ebadat

انگیزه های عبادت – حجت الاسلام رفیعی

انگیزه های عبادت – حجت الاسلام رفیعی

در حدیث آمده است که سه نوع عبادت داریم؛

(۱) عبادت تجّار .

(۲) عبادت عبید .

(۳) عبادت احرار .

     دوتا عبـادت دیگه هم برای خود جایگاهی دارند اما در روایات وارد شده است که : یک عده ای خدا را عبادت می کنند از روی رغبت و ثواب. می گویند اگر نماز بخوانیم بهشت می رویم حور قصر و شیر و …. می دهند هیچ اشکالی هم ندارد چون قرآن هم اینها را آورده است اینطور و آن طور است. نهرها جاری است، درخت ها این طور است میوه هایش نزدیک است. می گویند اگر نماز بخوانیم و روزه بگیریم این چیزها گیرمان می آید. فرمود : این عبادت کاسب کارانه است. عبادت تجّار است. نمازش باطل نیست. فقط رتبه و درجه اش این است. بخاطر ثواب ها این کار را انجام می دهند.

     بعد فرمود: یک عده هم عَبَدوا الله رهبه از روی ترس این کار را انجام می دهند. می گویند : اگر غیبت کنیم فشار قبر می آید. اگر نماز نخوانیم از پل صراط نمی گذارند رد بشویم. اگر موهایمان بیرون باشد فردا در جهنم عذاب می شویم و از ترس جهنم و عذاب. فرمود : این هم عبـادت العبید عبادت بردگان است. برده از مولایش می ترسد تخلف نمی کند.

     اما آن شکل شکیل و علوی و زیبایش، إنّ قوماً عَبَدوا الله شُکراً. اصلاً خدایا کاری به جهنم و بهشت نداریم . تو ما را آفریدی. حیات و زندگی دادی. مواظب ما هستی. ناظر هستی. ازت تشکر می کنیم. دوستت داریم. امیرالمومنین می فرماید: اگر جهنم و بهشت هم نبود من باز هم نماز می خواندم. اگر عذاب و ثواب هم نبود من عبادت می کردم. اگر کسی به این عبـادت رسید مثلاً بعضی ها می گویند پدرمان دست از سرمان بر نمی دارد اگر نماز نخوانیم، پاشیم نمازمان را بخوانیم تا دست از سرمان بردارد.

     نماز بقدری زیباست که نیاز نیست کسی شما را صبح از خواب بیدار کند. مگر برای حمام رفتن و آرایشگاه رفتن و غذاخوردن شما را اجبار می کنند!! خوب نماز هم غذای روح و کارواش بدن است اگر کسی تشخیص داد نماز شکر الهی و آسایش و آرامش آور است بابا و معلم و مدیر کل نمی خواهد و نباید دوربین و مدیر کل و … تاثیر بگذارد .

     در کشور ما حجاب یکی از مشکلات است و باید ظاهر جامعه حفظ شود ولی حجاب اجباری دیگر جواب نمی دهد. بلکه خانم باید تشخیص دهد که من یک زیبایی دارم این حجاب آن را حفظ می کند. نمی خواهم چشم های دیگران به دنبال من باشند و همه از من بهره برداری کنند. می خواهم مثل یک دُرّ در میان جعبه اش باشم. وقتی به زور بخواهیم برخورد کنیم کار اجباری جواب نمی دهد .

     به پارک می رود برمی دارد. داخل ماشن برمی دارد. در هواپیما می نشیند هنوز هواپیما بلند نشده است برمی دارد. در خیلی از جاها به چشم می خورد در بعضی از کشورهای که برای سخنرانی گاهی می رویم مثل اروپا و جاهای دیگر ، افرادی که آنجا حجاب دارند همین طور که در ایران حجاب دارند برایشان هیچ فرقی هم نمی کند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *