اهل بیت درباره محاسبه نفس چه فرموده اند؟

خانه / پیشنهاد ویژه / اهل بیت درباره محاسبه نفس چه فرموده اند؟

امام موسی کاظم فرمود: از ما نیست کسی که هر روز (احوال) خود را محاسبه نکند، پس اگر کار نیکی کرده است، از خدا زیادی آن را خواهد و اگر گناه و کار بدی کرده ، از خدا آمرزش خواهد و به سوی او بازگشت کند.(و توبه نماید.)

اهل بیت درباره محاسبه نفس چه فرموده اند؟

هیات:کتاب «واژه های اخلاقی از اصول کافی» اثری از مرحوم آیت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده، منتخبی از این نکات  تقدیم علاقه مندان میشود.

* محاسبه خویشتن

۱. امام موسی کاظم علیه السلام فرمود: از ما نیست کسی که هر روز (احوال) خود را محاسبه نکند، پس اگر کار نیکی کرده است، از خدا زیادی آن را خواهد و اگر گناه و کار بدی کرده ، از خدا آمرزش خواهد و به سوی او بازگشت کند. (و توبه نماید.)

۲. حضرت صادق علیه السلام فرمود: تو را طبیب خودت کرده اند و درد را هم برایت گفته اند و نشانه سلامتی را نیز به تو یاد داده اند و به دارو هم راهنمایی کرده اند، اکنون بنگر که چگونه درباره آن رفتار کنی .

اهل بیت درباره محاسبه نفس چه فرموده اند؟

۳. حضرت صادق علیه السلام فرمود: از (استعدادهای) خودت برای خودت بهره گیر، از تندرستیت پیش از آنکه بیمار شوی و در (حال) توانایی پیش از آنکه ناتوان گردی و در زندگی پیش از مردن (از قوا و استعدادهای خود به نفع خویش) بهره مند شو.

۴. امام صادق علیه السلام فرمود: چون روز آید (به مردمان) گوید: ای فرزند آدم در این روز نیکی کن تا در روز رستاخیز، در درگاه الهی به آن شهادت دهم؛ چرا که من در گذشته پیش تو نیامدم و در آینده هم نخواهم آمد و چون شب فرا رسد سخنی همانند آن بگوید.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *