اگر تدابیر امام خامنه ای نبود داعش تمام خاورمیانه را به آتش می کشید

خانه / مطالب و رویدادها / اگر تدابیر امام خامنه ای نبود داعش تمام خاورمیانه را به آتش می کشید

در اجلاس هم اندیشی «اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام»، با تاکید بر این که ولایت فقیه کانون وحدت است، بر ضرورت استفاده کاربردی از دیپلماسی وحدت تاکید و تصریح شد: اگر تدابیر حکیمانه امام خامنه ای نبود داعش تمام خاورمیانه را به آتش می کشید.

در راستای فرمایش امام خامنه ای در حکم انتصابی آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مبنی بر تأکید بر دیپلماسی وحدت، اولین اجلاس هم اندیشی “اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام”در روز چهارشنبه با حضور جمعی از نخبگان تقریبی و صاحب نظران در حوزه تقریب، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

 در این اجلاس، جمعی از رؤسا و اعضای هیأت مؤسس اتحادیه های جهانی تقریب نهاد و شماری از نخبگان ملی و صاحب نظران تقریبی داخل کشور در حوزه های مختلف از جمله ورزشی، دانشگاهی، ایثارگران، نویسندگان، هنرمندان، فعالان سیاسی، حقوقدانان و فرزندان شاهد، حضور داشتند

 تشکیک در اصل وحدت؛ چالش پیش روی جهان اسلام

آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در این اجلاس گفت: یکی از حوزه های بسیار مهمی که در مسئله تقریب باید به آن توجه داشته باشیم حوزه باور سازی است؛ ایجاد باور در جامعه اسلامی با هدف تقویت همگرایی و همکاری در جهان اسلام بسیار ضروری است.

 عضو خبرگان رهبری افزود: یکی از چالش هایی که امروز با آن روبرو هستیم چالش تشکیک در اصل ضرورت وحدت است که با باور سازی تقریب می توان با این مسئله مقابله کرد.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه این باور سازی فقط با تحقیق و پژوهش و تألیف کتاب میسر نمی شود، بلکه نیازمند رسانه است، تأکید کرد:حضور رسانه ها در این عرصه بسیار ضروری و حیاتی است.

 آیت الله اراکی ادامه داد:  ما امروز در یک جنگ نرم تمام عیار قرارداریم که مهمترین سلاح این جنگ، رسانه است، لذا ما از همه رسانه هایی که دغدغه جامعه اسلامی و جامعه بشری را دارد انتظار داریم که در این عرصه وارد شوند و کار کنند.

رسانه ها وحدت را به فرهنگ عمومی تبدیل کنند

وی با تأکید بر اینکه ما امروز نیازمند رسانه سازی تقریب هستیم، گفت: رسانه ها باید مسئله ضرورت وحدت و دیپلماسی وحدت را به فرهنگ اجتماعی و عمومی تبدیل کنند.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن درخواست از همه نهاد ها و سازمان های کشور برای فعالیت در عرصه تقریب، اظهار داشت: عرصه تقریب عرصه بنیادین و بسیار گسترده ای و سرنوشت سازی برای کشور است، لذا همه باید در این عرصه کار کنند.

حمایت از جمعیت های مردم نهاد تقریبی

دکتر ناظمی اردکانی، دبیر همایش اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام، نیز در سخنانی، با ابراز امیدواری از این که این همایش همدلی بین اندیشمندان و فرهیختگان تقریبی را فراهم آورد، با اشاره به بخشی از حکم امام خامنه ای در انتصاب آیت الله اراکی مبنی بر تأکید بر دیپلماسی وحدت اسلامی، گفت: در این همایش، بنا بر حمایت از جمعیت های مردم نهاد تقریبی به صورت ملی، در سطح جهان اسلام و منطقه گذاشته می شود.

دبیر همایش اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام افزود: مبانی نظریه حمایت از جمعیت ها و اتحادیه های تقریب نهاد، این است که بتوان سرمایه اجتماعی جهان اسلام را محقق کرد و برای این کار لازم است گفتمان وحدت در جهان اسلام مطرح و تبدیل به راهبرد شود.

وی خاطرنشان کرد: تبدیل این گفتمان به راهبرد در مجمع عمومی مجمع تقریب انجام می شود و در شورای عالی مجمع، تبدیل به سیاست خواهد شد و برای اجرای آن باید از بدنه جهان اسلام کمک گرفت.

ناظمی اردکانی افزود: شروع اجرای این سیاست با تشکیل اتحادیه های تقریبی است که تا امروز دو اتحادیه جهانی علمای مقاومت و اتحادیه جهانی زنان مسلمان تشکیل شده است و تا کنون فعالیت های اثر بخشی داشته است.

دبیر همایش اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام ادامه داد: 14 اتحادیه دیگر در دست تأسیس است که از جمله می توان به اتحادیه اندیشمندان جهان اسلام، اتحادیه سادات در جهان اسلام، اتحادیه جوانان و قهرمانان ورزشی، اتحادیه حقوقدانان، اقتصاددانان، مهندسین، نویسندگان، کانون فرزندان شاهد، ایثارگران و شهدا و اتحادیه منادیان تقریب اشاره کرد.

وی در ادامه به ساختار این اتحادیه ها اشاره کرد  و گفت: این اتحادیه ها از هیأت موسس، مجمع عمومی، شورای مرکز، دبیر کل اتحادیه و هیات نظارت تشکیل شده است و اعضای آن از مدعوین کنفرانس وحدت، اعضای مجمع عمومی، اعضای شورای عالی، فارغ التحصیلان جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه مذاهب اسلامی، مجمع اهل بیت علیهم السلام و … تشکیل خواهد شد.

دبیر همایش اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام در پایان سخنان خود به اهداف این همایش اشاره کرد و گفت: ایجاد ظرفیت ها و هم افزایی، مفاهمه هرچند اجمالی در ارتباط با حیات طیبه اسلامی و دیپلماسی وحدت، امت واحده اسلامی، تمدن اسلامی و همچنین مباحث مقاومت که محور وحدت است، از اهداف برگزاری این همایش است.

مقاومت؛ محور وحدت

برگزاری نشست “مقاومت، محور وحدت” با حضور حجت الاسلام  والمسلمین محمدی عراقی، دکتر مصطفی رحماندوست، دکتر تبرائیان، دکتر هاشمی نژاد، دکتر سید حسن علوی و خانم دکتر فاطمه آلیا از دیگر برنامه های همایش «اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام» بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی در سخنانی به مؤلفه های قدرت اشاره کرد و گفت:  قدرت نظامی و دفاعی یک کشور، قدرت اقتصادی و ثروت ملی، پیشرفت در علم و فناوری، موقعیت استراتژیک یک سرزمین، انسجام و وحدت ملی و قومی، جمعیت و نیروی انسانی، عمق استراتژیک یا میزان نفوذ و تأثیرگذاری ملت در مجامع بین المللی و منطقه ای، پشتوانه مردمی و رضایت عمومی و استحکام ساختار سیاسی و نظامی، از مؤلفه های مادی قدرت است اما قرآن کریم در کنار این عوامل، به مؤلفه های معنوی و الهی نیز اشاره کرده است.

عضو خبرگان رهبری، استقامت و ایمان، وحدت حول محور توحید، صبر و مقاومت، نقش رهبری الهی را از مؤلفه های معنوی قدرت که خداوند در قرآن کریم اشاره کرده است دانست و گفت: مضمون آیات قرآن کریم از یکسو رابطه مستقیم مقاومت، وحدت حول رهبری واحد و در نتیجه پیروزی و موفقیت و از سوی دیگر رابطه مستقیم بین سستی و اختلاف و در نتیجه شکست است.

وی، مهمترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی را مسأله وحدت و مقاومت مردم و رهبری واحد الهی عنوان کرد و گفت: عاملی که سبب شد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در جنگ با صهیونیست ها مشارکت داشته باشد، نیروی مقاومت بود.

عضو خبرگان رهبری افزود: راهبرد ما در این شرایط مقاومت بوده است و راهبرد دشمن ایجاد نفاق و اختلاف در درون امت اسلامی و کشاندن جنگ به فراسوی مرزها بوده است.

لزوم اجرای دیپلماسی وحدت

فاطمه آلیا نیز در سخنانی با اشاره به اینکه اکنون نقطه اجرای دیپلماسی وحدت است، گفت: در نقاط مختلف دنیا مجموعه هایی با هدف وحدت تشکیل می شود، اما چون محور همه آنها مادی گرایانه است، مستدام نمی ماند. اما محورهای وحدت امت اسلامی به دلیل اینکه خدا و پیامبر و کتاب خدا است، باعث استحکام وحدت می شود.

وی به انتشار دهندگان تفرقه اشاره کرد و گفت: سیاست های استکباری و استعماری تفرقه را به عنوان زهر مسموم کننده بشریت منتشر می کنند اما پادزهر آن، احیای وحدت و ترویج گفتمان وحدت است.

آلیا با اشاره به  عنوان این نشست که مقاومت، محور وحدت است، گفت: این مسئله دو سویه است؛ هم مقاومت محور وحدت است و هم وحدت محور مقاومت. زیرا این وحدت زیبا در کشورهای اسلامی زمینه مقاومت را فراهم می کند.

وی، نقش زنان را در بحث گفتمان مقاومت و وحدت تعیین کننده دانست و پیشنهاد کرد که در کنفرانس وحدت اسلامی که هر ساله در ایران برگزار می شود، نشست سیاسی جهان اسلام نیز برگزار شود و همچنین برای جلوگیری از استفاده ابزاری دشمنان از زنان در کشورهای اسلامی، به آنها آموزش های لازم داده شود.

اگر تدابیر رهبری نبود داعش تمام خاورمیانه را به آتش می کشید

در ادامه، دکتر سید حسن علوی هم در سخنانی تأکید کرد: همه جهان و حتی دشمنان اسلام اقرار می کنند که اگر فرماندهی معظم کل قوا در جمهوری اسلامی ایران نبود، حتماً داعش تمام خاورمیانه را به آتش می کشید و چنان تشتتی ایجاد کرده بود که همه انسان ها را قتل عام می کردند تا چهره اسلام را تخریب کنند.

وی با بیان اینکه با اقتدار و عظمت ایران اسلامی، داعش در حال نابودی است، گفت: با این وجود اندیشه داعش همچنان هست و ممکن است که کانون خطر باشد. لذا به همین دلیل است که مسئولین همواره ندای وحدت سر می دهند؛ زیرا دشمن همدلی و وحدت و تقریب میان شیعه و سنی را دوست ندارد.

تحت الشعاع قرار گرفتن اتحادیه جهانی علمای مسلمین به ریاست قرضاوی

دکتر حسن تبرائیان نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که در سخنانی اشاره به تأسیس دو نهاد “اتحادیه جهانی علمای مقاومت” و “کمیته مساعی حمیده” به دستور آیت الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تأسیس این دو نهاد تقریبی را نمودی از خدمات تقریبی مجمع تقریب عنوان کرد و افزود: بیشتر اعضای این دو نهاد از شخصیت های اهل سنت هستند که به خوبی به صدق نیت شخص دبیرکل مجمع پی برده اند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه جهانی علمای مقاومت در ابتدای تأسیس آن در سال 94، دارای 100 عضو بود اما اکنون 550 نفر از نخبگان اهل سنت از مراکز دینی و دانشگاهی به عضویت این اتحادیه در آمده اند و مشغول فعالیت هستند.

تبرائیان در خصوص کمیته مساعی حمیده نیز تأکید کرد که این کمیته برای حل مشکلات جهان اسلام به وسیله خود مسلمانان تشکیل شده است و بیش از 7 اجلاس بین المللی تا کنون برگزار کرده است از جمله مناقشه درباره مسئله حج و شهادت حجاج در فاجعه منا، که همچنان این مناقشه ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد:  تلاش های انجام گرفته در این دو اتحادیه توانسته است حتی اتحادیه جهانی علمای مسلمین به ریاست قرضاوی را تحت الشعاع قرار دهد.

ماموستا رستمی: هیچ اختلافی با شیعیان نداریم

برگزاری نشست “تمدن اسلامی” به ریاست حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم و حضور دکتر محمد عباسی، ماموستا رستمی و خانم دکتر انسیه خزعلی، یکی دیگر از برنامه های اجلاس هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام » بود.

ماموستا رستمی در ابتدای این نشست با تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، به اشتراکات بین مسلمانان اشاره کرد وگفت: همه ما اگر چه مذاهب متعدد داریم، اما همه پیرو یک دین هستیم و ما به عنوان اهل سنت هیچ اختلافی با شیعیان نداریم و باید بر تلاش های عملی بیشتر برای نزدیکتر شدن مذاهب بیفزاییم و به اختلافات موجود  پایان دهیم.

وی با اشاره به اینکه، دشمنان انگشت بر زیر بنای ممالک اسلامی و یغمای آن گذاشته اند و میخواهند ما را به جان یکدیگر بیندازند، تأکید کرد که ما باید بر مبنای آموزه های رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  وحدت بین خود را تقویت کنیم و مانع تحقق اهداف دشمن شویم.

تمدن نوین اسلامی بر پایه حقوق بشر و آموزه های اسلامی استوار است

در ادامه این نشست، خانم دکتر خزعلی به توضیحاتی در خصوص فرهنگ و نقش آن در تمدن پرداخت و گفت: فرهنگ مجموعه ای از مایه های فکری و ارزشی و آداب و سننی است که در رفتار اجتماعی انسان تأثیرگذار است و ما باید فرهنگ خود را اصلاح کنیم؛ اشاره به علم و تفکر و تدبر در آیات بسیاری از قرآن کریم، نشان دهنده عظمت این موضوع در تمدن اسلامی است.

وی سپس به آسیب ها و نقاط ضعف و نقاط قوت فرهنگ اسلامی اشاره کرد و افزود: ما نیاز به دانش و اندوخته، انتقال تجارب، مهارت یابی و عملی کردن آن برای پشت سرگذاشتن دیگر تمدن ها داریم که در این مسیر با آسیب هایی همانند ضعیف بودن کار جمعی و عدم اعتماد به یکدیگر، عدم انتقاد پذیری روبرو هستیم.

تمدن اسلامی می تواند منشأ یک تحول بزرگ در منطقه باشد

دکتر محمود عباسی هم با تشکر از برگزار کنندگان این نشست، گفت: تمدن نوین اسلامی بر پایه حقوق بشر و آموزه های اسلامی استوار است و قرآن کریم حقوق و کرامت انسانی را به بهترین وجه به تصویر کشیده است؛ وی به نقض آشکار حقوق بشر در جهان امروز اشاره کرد و گفت: تمدن اسلامی می تواند منشأ یک تحول بزرگ در منطقه باشد.

وی تأکید کرد: نگاه وحدت گرایانه بین حقوق دانان جهان و ایجاد همفکری و همگرایی بین اندیشمندان حقوقی، می تواند بسیاری از مشکلات موجود در جهان اسلام را از بین ببرد و آنها می توانند با همکاری کشورهای اسلامی پرچمدار حوزه وحدت باشند.

مؤلفه های تجدید حیات تمدن اسلامی

در پایان این نشست هم حجت الاسلام مصباحی مقدم به بیان مؤلفه های تجدید حیات تمدن اسلامی پرداخت و گفت: فلسفه پایه و مبنای شکل گیری و تجدید حیات تمدن اسلامی است، ظهور دولت اسلامی با پدیدار شدن انقلاب اسلامی و پیدایش بیداری اسلامی در منطقه و قدرت و صلابت جمهوری اسلامی، گامی بزرگ در مسیر تمدن اسلامی است.

عباسی خاطرنشان کرد: افول کمونیسم و فروپاشی اتحادیه شوروی، افتادن تمدن غرب به ورطه افول، ظهور و بروز ادبیات دینی و ادبیات مقاومت، رشد علم و فناوری در جهان اسلام ، ظهور رویکرد اسلامی به علوم انسانی و …. همه از مؤلفه های، تجدید حیات اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم هم در این نشست گفت: تفرقه و اختلاف بین دولت های اسلامی با تحرک دولت های غربی، خودخواهی برخی دولت های حاکم بر جهان اسلام، بروز تفکر افراطی، وجود صهیونیسم و اثرگذاری آن بر حوادث منطقه و …… از موانع دستیابی به تجدید حیات اسلامی هستند، که انشاء الله به رهبری امام خامنه ای و اتحاد کشورها منطقه شاهد رفع این موانع باشیم.

امت واحده” یک واژه قرآنی است

اجلاس هم اندیشی «اجرای راهبرد وحدت در جهان اسلام»، با برگزاری نشست تخصصی امت واحده اسلامی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد و با حضور دکتر محمد عباسی، دکتر عزیزی، شیخ خلیل افرا و دکتر طوبی کرمانی ادامه یافت.

در ابتدای نشست، شیخ خلیل افرا، از علمای اهل سنت جمهوری اسلامی ایران، گفت: واژه “امت واحده” یک واژه قرآنی است که به همراه واژه “امت” بیش از 65 بار در قرآن کریم به کار رفته است

وی با ابراز تأسف از اینکه امت واحده قدر این امتیازات را نمی دانند، خاطرنشان کرد: متأسفانه امت واحده روز به روز بین غلات و مقصرین قرار می گیرند و یکدیگر را تکفیر می کنند. در صورتی که در همه کتاب های قدیم و جدید اهل سنت آمده است که “ما اهل قبله را تکفیر نمی کنیم”. لذا همه پیروان شیعه ، سنی، زیدی، حنفی، حنبلی و … نباید تکفیر شوند زیرا تکفیر حرام است.

این عالم اهل سنت تأکید کرد: امت واحده به وسیله توحید کلمه و کلمه توحید به سوی خداوند عزوجل نزدیک می شود اما متأسفانه این امت به جای پرداختن به مشترکات، به فروعات جزئی می پردازد و اختلافات افزایش می یابد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در کتاب های اهل سنت مطالب بسیاری در فضایل اهل بیت علیهم السلام وجود دارد تأکید کرد: ما می توانیم از احادیث متنوعی که درباره فضایل اهل بیت علیهم السلام در کتب حدیثی اهل سنت وجود دارد برای استنباط بسیاری از احکام فقه مذاهب اربعه اهل سنت  استفاده کنیم و نقاط مشترک را مد نظر قرار دهیم تا وحدت اسلامی به طور واقعی محقق شود.

اجتماعی بودن از خصائص مهم بشریت است

دکتر محمد عباسی، از دیگر اعضای این نشست نیز خاطر نشان کرد: با اینکه اجتماعی بودن از خصائص مهم بشریت است، اما در طول تاریخ بشر شاهد جنگ و اختلافات متعددی هستیم و این به دلیل خطای گفتمانی در شکل گیری ساختار اجتماعات دینی است.

وی افزود: این انحراف موجب شده است که جوامع با وجود اینکه از لحاظ علم و تکنولوژی رشد و پیشرفت یافته اند، اما به سمت تعالی و معنویت پیش نرفته اند. لذا اگر قرار باشد امت واحده شکل بگیرد، باید در جامعه تعاون و همراهی دو طرفه وجود داشته باشد.

عباسی یکی از موارد کمک کننده به این موضوع را مجموعه های نخبگانی و مراجع اجتماعی مانند این همایش دانست و خاطر نشان کرد: ما از وجود جوانان و چهره های ورزشی، علمی و فرهیخته می توانیم در این راستا بسیار کمک بگیریم و این مراجع جزء مراجع مؤثری هستند که می توانند به شکل گیری امت واحده کمک کنند.

امت واحده اسلامی سیستمی برای حیات طیبه در جهان اسلام است

دکتر طوبی کرمانی هم با تأکید بر اینکه هیچ کس نمی تواند انکار کند که امت واحده اسلامی یک امت سیستمی برای حیات طیبه در جهان اسلام است، افزود: در آیات و روایات و همه فرمایشات بزرگان در طول تاریخ به خصوص از زمان شیخ شلتوت، آیت الله بروجردی، امام خمینی رحمة الله علیه و امام خامنه ای بر وحدت امت اسلامی تأکید شده است.

وی همچنین به شکل گیری اتحادیه جهانی زنان مسلمان به دستور آیت الله اراکی اشاره کرد و گفت: نتیجه عملی فعالیت های این اتحادیه، این بوده است که در حال حاضر در سراسر جهان، چه کشورهای اسلامی و چه غیر اسلامی، روز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان روز زن اعلام شده است و این یکی از برکات این اتحادیه است.

کرمانی همچنین از دغدغه بانوان اهل سنت یاد کرد که این بانوان تقاضا دارند کارگاه آموزشی برای یکی شدن گفتمان مسلمانان جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار شود.

ولایت فقیه کانون وحدت است

دکتر عزیزی نیز طی سخنانی محور وحدت در امت واحده را توحید، نبوت و امامت عنوان کرد و با اشاره به برکات اتحاد در امت اسلامی گفت: از برکات اتحاد می توان اخوت و برادری، عدل، آزادی واقعی، امنیت، قدرت، نفی سبیل، نفی حکومت طاغوت، صلح و آرامش، دوری از شیطان و شکست او، اخلاق و تحکم الهی را نام برد.

وی تأکید کرد: کانون وحدت ولایت فقیه است و حضرت امام خامنه ای، پرچمدار امت در جهان اسلام است که ان شاء الله بتوانیم از برکات آن استفاده کنیم.

ایران پرچمدار وحدت است

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد هم که ریاست جلسه را بر عهده داشت، با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین آرمان های پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم وحدت امت اسلامی است، گفت: اگر بخواهیم از تنگناها با قدرت عبور کنیم، باید در کنار صبر فردی، آراسته به صبر جمعی بشویم و به یک امت هماهنگ تبدیل شویم.

وی تأکید کرد: اگر در این عصر، اسلام در اقتدار است، به دلیل شکل گیری امت واحده در کنار رهبری برآمده از دانش، فقاهت، امامت و اقتدار است و امروز باید حول رهبری که نقش کلیدی برای امت اسلامی ایفا می کنند، اجتماع را معنای دیگری ببخشیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد همچنین تأکید کرد: در این زمان ایران پرچمدار وحدت است و جامعه اهل سنت و شیعیان در کنار یکدیگر هستند و در همه عرصه ها در کنار یکدیگر قرار دارند.

قرائت بیانیه پایانی

بر پایه این گزارش، اولین اجلاس هم اندیشی “اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام” عصر امروز چهارشنبه با قرائت بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.

براساس اعلام مجمع تقریب، متن بیانیه پایانی 9 بندی این اجلاس بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا، واتقوالله لعلکم تفلحون

با حمد و ثنای الهی و استعانت از درگاه ایزد منان و در ایام عظیم القدر شعبانیه، ماه تکریم و تقدس رسول رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم، “اولین هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام” با حضور رؤسا و اعضای هیأت مؤسس اتحادیه های تقریب نهاد و جمعی از نخبگان و صاحب نظران و اندیشمندان، در روز چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 در تهران برگزار شد.

ضمن تبریک اعیاد فرخنده شعبانیه و میلاد باسعادت منجی عالم بشریت، اعضای حاضر در اجلاس با تأکید بر تبدیل گفتمان وحدت به رفتار اجتماعی در لایه های مختلف اقشار جامعه، در بیانیه پایانی مواردی را به شرح زیر اعلام نمودند:

ایجاد ساختار و مهندسی ساز و کار وحدت در جهان اسلام، جهت تحقق “حیات طیبه” به عنوان آرمان جوامع اسلامی

  تشکیل “امت واحد اسلامی” به منظور اجرای فرامین وحی و تبعیت از سیره نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به عنوان چشم انداز تفکرات الهام بخش در جهان اسلام

 ترسیم و تبیین تمدن اسلامی به عنوان ظرف “امت واحد اسلامی” جهت تحقق انسان متعالی

  ضرورت اجرای راهبرد”دیپلماسی وحدت” در جهان اسلام از طریق تشکیل اتحادیه های تقریب نهاد در لایه های مختلف اجتماعی

 استفاده از ظرفیت اقشار پیشران جامعه در بسط تعمیق شبکه ارتباطات در درون امت اسلامی برای شکوفایی و هم افزایی استعدادها و توانمندی ها و  “سرمایه اجتماعی” جهان اسلام

ایجاد تشکل های مردم نهاد به منظور حمایت ساختاری از “مقاومت” در برابر جریانات تکفیری، صیهونیستی و نظام سلطه در سایر حوزه ها
تأسیس “نهادهای وحدت گرا” در سایر حوزه ها از جمله رسانه و فضای مجازی و تشکیل اتحادیه جهانی تقریب نهاد خبرنگاران مسلمان

  ضرورت ایجاد مفاهمه در خصوص” امت واحد اسلامی”،” دیپلماسی وحدت”، “تمدن اسلامی”، “مقاومت محور وحدت” در بین صاحب نظران و فرهیختگان با برگزاری مستمر نشستهای تخصصی محلی، منطقه ای و بین المللی
تلاش برای برگزاری دومین اجلاس ” اجرای دبپلماسی وحدت” با حضور هیأت های مؤسس داخلی و خارجی در سالروز تأسیس محمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

منبع:حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *