اولین زنی که حجاب را جهانی کرد

خانه / پیروان عترت / اولین زنی که حجاب را جهانی کرد

نزدیک به چهار سال پیش بانوی مسلمان بنگلادشی- آمریکایی که ساکن نیویورک بود، برای بزرگداشت حجاب و ایجاد فرصت مشترک برای آشنایی با آن، اول فوریه ۲۰۱۳ را روز جهانی حجاب تعیین کرد. معرفی این روز از ابتدا با شروع یک کمپین اینترنتی بود و همچنان نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌ بوک، توییتر، اینستاگرام، رسانه‌های خبری و وبلاگ‌های شخصی افراد مشغول فعالیت می باشد.

«نظمه» زن مسلمانی که در سن ۱۱ سالگی از بنگلادش به نیویورک آمد. پس از مهاجرت به آمریکا، در مدرسه به سبب داشتن حجاب همواره تحت فشار بود. این فشارها در دبیرستان و دانشگاه نیز ادامه داشت و پس از وقایع ۱۱ سپتامبر دوچندان شد. در تابستان سال ۲۰۱۱، کسانی که با همین مشکلات مواجه بودند، ماجراهای خود را در وبلاگ ها و سایت ها روایت کردند و این مساله «نظمه» را به فکر یافتن راه حلی برای این مساله انداخت. او می گفت: مدت ها فکر کردم که چه کنم تا به دوستانم و به خودم کمک کنم. همواره از من می پرسیدند، “چرا لباس معمولی نمی پوشی؟”، همواره در ترس و اضطراب به سر می بردم، همواره مرا به اسم و صفت هایی مانند «تروریست» صدا می زدند و این وضع به کابوس شبیه بود.

سرانجام به این نتیجه رسیدم که از زنان دیگر بخواهم یک روز از سال را به تجربۀ زندگی با حجاب دعوت کنم و چه بسا که همین یک روز، به تغییری منجر شود. تاکنون سفیران ۳۳ کشور به این برنامۀ جهانی پیوسته و آن را برگزار کرده اند.

این فعالیت آنقدر باز خورد مثبتی در رسانه ها داشته که روز جهانی حجاب، به موضوعی فراگیر در پایگاه های ارتباط اجتماعی تبدیل شد و زنانِ سراسر جهان با اشتراک گذاشتن عکس هایی با هشتگ #WorldHijabDay فعالان این برنامه را همراهی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *