دعای افتتاح – قسمت شانزدهم

اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِیزاً وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسِیراً وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْک سُلْطَاناً نَصِیراً.

خدایا او را عزیز کن و دیگران را نیز به وسیله او عزّت ببخش. او را یاری کن و به وسیله او دیگران را یاری کن، و او را به صورتی شکست ناپذیر یاری نما. خدایا برای او گشایش و پیروزیِ آسانی ایجاد کن، و از نزدِ خودت، سیطره ای یاری شده برای او قرار ده.

نکته ها

     «عزّت» در اصل، آن حالتی است که انسان را مقاوم و شکست ناپذیر می سازد و به همین جهت، به زمین های محکم «عَزاز» می گویند. از آنجا که تنها، ذات پاک خدای بی همتا است که شکست ناپذیر است، قرآن کریم، تمام عزّت را از آنِ او دانسته و می فرماید: «فَإِنَّ العِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا» به تحقیق که تمام عزّت برای خداست».

     از این رو همه مخلوقات به سبب محدودیتی که دارند قابل شکست اند، مگر آن کسانی که عزّتشان از عزّت الهی نشأت گرفته باشد. چنان که در آیه 8 سوره منافقون آمده است: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنین؛ عزّت برای خدا، فرستاده خدا و مؤمنان است ».

     با توجه به این آیات نورانی، در این بخش از دعای شریف افتتاح، از خدای حکیم می خواهیم که امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف را عزّت بخشیده و در برابر همه نیروها، شکست ناپذیر کند و به واسطه آن حضرت، جبهه حق را عزّت ببخشد. (اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ)

     با توجه به معنای اصلّیِ «عزّت» _ که عبارت است از شکست ناپذیری _ وقتی از خدای مهربان نصر توأم با عزّت برای امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف درخواست می کنیم، به این معناست که هیچ دشمنی نتواند به آن حضرت آسیبی برساند.

     البته با توجه به این که بعضی از لغت شناسان، واژه «عزیز» را مترادفِ «اندک» یا «چیزی که همانندش پیدا نشود» دانسته اند، می توان عبارت «انْصُرْهُ نَصْراً عَزِیزاً» را این گونه نیز معنی کرد: «خدایا امام زمان را به صورتی کم نظیر یاری کن».

     «فتح» به معنی گشوده شدن و «یُسر» به معنی آسانی است. از آن جا که امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف در مسیر برپایی حکومت عدل جهانی، باید از سدّ ستمگران و طغیانگران عبور کند، منتظرانِ آن حضرت از درگاه الهی در خواست می کنند که سختی مبارزه برای ایشان، در سایه یاری خدای قادر به آسانی تبدیل شود. (وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسِیراً)

     «سلطان» به معنی چیره شدن همراه با قدرت و غلبه است. «نصیر» نیز «یاری شده» معنا می شود. بر این اساس، عبارتِ «وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْک سُلْطَاناً نَصِیراً» یعنی «خدایا از نزدِ خویش برای او قدرت تسلط قرار بده و پیوسته یاری اش کن». لازمه برخورداری از چنین سیطره ای الهی، چیرگی و تسلط همه جانبه بر تمام امور است؛ به صورتی که هیچ زاویه ای از هیچ مسأله ای بر او پوشیده نباشد، همه چیز تحت نظر صحیح او بوده و با اختیار او به گردش درآید.

     خدای متعال در آیه 80 سوره مبارکه اسراء «وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا» به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم دستور می دهد چند چیز را از درگاه او بخواهد که یکی از آن ها «سیطره الهی بر امور» است. (وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْک سُلْطَاناً نَصِیراً)

پیام ها

1- بر اساس آیات قرآن کریم، سرچشمه اصلّی عزّت، خدای کریم است. پس عزّت را باید یا از درگاه او جستجو کرد یا در نزد کسانی که عزّت خویش را از جانب خداوند کسب کرده اند. (اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ )

2- یکی از عوامل ضعف و ناتوانی در اداره امور، عدم تسلط و چیره نبودن بر مسائل گوناگون است. وقتی امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف از جانب خدای متعال سیطره ای همه جانبه بر امور داشته باشد، کسی توان تخلف نخواهد داشت. به همین دلیل، حکومت ایشان، پاک ترین حکومت ها است. (وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْک سُلْطَاناً نَصِیراً)

اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِینَک وَ سُنَّهَ نَبِیِّک حَتَّی لَا یَسْتَخْفِیَ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَهَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ.

خدایا! به وسیله امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف دین خویش و سنت پیامبرت را آشکار گردان، به صورتی که دیگر، به سبب ترس از کسی، چیزی از حق مخفی نماند.

نکته ها

     مرور منابع مهدویت این نکته را روشن می سازد که یکی از رخدادهایی که در پی برپایی حکومت جهانی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف تحقق می یابد، آشکاری و اظهار کامل دین و آیین اسلام است. این مطلب در این بخش از دعای شریف افتتاح نیز در قالب درخواست از درگاه الهی مورد توجه قرار گرفته است.

     در چگونگی اظهار دین و سنت رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم به دست امام دوازدهم عجّل الله تعالی فرجه الشریف از روایات چنین به دست می آید که آن حضرت به روش پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم با زشتی ها و پلیدی ها مبارزه می کند و در نهایت اسلام ناب را پایدار می کند.

     در حدیثی چنین وارد شده است: «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السّلام عَنِ الْقَائِمِ عَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَهُ إِذَا قَامَ بِأَیِّ سِیرَهٍ یَسِیرُ فِی النَّاسِ؟ فَقَالَ: بِسِیرَهِ مَا سَارَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله حَتَّی یُظْهِرَ الْإِسْلَامَ. قُلْتُ: وَ مَا کانَتْ سِیرَهُ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله ؟ قَالَ :أَبْطَلَ مَا کانَ فِی الْجَاهِلِیَّهِ وَ اسْتَقْبَلَ النَّاسَ بِالْعَدْلِ وَ کذَلِک الْقَائِمُ علیه السّلام إِذَا قَامَ یُبْطِلُ مَا کانَ فِی الْهُدْنَهِ مِمَّا کانَ فِی أَیْدِی النَّاسِ وَ یَسْتَقْبِلُ بِهِمُ الْعَدْلَ»

     محمد بن مسلم می گوید از امام باقر علیه السّلام درباره حضرت قائم پرسیدم که وقتی قیام کند، به چه روشی میان مردم رفتار می کند؟ حضرت فرمود: «به همان روشی رفتار می کند که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم رفتار می کرد تا جایی که اسلام را آشکار کند. عرض کردم: روش رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم چگونه بود؟ حضرت فرمود: ایشان آن چه از جاهلیت در میان مردم رواج داشت را باطل کرد و در میان مردم با عدالت رفتار می کرد. همچنین است حضرت قائم عجّل الله تعالی فرجه الشریف که وقتی حکومت خود را برپا کند، احکامی که معطل مانده اند را اجرا، و با مردم به عدالت رفتار می کند».

     البته از این نکته نباید غفلت کرد که نتیجه اظهار دین و سنت رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم شادابی و طراوت آیین الهیِ اسلام در جامعه خواهد بود؛ همان طور که در برخی منابع تصریح شده است: «… اللَّهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا مُحِیَ مِنْ دِینِک وَ أَحْیِ بِهِ مَا بُدِّلَ مِنْ کتَابِک وَ أَظْهِرْ بِهِ مَا غُیِّرَ مِنْ حُکمِک حَتَّی یَعُودَ دِینُک بِهِ وَ عَلَی یَدَیْهِ غَضّاً جَدِیداً خَالِصاً مُخْلَصاً لَا شَک فِیهِ وَ لَا شُبْهَهَ مَعَهُ وَ لَا بَاطِلَ عِنْدَهُ وَ لَا بِدْعَهَ لَدَیْهِ» خدایا! آن چه از دین و آیین تو محو شده است، به وسیله امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف دوباره برپا کن و آن چه از کتاب تو اجرا نمی شود، زنده کن و آن چه از احکام تو تغییر یافته، به وسیله حضرت امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف آشکار فرما، تا این که آیین تو به وسیله آن حضرت و به دست آن جناب به حالت نخست باز گردد، در حالی که تازه، شاداب، خالص و ناب است و هیچ شک و شبهه ای همراه آن نیست و از هر گونه باطل و بدعت دور است.

     نکته دیگری که پیرامون اظهار اسلام در دوره ظهور امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف بایسته به یادآوری است این که در آن زمان، دین مبین اسلام فراگیر شده و همه به آیین توحیدی روی می آورند.

     در حدیثی از مولای متقیان، حضرت علی علیه السّلام ذیل این آیه شریفه «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین ها غالب گرداند » می فرماید: «أَ ظَهَرَ ذَلِک بَعْدُ کلَّا وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ حَتَّی لَا یَبْقَی قَرْیَهٌ إِلَّا وَ نُودِیَ فِیهَا بِشَهَادَهِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ بُکرَهً وَ عَشِیّا» آیا تاکنون دین الهی بر همه ادیان غلبه پیدا کرده؟ حاشا! به خدا سوگند، این امر تحقق نمی یابد تا زمانی که هیچ روستایی باقی نماند مگر این که در آن هر صبح و شام، فریاد شهادت به یگانگی خدای متعال و نبوت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم بلند شود.

پیام ها

1- در اسلام ناب، به همان میزان که قرآن کریم اهمیت دارد و اجرای دستورات کتاب الله ارزشمند است، دستورات و روش زندگیِ فرستاده خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نیز با ارزش است. (اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِینَک وَ سُنَّهَ نَبِیِّک)

2- حکومت اسلامی باید آن قدر قدرتمند شود که هیچ کس به سبب ترس از دشمنان، حق را کنار نگذارد و رسیدن به این هدف، در راستای حکومت ناب مهدوی است. (حَتَّی لَا یَسْتَخْفِیَ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَهَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *