اگر زینب نبود...

اگر زینب نبود… قسمت سوم

خانه / پیروان عترت / اگر زینب نبود… قسمت سوم

واقعیت این است که حضرت زینب کبری سلام الله علیها، فقط پیام رسان واقعه کربلا  نبودند. واقعه کربلا دو رکن داشت، رکن اول آن ابا عبدلله الحسین (علیه السلام) بود. رکن دومش زینب کبری سلام الله علیها است.

اگر زینب نبود… قسمت سوم

بسم رب الحسین علیه السلام، واحد پیروان عترت پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام در ایام ماه صفر بخش سوم از مجموعه اگر زینب نبود … که قسمتی از سخنرانی حجت الاسلام پناهیان می باشد را تقدیم حضور شما مخاطبین همیشگی سایت هیات می نماید.

درباره نقش حضرت زینب کبری سلام الله علیها در کربلا که شاید مهمترین جلوه گاه شخصیت زینب  باشد، ایشان پیام رسان حماسه عاشورا بودند. در این تردیدی نیست. اما پیام رسانی به معنای حداقلی کلمه یا حتی حداکثری کلمه تمام حقیقت حضرت زینب سلام الله علیها را در ارتباط با کربلا نشان نمی دهد. چه برسد به اینکه تمام حقیقت و شخصیت ایشان را بخواهد به نمایش بگذارد. واقعیت این است که ایشان فقط پیام رسان واقعه کربلا  نبودند. واقعه کربلا دو رکن داشت، رکن اول آن ابا عبدلله الحسین (علیه السلام) بود. رکن دومش زینب کبری سلام الله علیها است. نه اینکه عاشورا در امام حسین(علیه السلام) خلاصه بشود، بعد پیام این عاشورا را مانند ستاره دنباله دار زینب کبری به اقسام نقاط کشور ببرند و خصوصا در جاهایی که دست امیر المومنین علی (علیه السلام) هم به آنجا نرسیده بود. خانم زینب کبری سلام الله علیها بخش دوم ماجرای کربلا را مدیریت فرمودند و تمام سنگینی بار اجرای حماسی کربلا بر دوش مبارک ایشان بود.

این طور نبود که اگر در کربلا عنصر از خود گذشتگی بوده، از خود گذشتگی  زینب سلام الله علیها کمتر باشد. اگر در آن عنصر غربت و مظلومیت بوده، زینب کبری سلام الله علیها از این دو عنصر کمتر از شهدای کربلا و برادرشان نبوده است. اگر در آن عنصر امربه معروف ونهی از منکر بوده زینب کبری سلام الله علیها را کمتر از بقیه کار نکرده اند. هر تصوری را در کربلا، قیام امام حسین  و حماسه عاشورا بفرمایید، می بینید که یا آن حقیقیت دو نیم می شود. نیمی از آن بعد عاشوراست و نیمی دیگر قبل ازعاشوراست. یا آن حقیقت بخشی از آن قبل از کربلا بوده، معادل آن در بعد از کربلا، توسط زینب کبری سلام الله علیها ادامه پیدا کرده است.

این قضیه خیلی ساده است ولی از آن غفلت می شود. شما اگر دقت بکنید می بینید که امام حسین از اول هدفش یزید بوده است در میانه راه با اهل کوفه برخورد کرد این قیام را کی به نقطه هدف رساند؟ زینب کبری سلام الله علیها به یزید رسید و یزید را در تاریخ به زمین زد. کار ابا عبدلله حسین(علیه السلام) را تمام کرد. نه اینکه امام حسین (علیه السلام) کارشان را تمام کرده بودند و زینب کبری سلام الله علیها پیامشان را به این طرف و آن طرف رساندند!

با کلمه پیام رسانی که البته زیباست و مهم است، نقش زینب کبری سلام الله علیها درکربلا کم تلقی نکنیم.

سند بارز عرائض بنده این است که محور مصائب کربلا بر مصائب زینب کبری سلام الله علیها است. زینب کبری سلام الله علیها را که محور زن و بچه های کربلابودند. یعنی لشگر دوم یعنی رئیس 72 نفر دوم. البته هم در تعداد شهدا کربلا عدد 72 مشهور شده بلکه در تاریخ نقل های مختلفی هست، هم در زن و بچه هایی که در کربلا بودند عدد تقریبی 72 را می شود استفاده کرد. 72 نفر اول به شهادت رسیدند با ریاست ابا عبدلله الحسین، 72 نفر دوم به اسارت کشیده شدند البته در آنها شهدایی هم داشتند که جان خراش ترین و مظلومانه و غریبانه ترین  شهادت هاست که ریاستشان با زینب کبری سلام الله علیها بوده است و آن وقت شما نگاه می کنید می بینید، مصائب 72 نفر اول هم، سوزش برای زینب کبری سلام الله علیها و بچه های ابا عبدالله الحسین و لشگریان 72 نفر دوم هستند. زینب کبری سلام الله علیها حماسه عاشورا را به عهده داشت و هم بخش دوم آن که از نظر زمان خیلی طول کشید.

ازنظر اجر، شما تردید نکنید که بیشتر بود. خیلی فرق هست آدم می فهمد. «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها».. شما بفرمایید آدم شهید بشود در راه خدا با چند تا زخم کاری، یا چند ماه این طوری به اسارت کشیده بشود، زن هم باشد و در این قبایل نامرد هم بخواهد حضور پیدا بکند؛ -امامت ابا عبدلله به جای خودش- اما میخواهیم بدانیم که قیمت جهاد 72 دو نفر اول بالاتر بوده به واسطه سخت تر بودنش یا قیمت جهاد 72 نفر دوم؟! این زن و بچه… حالا ان قلت هایی هم میتوانیم براساس طلبگی انجام بدیم و بگیم که اگر این زن و بچه بالاخره حضورشان ارادی نبوده که .. آمدن دیگر… اینها را نباید بگذارید کنار اصحاب با معرفت ابا عبدلله حسین (علیه السلام) مثل حبیب بن مظاهر و اباالفضل عباس .. جواب زیاد است در این موارد اما فرصت نیست. شما خودتان می دانید که زینب کبری سلام الله علیها  در اعلی درجه معرفت قرار دارند و  وقتی امام زین العابدین(علیه السلام)  می خواهند عمه شان را تسکین دهند و صدایشان بزنند می فرمایند که اگرچه شما علم لدنی دارید، به نصیحت و توصیه من به دلسوزی من احتیاجی ندارید. اگرچه حضرت،  امام زینب کبری سلام الله علیها بودند، می خواهند عمه شان را توصیه به صبر بکنند با این احترام از ایشان یاد می کنند. زینب را نمی شود گفت خواهری بود که دنبال برادر راه افتاده، حالا شده و پیش آمده.. نکته بعد اینکه بقیه خانم هایی هم که اطراف زینب کبری سلام الله علیها بودند، یکی از آنها، رباب هست که اصلا در تاریخ هست که مورد عنایت اباعبدالله بوده است. اصلا زن عوامی نبوده است و خب فرزند شهیدی که داده و فرزند سه ساله ابا عبدلله در خرابه شام _اگر براساس نقل تاریخ فرند ایشان باشند_ فرزندان شهیدی که داده؛ تازه خودش را نشان داده است. در واقع اینکه مورد عنایت بوده اند دلیلش هم ذکر کردند که بدلیل معرفت بالا بوده است. کسی نیست که چون زن و بچه امام هستند همین طور در معرکه افتاده باشند. و بعد اینکه بین اصحاب ابا عبدالله هم کسانی بوده اند که یک شب ره صد ساله را طی کردند. چه بدی دارد که برخی از زنان کربلا هم مثلا این مسیر را طی کرده باشند. تازه سوءپیشینه ای که بعضی از اصحاب ابا عبدالله داشتند حداقل در عوام. در اینها به این صراحت گفته نشده است.

اگر زینب نبود...
اگر زینب نبود…

و دلیل بعدی اینکه حبیب بن مظاهر نه، یک ابن مظاهر دیگری از قبیله بنی اسد هم در کربلا بود، ابا عبدالله به ایشان فرمودند که شما خانمت را با بعضی خانم های دیگر اصحاب را بردارید ببرید شب عاشورا این قبیه بنی اسد نزدیک هستند ببرید آنجا و برگردید.

ایشان وقتی مطلب را به خانمشان گفتند. خانم ایشان گفت: شما چرا اینجا هستید؟ گفت ما از پسر دختر پیغمبر می خواهیم دفاع کنیم.

آن خانم با معرفت از قبیله بنی اسد گفت: ما هم می خواهیم از دختر دختر پیغمبر دفاع کنیم. زینب به ما احتیج دارد! کلا بعد از شهادت اصحاب را دارند می بینند! اینها آدم های عوام نیستند. اینها اتفاقا نقشه شان گمشده است. کسی روضه اینها را هم نمیخواند. روضه حبیب بان مظاهر و.. را می خوانند، اما با وجود اینکه تازیانه ها را همه این خانم ها خوردند لکن گمنام هستند. مگر می گذاشتند به خانم صدمه برسد اینها از حضرت زینب سلام الله علیها دفاع می کردند. مگر می گذاشتند که به خانم صدمه ای برسد. خب این 72 هم مقامشان ویژه و عالی است و آن ها هم انتخاب شده اند و اساسا شما نگاه کنید این امورات سترگ و سنگین را چه کسانی می توانند انجام دهند؟ کسانی که از معنویت کمی برخوردار هستند؟ در 72 نفر دوم فضه خادمه هست که در طول مسیر از کوفه به شام وقتی تقاضای مائده آسمانی می کند گرسنگی  بچه های اباعبدالله را با مائده آسمانی برطرف می کند. البته این مطلب را از جایی نخوانده ام از اهل معرفت شنیده ام که به تاکید به بنده می گفت برای نقل آن، به ایشان بنده اعتماد دارم و ایشان را فردی خاصی می دانم نه فقط از جهت اهل مطالعه بودن…

در این 72 تن مدارج عالی می بینید اصلا نمی توان گفت که این زن و بچه افتادن در این راه و اجر اینها را سنگین تر نگیرید از اجر شهدای راه امام حسین علیه السلام. چرا سنگین تر نگیریم؟! معرفت که هست! نیت که بوده! افضل اعمال هم که احمزها! در سخت تر بودن کار 72 نفر دوم هم که تردیدی نیست. آقا آدم را یک بار شهید کنند با یک شمشیر سخت تر است یا آدم را چند ماه به اسارت بکشند که مهم ترین شبهه ای که به اربعین وارد می شود، همین هست که اصحاب زینب کبری سلام الله علیها دو هفته فقط در کوفه زندان بودند آن وقت شما مسیر قافله را نگاه کنید که تقریبا از کربلا به طرف مشرق است. بعد می رود به طرف شمال و به طرف مغرب و بعد می رود تا لبنان الان و بعد دور میزند به طرف مشرق و جنوب می آید سمت شام. از کربلا به شام بخواهید خط بکشید. یک خط مستقیم است اما مسیر کاروان که اینگونه نبوده است. مسیر کاروان تقریبا دوبرابر مسیر اصلی بوده است. واقعا اسیر کشی کرده بودند. برای اینکه مباهات بکنند و چهارتا مشکل حکومتی خودشان را نیز حل کنند، هر جا که می دیدند باید بروند، آنجاها را دور بزنند. شما همین الان حدود چهار یا پنج ساعت باید در ماشین بشینید و حرکت کنید به سمت شمال سوریه برسید به بقاع متبرکه ای که بعضی از شهدای 72 تن دوم آنجا به خاک سپرده شده اند. یعنی در مسیر شام نبوده اند در مسیر بعلبک بوده و بعد از آن طریق آمده اند به سمت شام. نقشه را که ببینید یک حالت نیم دایره است که دور می زنند و می آیند. خب معلوم است که احمز و سخت تر است. اجر شهدای کربلا به پای اینها نمی رسد.

# ادامه دارد

معاونت خواهران هیات رمندگان اسلام

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *