انقلاب ایران راهنمای مقاومت در آمریکای لاتین

خانه / گوناگون / انقلاب ایران راهنمای مقاومت در آمریکای لاتین

دکتر ادگاردو روبین (سهیل اسعد) که در بیست کشور اسپانیولی زبان به ترویج مکتب اهل بیت(ع) پرداخته و در تاسیس هفت مرکز اسلامی در منطقه آمریکایی لاتین نقش اساسی داشته، معتقد است: نگاه‌ها در غرب به مکتب تشیع بعد از انقلاب ۱۸۰ درجه تغییر کرد.

سهیل اسعد، فعال‌ترین مبلغ اسلام در آمریکای جنوبی در بیست سال گذشته و از طلاب فعال حوزه علمیه در آرژانتین از پدر و مادری لبنانی‌الاصل است. او تا 20 سالگی در آرژانتین زندگی می‌کرد، سپس به لبنان رفت و بعد از 3 سال برای تحصیل در حوزه علمیه به ایران آمد. اکنون بیش از دو دهه است که نیمی از سال را در ایران زندگی می‌کند و نیم دیگر را به تبلیغ دین مبین اسلام در سایر نقاط جهان مشغول است. او به دلیل تسلط بر 4 زبان عربی، فارسی، اسپانیایی و انگیسی در 25 کشور دنیا فعالیت دارد و تاکنون واسطه مسلمان ‌شدن عده قابل توجهی از شهروندان آمریکای لاتین شده است. او که مهم‌ترین علاقه‌مندی و تخصصش فلسفه و عرفان است، مدرک دکترای الهیات را از دانشگاه تمدن اسلامی بیروت دریافت کرده و برای طلاب خارجی دروسی مانند عرفان اسلامی، شیعه‌شناسی تطبیقی، نظام سیاسی اسلام، اندیشه حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی تدریس می‌کند. سهیل اسعد که نام اصلی‌اش «ادگاردو روبین» است به دلیل نوع فعالیتش و همچنین رفت و آمد به بسیاری از کشورها سخنانی شنیدنی و دغدغه‌هایی دارد که بعضی از آنها از جنس خاطره و بعضی هم گلایه‌اند. سهیل اسعد که امسال در دوازدهمین جشنواره بیت‌المللی امام رضا(ع) به عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی تجلیل شد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیمدر حاشیه برگزاری این مراسم در پاسخ به این سوال که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) چه تغییری در نگرش و نگاه مردم دنیا به مکتب تشیع و اسلام ناب ایجاد شد و آیا در کشورهایی که شما کار تبلیغی انجام می‌دهید این تغییر نگرش را شاهد بودید، گفت: مکتب اهل بیت(ع) از لحاظ فرهنگی قبل از انقلاب یک وضعیتی داشت و بعد از انقلاب اسلامی در ایران، کاملا متفاوت شد.

تغییر 180 درجه‌ای نگرش به تشیع در کشورهای آمریکای لاتین بعد از انقلاب اسلامی

وی افزود: من کاری با نشر تشیع بین غیر مسلمانان ندارم اما اگر بین خود شیعیان تاریخ تشیع را نگاه کنیم می‌بینیم 180 درجه عوض  شده است. مثلا شیعیانی که در آرژانتین زندگی می‎کردند اطلاعاتشان بسیار مختصر بود و مراسم‌ها برای احیاء بحث‌های دینی خیلی کم بود. آنها حتی مراکز دینی، مساجد و مدارس نداشتند و حرکت فرهنگی در بین آنها کاملا خاموش بود. این مبلغ برجسته بین‌المللی اظهار کرد: با پیروزی انقلاب این حرکت کاملا برگشت و بسیاری از مساجد و مراکز دینی و مدارس علمی و حوزه‌ها تاسیس شد و رسانه‌های عمومی ایجاد گردید که همه اینها از برکات انقلاب اسلامی بود لذا از لحاظ کمی و کیفی مکتب تشیع با انقلاب توانسته به عنوان یک پدیده اجتماعی به یک درجه والایی از کمال برسد. سهیل اسعد با اشاره به این که در کشورهایی که او سفرکرده متاسفانه جهل نسبت به اسلام و خصوصا تشیع زیاد است، گفت: در این کشورها به ویژه قبل از انقلاب اطلاعاتشان نسبت به اسلام و خصوصا مکتب اهل‌بیت(ع) کم  بوده و خیلی تبلیغ نشده است اما آنهایی که با این تفکر آشنا شده‌اند به ویژه در مراکز علمی و دانشگاهی دیدگاه و رویکردشان نسبت به شیعه و اسلام عوض شده است.

بسیاری از حرکت‌های ما در آمریکای جنوبی و لاتین برگرفته از نظرات مقام معظم رهبری است

وی درباره تاثیر نظرات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در تغییر نگرش مردم نسبت به اسلام در کشورهای غیر مسلمان، تصریح کرد: نظرات و موضع‌گیری‌های ایشان در مباحث سیاسی و اعلام نگاه رسمی جمهوری اسلامی در آگاهی مردم این کشورها نسبت به مقاومت مسائل ضد امپریالیستی و آگاهی به هویت آمریکا، صهیونیسم و اسرائیل بسیار کمک کرده تا بسیاری از حرکت‌های ما در آمریکای لاتین شکل گرفته است، مثلا در گذشته روز قدس نداشتیم اما الان تعریفی که از صلح، جهاد و اسرائیل دارند خیلی فرق کرده است. فعال‌ترین مبلغ اسلام در آمریکای جنوبی همچنین یادآور شد: متاسفانه با همه این وجود هنوز در معرفی شیعه و مکتب ناب اهل‌بیت(ع) خیلی ضعف داریم اما این به ان معنا نیست که ما مقصریم بلکه جهان خیلی بزرگ است و ما تک و تنها هستیم و یک جمهوری اسلامی بیشتر نداریم. در واقع دیگر این جهان برای ما بزرگ شده است و آنقدر نیاز و فقر فرهنگی و جهل هست که برای پرکردن این خلاءها باید صدها جمهوری اسلامی مثل ایران داشته باشیم. بنابراین مشکل، بزرگی جهان و نیازهای متنوع و مختلف آن است نه ضعف ما. سهیل اسعد در پایان تاکید کرد: البته دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی فعال در خارج از مرزهای ایران و مکتب تشیع نیز باید با هماهنگی و هم‌افزایی فعالیت‌های خود را منسجم تر، اثرگذارتر و به صورت مستمر ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *