اینها در راسِ مصیبت های کمرشکن برای انسان اند!

خانه / مطالب و رویدادها / اینها در راسِ مصیبت های کمرشکن برای انسان اند!

ممکن است آدمی دردها و مشکلات مختلفی را به عنوان بزرگترین رنج و بلایی که بر وی نازل شده تعبیر کند اما پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) تعبیر دیگری از مصائب کمرشکن برای انسان دارند.

رعایت حال همسایگان و توجه به حرمت و جان و مال و آبروی آنها و نیز پرهیز از اذیت و آزار آنها در اسلام بشدت مورد توصیفه و سفارش است تا جایی که گاه تصور می شد که همسایه حتی از همسایه ارث می برد!

5

خداوند در آیه 36 سوره مبارکه نساء می فرماید: «خداى را بپرستيد و هيچ چيز شريك او مسازيد و با پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و همسايه خويش و همسايه بيگانه و همنشين، نيكى كنيد».

پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «جبرئيل پيوسته مرا درباره همسايه سفارش مى كرد تا جايى كه گمان بردم بزودى او را ارث بَر [از همسايه اش] خواهد كرد.»

ایشان همچنین فرموده اند: «احترام همسايه بر انسان، همانند احترام مادرش است.»

امیرمومنان امام علی (علیه السلام) نیز می فرمایند: «بر هيچ حرمتى همچون حرمت همنشينى و همسايگى تأكيد نشده است.»

علاوه بر این، از امام صادق (علیه السلام) است که: «حُسن همسايگى، روزى را زياد مى كند.»

و نیز فر موده اند: «حُسن همسايگى، خانه ها را آباد و عمرها را زياد مى كند.»

امام كاظم (علیه السلام) در تعریف حسن همسایگی می فرمایند: «حُسن همسايگى اين نيست كه آزار نرسانى بلكه حسن همسايگى اين است كه در برابر آزار و اذيّت همسايه شكيبا باشى.»

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «سه چيز در رأس مصيبت هاى كمر شكن است: … و همسايه اى كه چشمانش تو را مى پايد و دلش تو را رسوا مى خواهد . اگر خوبى بيند، آن را مى پوشاند و فاش نگرداند و اگر بدى بيند، آن را آشكار و همه جا پخش كند.»

و از مولای متقیان امام علی (علیه السلام) است که: «همسايه بد، بزرگترين رنج و سخت ترين بلا است.»

علاوه بر این، آموزه های روایی ما بر تفقد و دلجویی از همسایگان و رعایت حال آنان نیز تاکید و سفارش دارند.

چنانکه رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «هر كس كالايى از همسايه خود دريغ دارد، خداوند، در روز رستاخيز، خير خود را از او دريغ دارد و او را به خودش وا گذارد و چه بد وضعى دارد كسى كه خداوند او را به حال خودش وا گذارد.»

و نیز از ایشان است که: «به من ايمان نياورده است آن كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان نياورده است آن كه شب پوشيده بخوابد و همسايه اش برهنه باشد.»

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *