اوصاف منتظران| منتظر، نسبت به مسلمین بی اعتنا نمی شود

خانه / پیشنهاد ویژه / اوصاف منتظران| منتظر، نسبت به مسلمین بی اعتنا نمی شود

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «هر کس صبح کند، در حالی که به امور مسلمانان، بی اعتنا باشد، بهره ای از اسلام نبرده است و هر کس شاهد باشد که کسی از مسلمانان کمک می خواهد اما پاسخی به او ندهد از مسلمانان نیست.»

یکی از امتحان های الهی «آزمون مالی» است. این امتحان به شکل های مختلف است، یکی هم این است که افراد توانگر و ثروتمند، نسبت به فقیران و محرومان جامعه چه رفتاری دارند؟ بی خیال و بی تعهدند، یا از امکاناتی که خداوند به آنان داده، به محرومان هم کمک می کنند؟

تنها کمک مالی هم معیار نیست. تلاش برای خدمت به مردم و کمک به آنان و رفع نیازهای مختلف آنان، که در روایات، با عنوان «قضای حاجت مومن» از آن یاد شده است و فریادرسی به آنان که بی پناه و درمانده اند و به کمک ما نیاز دارند و از دست ما کاری ساخته است.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «خَیرُ الناّسِ مَنِ انتفَعَ بِهِ النّاسُ؛ بهترین مردم کسی است که مردم از وجود او بهره مند شوند.»(1)

امام رضا علیه السلام فرموده اند: «انَّ لِلّه عِباداً فی الارضِ یَسعَونَ فی حَوائِجِ النّاسِ، هُمُ الآمِنونَ یَومَ القیامَةَ؛ «خداوند را در روی زمین بندگانی است که در برآوردن نیازهای مردم می کوشند. آنان در روز قیامت ایمن و آسوده اند.» (2)

و حدیث معروفی که همه شنیده اید که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «هر کس صبح کند، در حالی که به امور مسلمانان، بی اعتنا باشد، بهره ای از اسلام نبرده است و هر کس شاهد باشد که کسی از مسلمانان کمک می خواهد اما پاسخی به او ندهد از مسلمانان نیست.»(3)

از این دست روایات بسیار است. درس کلی آنها و پیام دین در این مورد آن است که یک مسلمان متعهد، نسبت به وضع فقر و نیاز جامعه و نیازمندان وظیفه دارد و هر نوع کمکی از دست او برآید باید کوتاهی نکند.

تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن                  به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی

 

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «در انجام نیکی به برادران دینی مسابقه دهید و اهل معرفت و نیکی باشید. بهشت دری دارد به نام در«معروف» که جز آنان که در دنیا اهل نیکی بوده اند از آن وارد نمی شوند. وقتی بنده ای در پی انجام کار برادر دینی اش می رود، خداوند دو فرشته را مامور او می کند که از سمت راست و چپ او حرکت کنند و برایش استغفار کنند و دعا نمایند که حاجت اش برآورده شود.» سپس فرمودند: «پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم هم از قضای حاجت مومن و رفع نیاز او خوشحال می شود.»(4)

بجاست که مومن، به سفارش امامانش، به محرومان جامعه اش رسیدگی کند و از حال و وضع بستگان فقیرش باخبر باشد و به آنان کمک کند و اهل ایثار و مواسات باشد و به شکرانه ثروت و موقعیتی که دارد، از نیازمندان دستگیری کند و این را وسیله تداوم نعمت های الهی برای خودش قرار دهد.

دائم گل این بستان، شاداب نمی ماند               دریاب ضعیفان را در وقت توانایی (5)

 

صله رحم هم که بسیار مورد سفارش است، تنها سر زدن و دید و بازدید با فامیل نیست، بلکه در پی این رفت و آمد و رابطه، به آنان کمک کند و در حل مشکلات و برطرف کردن نیازهایشان بکوشد.

امام باقر علیه السلام به شیعیان چنین سفارش می فرمایند: «لِیُعن قَویّکُم ضَعیفَکم وَ لیَعطِف غنیکم عَلی فقیرِکُم»(6) «توانمندان شما بر ضعیف تان کمک کنند و ثروتمندان شما بر فقیرانتان عاطفه و مهرورزی داشته باشد».

مهم داشتن روحیه خدمت و دلسوزی و کمک به دیگران است. چه با کمک مالی باشد، یا وساطت و تماس و سفارش، یا نوشتن نامه و پیگیری مشکل، یا سفر کردن و دیدار داشتن و خرج کردن از آبرو و موقعیت و نفوذ خود برای یاری برادر مسلمان.

پی نوشت ها:

1.بحارالانوار، ج2، ص50

2.اصول کافی، ج2، ص197

3.بحارالانوار، ج27، ص 21

4.اصول کافی، ج2، ص195

5.حافظ

6.بشارة المصطفی، ص113

منبع: برگرفته از کتاب «زندگی مهدوی، اخلاق و اوصاف منتظران»، نوشته جواد محدثی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *