اماکن منسوب به حضرت ولی‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

خانه / انتظار و مهدویت / اماکن منسوب به حضرت ولی‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

«مسجد کوفه» در هنگام ظهور پایگاه تبلیغاتى امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف)قرار مى‌گیرد، امام صادق(علیهم السلام) مى‌فرماید: گویى به سوى قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

اماکن منسوب به حضرت ولی‌عصر(عجعل الله تعالی فرجه الشریف)

اماکن منسوب به حضرت ولی‌عصر(عج)

«مسجد کوفه» در هنگام ظهور پایگاه تبلیغاتى امام(عجعل الله تعالی فرجه الشریف) قرار مى‌گیرد، امام صادق(علیهم السلام) مى‌فرماید: گویى به سوى قائم (عجعل الله تعالی فرجه الشریف) مى‌نگرم که بر فراز مسجد کوفه قرار گرفته، تعداد 313 تن یارانش در اطراف او حلقه زده‌اند.
 برخی از امکان زیارتی موجود به عنوان اماکن مهدوی شناخته می‌شوند که برخی از آن‌ها به فرمان و دستور حضرت حجت (عجعل الله تعالی فرجه الشریف) بنا و ساخته شده‌اند، در ادامه به برخی از این امکان مهدوی اشاره می‌شود:
*مسجد جمکران
مسجد جمکران در 6 کیلومترى شهر مقدس قم به طرف جاده کاشان واقع شده است، این مکان تحت عنایات خاصه حضرت قرار دارد و خود آن حضرت به حسن بن مُثله خطاب فرمود: «به مردم بگو به این موضع (مسجد مقدس جمکران) رغبت کنند و آن را عزیز دارند…»، آن گاه نماز تحیت مسجد و نماز امام زمان (عجعل الله تعالی فرجه الشریف) را تعلیم دادند و فرمودند: «هر کس این دو نماز را بخواند، همانند این است که در خانه کعبه نمازگزارده باشد».
*مسجد کوفه
بارزترین نماد انتظار است، این مسجد مقدس در هنگامه ظهور پایگاه تبلیغاتى امام زمان (عجعل الله تعالی فرجه الشریف) قرار مى‌گیرد، امام صادق(علیهم السلام) مى‌فرماید: «گویى به سوى قائم (عجعل الله تعالی فرجه الشریف)مى‌نگرم که بر فراز مسجد کوفه قرار گرفته، تعداد 313 تن یارانش در اطراف او حلقه زده‌اند که پرچمداران و فرمانروایان خداوند بر فراز گیتى در میان بندگان خدایند».
امام باقر(علیهم السلام) نیز در همین رابطه مى‌فرماید: «مهدى (عجعل الله تعالی فرجه الشریف) وارد کوفه مى‌شود، سه گروه درگیر در یک صف براى او گرد مى‌آیند، او بر فراز منبر مى‌رود خطبه مى‌خواند و مردم آن قدر أشک شوق مى‌ریزند که متوجه سخنان او نمى‌شوند».
*مسجد سهله
مهمترین مسجد پس از مسجد کوفه است که در حدود سه کیلومترى شمال غربى مسجد کوفه(در کشور عراق) قرار دارد و از نمادهاى انتظار به شمار مى‌آید، در مسجد سهله بُقعه‌اى معروف به مقام مهدى (عجعل الله تعالی فرجه الشریف) وجود دارد و زیارت آن حضرت در آن محل شریف براى منتظران مناسب است و از بعضى کتب مزاریه نقل شده که شایسته است حضرت ولى عصر(عجعل الله تعالی فرجه الشریف) را در این محل در حالی که ایستاده باشند با این استغاثه زیارت کنند: «سلام الله الکامل التام الشّامل العام و…».
امام صادق(علیهم السلام) فرمود: «گویا حضرت قائم را در مسجد سهله همراه خانواده خود مى‌بینیم»، سپس فرمود: «هیچ پیامبرى مبعوث نشد مگر اینکه در این مسجد نماز خواند».
*مسجد صعصعه
از مساجد شریف کوفه است، جماعتى از منتظران حضرت قائم(عج) را در ماه رجب در آن مسجد مبارک مشاهده کرده‌اند که دو رکعت نماز بجا آورده و این دعا را خوانده است: «اللهم یا ذالمن السابغة والالاء الوازعة…»؛ ظاهر عمل آن است که این دعا مخصوص این مسجد شریف و از اعمال آن است.
*مقام صاحب‌الزمان در وادی السلام
محدث نوری در مورد تاریخچه مقام حضرت مهدی (عجعل الله تعالی فرجه الشریف) می‌نویسد: در بیرون شهر نجف در سمت غربی قبرستان معروف وادی‌السلام مقام مقدس حضرت مهدی (عجعل الله تعالی فرجه الشریف) واقع است که از برای آن، صحن، گنبد، مقام و بارگاهی است و در آنجا محرابی است منتسب به حضرت مهدی (عجعل الله تعالی فرجه الشریف) که علت این انتساب معلوم نیست، نمی‌دانیم که آیا در آنجا کسی آن سرور (امام) را دیده است، یا کرامتی از آن حضرت در آن مکان مقدس ظاهر گشته؟ جز آنکه این مقام شریف از قدیم الایام وجود داشته است.
در کتاب لؤلؤ الصدف فی تاریخ النجف تألیف سیدعبدالله مشهور به ثقه‌الاسلام که در تاریخ 1322 هجری قمری تألیف شده آمده است که در مقام حضرت مهدی (عجعل الله تعالی فرجه الشریف) سنگ مرمری هست که زیارتنامه آن حضرت بر آن حک شده است و تاریخ کنده کاری آن 912 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *