اهداف شبکه های ماهواره ای، برگرفته از کتاب بشقاب های پشت بام مان، استاد حجة الاسلام و المسلمین عباسی وَلَدی

خانه / آموزش / اهداف شبکه های ماهواره ای، برگرفته از کتاب بشقاب های پشت بام مان، استاد حجة الاسلام و المسلمین عباسی وَلَدی

اهداف شبکه های ماهواره ای

(قسمت اول)

1.        ترویج خانواده‌های بی‌قید در برابر خانواده‌های سنّتی

خانواده‌های مورد نظر شبکه‌های ماهواره‌ای، نباید در قید و بند قواعد سنّتی خانواده باشند؛ بویژه سنّت‌هایی که ریشۀ دینی دارد. به این چهار مثال، توجّه کنید:

مثال اوّل. بدون شک در محیط خانواده، پوشش مادر و خواهر در مقابل پسران خانواده، باید حساب شده باشد. نباید به این بهانه که برادر یا پسر از محارم محسوب می‌شوند، مادر یا خواهر در مقابل پسر خانواده هر طور که می‌خواهند، ظاهر شوند. بسیاری از خانواده‌ها، به اشتباه گمان می‌کنند مردان یا پسران به وسیلۀ محارم خویش تحریک نمی‌شوند و به گناه نمی‌افتند؛ غافل از این که آتش انحراف برخی از نوجوانان و جوانان با جرقّه‌ای توسّط اعضای خانواده، روشن می‌شود.

اگر غرب بتواند در محیط خانه، تعریف خودساخته‌ای از عفاف ارائه دهد، می‌تواند به راحتی سدّ عفاف را در محیط جامعه هم بشکند. برای رسیدن به این هدف، سریال‌ها، فیلم‌ها و حتّی برنامه‌های کارشناسی، تعریف جدیدی از این مسئله را ارائه می‌دهند. برخی از حرف‌ها را به جهت رعایت عفّت کلام نمی‌توان بیان کرد؛ امّا همین قدر باید گفت که در برخی از خانواده‌ها، پسر خانواده، از ناحیۀ مادر و خواهر خود، تحریک غریزی می‌شود. البته مادر و خواهر، از روی عمد این کار را انجام نمی‌دهند؛ امّا در این گونه مسائل، عمدی یا سهوی بودن، اثر چندانی در نتیجه ندارد. آنها با تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای، به تدریج، فرهنگی را که این برنامه‌ها از پوشش خانوادگی ارائه داده‌اند، قبول کرده‌اند و آن را در محیط خانه اجرا می‌کنند. بنا بر این، بی آن که خود بدانند و بخواهند، از عوامل تحریک غریزی پسر خانواده می‌شوند. پس از تغییر فرهنگ پوشش، مشکلات بعدی را در مشاوره‌ها می‌توان شنید. مثلاً همین مادر و خواهر، در مشاوره‌ها می‌گویند: در برخی از اوقات، مثل خداحافظی یا استقبال، وقتی با هم دست می‌دهیم یا روبوسی می‌کنیم، حرکات پسر یا برادرمان عجیب است و تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مُجمل!

ما اگر فراموش کنیم خودمان را، شیطان، یک خودِ جدیدی به خوردمان می‌دهد. ما که خودمان را خوب می‌شناسیم، چرا چشممان را به روی خودمان می‌بندیم؟ کاش با چشم بستن به روی واقعیّت خویش، هیچ واقعیّت خیالی دیگری را به تماشا نمی‌نشستیم. مادر، واقعیّت پسرش را فراموش کرده و خواهر، یک واقعیّت خیالی برای خودش نقّاشی کرده و پسر، هم خودش را و هم مادر و خواهرش را طور دیگری شناخته. واقعیّت‌های خیالی، وقتی در دنیای واقعی به هم می‌رسند، دیدارشان جز فتنه، حاصل دیگری ندارد. خدا کند که خودمان را فراموش نکنیم.

 خیلی زود می‌گویم و رد می‌شوم.[1] یکی از اهداف اصلی برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای، قبح‌زُدایی از روابط نامشروع در میان محارم، بویژه خواهر و برادر است![2]

_ من دختری 28 ساله هستم. دیدن ماهواره، باعث شده که برادر 23 ساله‌ام پیشنهاد شرم‌آوری بهم بده. خونۀ پدرم برام امنیّت نداره. شب‌ها با ترس می‌خوابم.[3]

_ من یه دختر بیست ساله‌ام .تو خونه‌مون ماهواره داریم. برادری دارم که تقریباً هم سن و سالمه. وقتی شب‌ها همه خوابیدن، می‌ره سراغ ماهواره.تازگی‌ها ازم خواسته تو خونه مثل فیلمای ماهواره‌ای لباس بپوشم. راستش اصلاً احسّاس امنیّت نمی‌کنم.

مثال دوم. نگاه خانواده‌های سنّتی به طلاق، همان حلالی است که خداوند از آن متنفر است. همین اعتقاد، از فروپاشی بسیاری از خانواده‌ها جلوگیری کرده است.[4] در فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای، فضایی برای ذهن مخاطب تولید می‌شود که طلاق، قبح چندانی برای مخاطب ندارد و به جای این که آخرین راه حل باشد، ساد‌ه‌ترین و نقدترین راه‌کار می‌شود. در ده سریال عاشقانه‌ای که در بهار 93 تنها از شبکۀ «جم تی وی» پخش گردید، 22 طلاق و یا بر هم خوردن عقد و نامزدی رخ ‌داده است.[5]

وقتی دل‌ها زیر سقف خانه در کنار هم خوش باشند، دلِ شیطان، همیشه عزادار است. دل‌ زن و مرد را خدا خودش به هم خوش کرده و شیطان، همیشه از چیزی که رنگ خدا دارد، بیزار است. برای همین است که چشم دوخته به پیوندی که خدا، پای آن را امضای مودّت زده. وقتی جانوری را دیدی که آمده و پایه‌های زندگی‌ات را می‌جوَد، در کشتنش تردید نکن که این جانور، فرستادۀ شیطان است.

بر اساس برخی از تحقیقات میدانی، بیش از هفتاد درصد زنان و مردانی که در حال گذراندن مراحل طلاق خود بوده‌اند، در خانه ماهواره داشته‌اند.[6]

_ به دلیل ماهواره زندگی‌ام از هم پاشید. شوهرم جوگیر شد. بدجوری هم هوایی شد، به طوری که منو با بچّۀ توی شکمم ول کرده و رفته. خواهش می‌کنم برای هدایت همۀ جوونا دعا کنید.

_ مادر پیری دارم که دیدن برنامه‌های ماهواره باعث شده که بعد از  41 سال زندگی می‌خواد از پدر پیرم جدا شه.

_ من یه خانم 21 ساله هستم. الان شش ماهه که ازدواج کردم. با دیدن سریال‌های ماهواره‌ای نزدیک بود از شوهرم جدا شم؛ ولی همین که نگاه نکردم، زندگی‌ام خیلی خوب شد. الان خیلی خوش‌بختم.

در حالی که در سال ۷۳، تنها سه شبکۀ تلویزیونی فارسی زبان، شامل شبکۀ تلویزیونی گروهک نفاق و دو شبکۀ لس آنجلسی مشغول فعّالیت بودند، در سال ۹۱، این تعداد به ۱۲۵ شبکه فارسی‌زبان رسیده[7] و تا نیمۀ اوّل سال 93 نیز تعداد این شبکه‌ها از یکصد و شصت، عبور کرد.[8] هم‌زمان با رشد سریع شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین گسترش استفاده از ماهواره در خانواده‌ها، شاهد رشد معنادار آمار طلاق هم هستیم، به طوری که از سال 1375 تا به امروز، تقریباً هر سال شاهد رشد آمار طلاق نسبت به سال پیش از آن هستیم. آمار زیر بیانگر تعداد ثبت طلاق‌های هر سال به ازای هر صد ازدواج است:

1375: 8/7

1380: 4/9

1385: 12

1387: 5/12

1388: 1/14

1389: 4/15

1390: 3/16

1391: 1/18

1392: 1/20[9]

البته ما نمی‌خواهیم همۀ دلایل طلاق را به حضور ماهواره در خانواده محدود کنیم؛ امّا نمی‌شود رابطۀ معنادار گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای را با بالارفتن آمار طلاق، انکار کرد.

_ ما ماهواره نداریم؛ امّا همسایه‌مون ماهواره داشت و کار خانوم پنجاه ساله و آقای شصت ساله به جدایی کشید. خانوم، عاشق برنامه‌های کاذب ماهواره شد؛ مخصوصاً «فارسی‌وان».[10] کار به جایی رسید که خانومه به پسرش گفت: «به بابات بگو می‌خوام ازش طلاق بگیرم». آقا وقتی فهمید فکر طلاق به دلیل فیلمای مبتذلیه که خانوم دیده، به قدری بهش فشار اومد که خودکشی کرد؛ ولی خدا بهش رحم کرد و زنده موند. البته به خاطر چیزایی که خورده بود، ناراحتی معدّه و روده پیدا کرد و شش ماه بعدش مُرد.

_ من دختری هفده ساله هستم که وقتی ماهواره نگاه می‌کردم، تصمیم گرفتم از نامزدم جدا بشم؛ ولی یک روز ماهواره‌مون خراب شد و اتّفاقی برنامۀ شما رو نگاه کردم .خیلی روی من تأثیر گذاشت و تصمیم گرفتم  برم سر خونه زندگیم.

مثال سوم. در خانواده‌های سنّتی، پدر و مادر، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. به صورت طبیعی جایگاه ویژۀ پدر و مادر، مانع بسیاری از انحرافات است. وقتی فرزند در تصمیم‌های خود به نظر پدر و مادر توجّه می‌کند و در کارهای خود، از والدین اجازه می‌گیرد و در یک کلام، خودسر نیست، راه برای انجام دادن کارهایی که نهاد خانواده را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد، تنگ می‌شود؛ امّا شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش می‌کنند پدر و مادر را از محوریت خانواده، خارج کنند. پدر و مادر از نگاه این فرهنگ، کسانی هستند که به جهت قانون طبیعت، زمینه‌ساز تولّد فرزند بوده و باز هم به جهت همین قانون، باید تا مدّتی که فرزند، توانایی مراقبت از خویش و پاسخ به نیازهای روزمرّۀ خود را ندارد، از او مراقبت کنند؛ امّا وقتی که فرزند از آب و گِل در آمد، جایگاه پدر در حدّ یک کارگر برای تأمین مخارج و ارزش مادر هم در حدّ یک خادم برای انجام دادن وظایفی مانند آشپزی و رخت شستن و اتو کشیدن و … پایین می‌آید. در این خانواده، پدر و مادر، نقشی در تربیت فرزند خود ایفا نمی‌کنند. راضی نگه داشتن والدین هم از دغدغه‌های فرزند مدرن نیست. این دغدغه، متعلّق به انسان‌های عقب افتاده‌ای است که نمی‌خواهند تغییر زمانه را بپذیرند!

شما فکر می‌کنید سرانجام این فرزند در چنین خانواده‌ای با این نگاه به والدین، به کجا خواهد انجامید؟

_ جوانی هستم بیست ساله که از ماهواره، صدمات خیلی فراوانی دیدم و به گناهای بسیاری افتادم؛ ولی از همه بدتر این است که پدرم حاضر است هم من و برادرم و حتّی مادرم را از زندگی حذف کند؛ ولی ماهواره رو عمراً. خانوادۀ ما خانواده‌ای است که به جهت ماهواره، چندین بار تا مرحلۀ از هم پاشیدن رفته و برگشته و در خانۀ ما جایگاه پدر و مادر و فرزند، کاملاً از بین رفته است.

_ من مسئولیت مطالعات اجتماعی در یک حوزۀ بسیار مهم رو به عهده دارم. در تأیید فرمایش کارشناس برنامۀ شما می‌خوام عرض کنم: موضوع ماهواره، در تمام کشورهای دنیا و بخصوص در کشور ما واقعاً پدیده‌ایه که موجب از هم گسیختگی کانون گرم خانواده و در واقع، انحطاط و نابودی اخلاقی در انسان‌هاست. متأسّفانه، ماهواره در متلاشی شدن خانواده‌ها نقش بسیار مؤثّری داره. افرادی که مخاطب ماهواره می‌شَن، به دلیل عدم آگاهی از آموزه‌های دقیق در مقابله با این رسانۀ پلید و شیطانی، تحت تأثیر برنامه‌های مخرّب ماهواره قرار می‌گیرن و در تمام ارکان زندگی‌شون اثر می‌ذاره. اینا بعد از مدّتی، از اخلاق و انسانیت و ارزش‌هایی که واقعاً از ارزش‌های پسندیدۀ انسانی است، تهی می‌شن و ناخودآگاه به سمتی گرایش پیدا می‌کن که رو به تباهی و نابودی و در واقع، پوچ گرایی است. ما با تحقیق و مطالعه به این مطلب رسیدیم، نه این که بخواهیم از دور، قضاوتی داشته باشیم.

مثال چهارم. در شبکه‌های ماهواره‌ای، به صورت مستقیم و غیرمستقیم، کاری می‌کنند که مخاطب پس از مدّتی، حسّاسیتی در ارتباط با نامحرم نداشته باشد؛ در حالی که در خانواده‌های سنّتی، حسّاسیت خاصّی در ارتباط میان دو نامحرم وجود دارد.

_ من خانمی 34 ساله هستم. خیلی وقته که ماهواره داریم. نُه ساله ازدواج کردم. بعد از نُه سال، تازه تأثیر ماهواره رو روی خودم احسّاس کردم. ماهواره و فیلمای اون باعث شد که حًجب و حیایی که بین محرم و نامحرم توی دلم بود، دیگه از بین رفته و الآن برام مهم نیست و ارتباط خیلی راحتی با آقایان پیدا کرده‌ام.

 

 

2. ترویج خیانت زن و شوهر

در جوامعی هم که پای‌بندی‌های دینی وجود ندارد، وفاداری زن و شوهر به یکدیگر، از اهمّیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است. همین پای‌بندی، سدّی محکم در برابر بسیاری از انحرافات، محسوب می‌شود. وقتی یک زن به جهت تعهّد در برابر خانواده، از ارتباط با مردان دیگر پرهیز می‌کند، انبوهی از انحرافات، از زندگی این زن و دیگران، حذف می‌شود. نتیجۀ این مصونیت هم استحکام هر چه بیشتر بنیان خانواده است؛ امّا زنی که چنین تعهّدی ندارد، علاوه بر این که بسیاری از اعمال زشت برای او عادی می‌شود، دیگر نمی‌تواند همسر خوبی برای شوهر، و مادر خوبی برای فرزندان خود باشد.

یکی از دلایل اصلی خیانت زن به شوهر، مأنوس شدن با فیلم‌ها و سریال‌های خانوادگی شبکه‌های ماهواره‌ای، بویژه شبکه‌های فارسی‌زبان است. این مسئله را به هیچ وجه دستِ کم نگیرید؛ مسئله‌ای که مطمئنّم مشاوران خانواده هم تأیید می‌کنند.

نیازهای طبیعی من و تو، پلّه‌های صعود ما به سوی خدایند؛ اگر آن گونه که خدا گفته، پاسخ بدهیم به نیازها. شیطان، امّا نیازهای من و تو را می‌کند طنابی که با آن، آرام آرام به چاهی سقوط ‌کنیم که بالا آمدن از آن، کار هر کسی نیست. حیف است به جای آسمان، قعر چاه را برای زندگی انتخاب کنیم.

از بیست سریال عاشقانه‌ای که در بهار 93 از شبکه های ماهواره‌ای پخش‌شده است، پانزده سریال، به طور خاص، مبتنی بر همین عشق‌های چندضلعی است. بر اساس آمار، 74درصد این سریال‌های فارسی‌زبان، مروّج یا توجیه‌کنندۀ روابط نامشروع هستند.[11]

_ الآن ده ماهه که شوهرم از خونه زده بیرون. با نوۀ خواهرم که ۲۵ سال فاصلۀ سنّی دارن، رابطه برقرار کرده. یک سال و نیمه که با هم رابطه دارن. نوۀ خواهرم هم دو بار تا حالا عقد شده؛ ولی با این که در عقدِ کسی بود، با شوهر من هم ارتباط داشت. بعد از این که با دختر و خانوادش صحبت کردم، این دختر با صراحت جواب داد: «وقتی رابطۀ ما ایجاد شد که تُو ماهواره، سریال ”عشق ممنوع“ پخش می‌شد». خانواده‌ای که 24 سال ازش محافظت کردم، ده ماهه که با ماهواره، منهدم شده.

_ من خانمی هجده ساله هستم. بعد از دو سال زندگی مشترک با همسرم، دیدن شبکه‌های غیراخلاقی ماهواره، باعث شد که هم من به همسرم خیانت کنم و هم همسرم به من خیانت کند و درحال حاضر از هم جدا شده‌ایم.

_ من یک قاضی هستم و پرونده‌های رابطۀ نامشروع را رسیدگی می‌کنم. با توجّه به تجربۀ رسیدگی به پرونده‌های متعدّد و بازجویی از متّهمان، به ضرس قاطع ماهواره را جزو سه علّت اوّل برقراری این گونه رابطه‌ها می‌دانم.

_ ماهواره، نابودم کرد. باعث شد زنی رو که شش سال عاشقش بودم، از دست بدم و یک زن شیطان‌صفت، پاش تُو زندگیم باز شد. اوّل، عشقم رو گرفت و بعد، کارم رو ازم گرفت و بعدم تمام وجودم رو.

در یکی از همین مشاوره‌ها، زن جوانی که پس از مدّت کوتاهی از ازدواجش در دام چنین ارتباطی افتاده بود، می‌گفت: «از وقتی همسرم پای ماهواره را به خانه باز کرد و من هم مشتری برنامه‌های این شبکه‌ها، بویژه شبکۀ ”فارسی وان“ شدم، حس کردم پای‌بندی من نسبت به وفاداری به همسرم کم شده. به همین جهت، در اوّلین فرصتی که امکان ارتباط با یک فرد دیگر برایم فراهم شد، بدون این که احسّاس بدی داشته باشم، پا پیش گذاشتم».

_ یکی از دوستام در یک خانوادۀ مذهبی زندگی می‌کرد. متأهّل بود؛ ولی متأسّفانه تحت تأثیر برنامه‌های شبکۀ «فارسی وان» با مرد متأهّلی آشنا شده بود و با هم بیرون می‌رفتن. سریالای این شبکه، باعث شده بود قبح گناه برای دوست من از بین بره و براش عادی بشه. اون خیلی از این سریالا رو پیگیری می‌کرد. من خیلی نصیحتش می‌کردم؛ امّا اصلاً فایده نداشت تا این که خونه‌شون رو عوض کردن و دیگه به ماهواره دسترسی نداشت. این موقع بود که خودش نشست و فکر کرد که این سریالا چه‌قدر تأثیر منفی رو زندگیش گذاشته. با این که با عشق، زندگیش رو شروع کرده بود؛ امّا همین قضیه باعث شد زندگیش تا نزدیکی طلاق پیش بره؛ ولی وقتی فهمید اینا همش تأثیرات منفی ماهوارس، حجابش کامل شد و الآنم همسرش رو خیلی دوست داره.

_ من خانمی بیست ساله هستم که سه ساله ازدواج کردم. اوایل، زندگی خوبی داشتیم تا این که پای ماهواره به زندگی‌مون باز شد و من واسه دوست شدن با پسرای غریبه و بعدش رابطۀ نامشروع، اشتهای فراوانی پیداکردم؛ ولی از وقتی برنامۀ شما رو دیدم، توبه کردم و به زندگیم پای‌بند شدم. فقط تو رو خدا پیامم رو بخونید. به نظر شما، خدا بهم فرصت دیگه‌ای می‌ده؟

_ واقعاً از برنامتون ممنونم. من سه ماه بود با وجود دو تا بچّه، تحت تأثیر سریال‌های ماهواره، به شوهرم خیانت می‌کردم. از دو هفته پیش که گفتگوتون رو دیدم، به خودم اومدم. ناگفته نمونه که تا قبلش به شدّت اهل خدا و پیغمبر بودم!

_ ما ماهواره داریم و واقعاً خیلی روی ما تأثیر گذاشته. من پس از تماشای سریال «عشق ممنوع» به شوهرم خیانت کردم. خیلی پشیمونم و ماهواره‌مون رو قطع کردیم.

این شبکه‌ها قانونی را به صورت زیرکانه به زنان آموزش می‌دهند که: «اگر همسرت در حقّ تو خیانت کرد و با جنس مؤنّث دیگری غیر از تو ارتباط برقرار کرد، این حقّ توست که با او مقابله کنی و خیانت او را با خیانت، پاسخ دهی. این کار نه تنها زشت نیست؛ بلکه حقّی است که تو بدون عذاب وجدان، می‌توانی از آن استفاده کنی».

موضوع سریال «ویکتوریا» ــ که یکی از پرطرفدارترین سریال‌های شبکۀ «فارسی وان» بود ــ ، به طور کلّی اختصاص داشت به خیانت یک زن و شوهر به یکدیگر که چندین سال از ازدواجشان می‌گذشت و صاحب سه فرزند بودند. ابتدا مرد به زن خیانت کرده و زن هم در پیِ انتقام از مرد، راه خیانت را در پیش می‌گیرد.

بسیاری از خانواده‌های ما به اندازه‌ای از خویشتنداری رسیده‌اند که با دیدن این سریال‌ها به سوی وادی خیانت نمی‌روند؛ امّا نمایش پشت سرِ هم خیانت، موجب می‌شود زَهر کُشندۀ شکّاکیت، وارد رگ‌های زندگی شود.

_ دختری هفده ساله هستم. یک ساله که نامزد کردم؛ امّا از وقتی سریال‌های ماهواره را نگاه می‌کنم، به شوهرم شکّاک شده‌ام و این شکّاک بودن، داره زندگیمو خراب می‌کنه.

_ از زمانی که برنامه‌های ماهواره نگاه می‌کردم، اخلاقم تند شده بود و به آدم‌های دور و برَم شک کرده بودم و باهاشون بدخُلقی می‌کردم. بعد از دیدن برنامۀ شما، ماهواره رو جمع کردم و الآن زندگی آروم و بی دغدغه‌ای دارم.

_ سلام به جان شما که خاطرتون خیلی واسم عزیزه! بابابزرگم فکر می‌کنه که مامان بزرگم بهش خیانت می‌کنه. دیگه کارشون داشت به طلاق می‌کشید. قشنگ معلومه که تأثیر ماهواره هست.

_ من 23 سالمه. یه دختر چهار ساله هم دارم. سال گذشته به دلیل دیدن برنامه‌های ماهواره، همسرم به من شک شد و از هم جدا شدیم؛ ولی بادیدن برنامۀ شما، دوباره بعد از یک سال عقد کردیم و به زندگی خودمون برگشتیم. واقعاً لطمۀ بدی از ماهواره خوردیم.

_ من بادیدن فیلم‌های ماهواره، بدبینی بسیاری نسبت به شوهرم پیداکرده‌ام. با این که همیشه می‌گفتم این فیلم‌ها نمی‌تونه روی من تأثیری بذاره؛ امّا حالا با تمام محبّت‌های شوهرم، بازم با خودم می‌گم از کجا معلوم محبّت‌هاش ظاهری نباشه؟

شاید برخی بگویند که این طور هم نیست که اینها خیانت را خوب جلوه دهند؛ بلکه در پایان، عاقبت بد خیانت را نشان می‌دهند.

در پاسخ، باید گفت: اوّل آن که در همۀ سریال‌ها، این طور نیست. در برخی از سریال‌های معروف، به راحتی این مسئله، به عنوان یک حق، معرّفی می‌شود.

دوم آن که ارتباط زن و مرد در خارج از چارچوب خانواده، از نگاه بسیاری از این شبکه‌ها، یک فرهنگ متعالی و نشانۀ به‌روز بودن است. این فراتر از حق دانستن خیانت است. وقتی شما خیانت را حق بدانید، در صورتی آن را تجویز می‌کنید که همسر کسی به او خیانت کرده باشد؛ امّا وقتی آن را یک فرهنگ متعالی بدانید، اوّلاً دیگر نام آن را خیانت نمی‌گذارید و ثانیاً برای تجویز آن به دیگران، منتظر ارتباط همسرتان با فرد دیگری نمی‌مانید.

سوم این که شما خودتان قضاوت کنید و بگویید که در طول این سریال‌ها اتّفاقی که می‌افتد، نمایش جذّاب این گونه ارتباط‌هاست یا نمایشِ زشتی این ارتباط‌ها؟ کسانی که این سریال‌ها را دیده‌اند، می‌دانند که ما چه می‌گوییم. ده‌ها قسمت آن، نمایش ارتباط نامشروع است و در یک قسمت، نشانه‌ای از نادرست بودن این کار. در این قسمت هم عوامل جانبی بیشتر برجسته می‌شود تا اصل این کار.

قرآن هم به مسئلۀ خیانت یک زن پرداخته است؛ امّا خواهش می‌کنیم یک بار دیگر سورۀ یوسف را بخوانید و ببینید تا چه اندازه عفیفانه این مسئله را بیان کرده است. در سورۀ یوسف، آنچه برجسته شده، بی‌عفّتی زلیخاست یا عفاف یوسف علیه السلام؟ وقتی کسی سورۀ یوسف را می‌خواند، روی عمل زلیخا حسّاس می‌شود یا خویشتنداری یوسف؟ امّا در این سریال‌ها چه؟ آنچه برجسته می‌شود، چیست؟ زشتی این کار یا جذّابیت‌های شیطانی آن؟

چهارم آن که شاید شما بتوانید چنین تحلیلی از این سریال‌ها داشته باشید و از آنها عبرت بگیرید، باز هم می‌گوییم شاید؛ امّا آیا فرزندانتان که در معرض این همه خیانت قرار می‌گیرند هم می‌توانند تحلیل شما را داشته باشند؟

_ دختر بچّۀ سه ساله‌ای رو دیدم که داشت بازی می‌کرد. توی این بازی، شوهرش بهش خیانت می‌کنه. تلفنی به دوستش از این مطلب، شکایت می‌کنه. این بچّه در آینده، نه تنها خیانت براش عادیه؛ بلکه همیشه به شوهرش بدبینه. حالا پدر و مادرا ببینن با بچّه‌هاشون دارن چکار می‌کنن. من خودم با دیدن این موارد ــ که دیگه در اطراف ما کم هم نیست ــ ، وقتی تصمیم گرفتم بچّه‌دار شم، ماهواره رو از زندگیم حذف کردم.

_ چرا بعضیا می‌گن ماهواره، تأثیر نداره؟ به خدا تأثیر منفی داره، خصوصاً در تربیت بچّه. من خودم به چشم دیدم که یه بچّۀ کوچیک به مادرش می‌گفت: «مامان! من از بابا خسته شدم. پس کی بابا رو عوض می‌کنیم؟!». مادر این بچّه هم اعتراف کرد که به دلیل دیدن فیلمای ماهوارهس که این طوری می‌گه!

 

(بشقاب های سفره پشت بام مان ، استاد عباسی ولدی)

[1]. بنده تمام تلاشم را در این کتاب به کار بسته‌ام تا به بهانۀ طرح مسائلی که برای جامعه ضرور است، قبح برخی از حرف‌ها را نریزم؛ امّا در این اندازه‌اش، گریزی نیست. عذرم را بپذیرید.

[2]. در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.

[3]. مواردی که به صورت چپ‌چین و با زبانی عامیانه آمده است، تماس‌ها و پیامک‌های شنونده‌های برنامۀ «پرسمان تربیتی خانواده» از «رادیو معارف» و برنامۀ «گلبرگ» از شبکۀ سه سیما با ماست.

[4]. البته ناگفته نماند که گاهی این نگاه سنّتی به طلاق، به اندازه‌ای راه افراط را در پیش می‌گیرد که این حلال خدا را حرام می‌کند؛ یعنی در جایی که از نظر یک مشاور دینی، راه حل مشکل زن و شوهر، طلاق است، برخی از خانواده‌های سنّتی به آن تن نمی‌دهند.

[5]. پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی، 27 مهر ماه 1393.

[6]. ر.ک: نشریۀ جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، بهار1390، دورۀ1، شمارۀ1، ص191 ــ 211.

[7]. ر.ک: پایگاه اطّلاع رسانی مشرق نیوز، 19 فروردین ماه 1392.

[8]. ر.ک: روزنامۀ جوان، 15 تیر ماه 1393.

[9]. ر.ک: سا‌ل‌نامۀ آماری ثبت احوال، سال1392.

[10]. در گفتار «آشنایی با متولّیان پشت پردۀ شبکه‌های ماهواره‌ای»، در بارۀ این شبکه، سخن خواهیم گفت.

[11]. پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی، 27 مهر ماه 1393.  

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *