این جوانان جهادی، سال‌تحویل کنار خانواده‌شان نیستند

خانه / پیشنهاد ویژه / این جوانان جهادی، سال‌تحویل کنار خانواده‌شان نیستند

جوانان گروه جهادی نورالرضا، ۱۲ سال است که لحظه تحویل سال در کنار محرومان هستند و تلاش می‌کنند تا با مشکل‌گشایی و خدمت به آن‌ها، سال خود را آغاز کنند. آن‌ها چند روز دیگر راهی کرمان می‌شوند تا 10 روز در این منطقه خدمت‌رسانی کنند.

این جوانان جهادی، سال‌تحویل کنار خانواده‌شان نیستند

هیاتاردوهای جهادی و تلاش‌های جوانان جهادگر یکی از ابتکارات انقلاب اسلامی است که چندماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین گروه‌های جهادی در قالب دانشجویان راه‌اندازی شد تا بتوانند در این قالب مشکلات مردم را برطرف کنند. ایده کلی تشکیل گروه‌های جهادی مطابق اهداف انقلاب اسلامی بود؛ یعنی همان محرومیت‌زدایی از مناطق دورافتاده ایران و عمران روستایی برای افزایش سطح رفاه و رفع نیازهای مردم. خیلی زود گروه‌های دیگر هم به دانشجویان پیوستند و گروه‌هایی از مساجد، هیأت‌ها و مدارس و مراکز فرهنگی و… خودجوش راه افتادند و رفتند به سمت روستاها و شدند جهادگر.

۱۲ سال است که در جنوب کرمان خدمت‌رسانی می‌کنیم

یکی از زمان‌های اوج برگزاری اردوهای جهادی در تعطیلات نوروز است که گروه‌های مختلف داوطلبانه و بدون هیچ مزد و منتی از تعطیلات نوروز خود می‌زنند و به مناطق محروم می‌روند تا از این فرصت استفاده کنند تا گرهی از مشکلات مردم باز کنند. یکی از این گروه‌های جهادی نورالرضا(ع) است که ذیل هیأتی به همین نام تشکیل شده است و حوزه فعالیت و خدمت‌رسانی آن‌ها هم در جنوب کرمان قرار دارد.

محمود مدینه‌نگاه، مسئول این گروه جهادی می‌گوید: «ما از سال ۸۸ برای خدمت‌رسانی در منطقه محرومی در ۸۰ کیلومتری شهرستان جیرفت در استان کرمان به نام اسماعیلی مستقر شدیم که مردم این مناطق فوق‌العاده محروم و ۶۰ درصد آنها کپرنشین هستند. در طول سال گروه جهادی این هیأت طی دو بازه زمانی در این منطقه حاضر می‌شوند و الحمدلله تاکنون ۴۰ خانه برای خانواده‌های کپرنشین این روستا ساخته شده و ۳ مدرسه و ۲ مسجد نیز تاکنون بازسازی شده است.»

اعضای گروه جهادی نورالرضا(ع) در یکی از اردوهای پیشین

در ۱۵ روستا نوروز خدمت‌رسانی می‌کنیم

این گروه جهادی در نوروز امسال بنا دارد عرصه خدمت‌رسانی خود را در ۱۵ روستای این منطقه قرار دهد. مدینه‌نگاه می‌گوید: «۶۰ جوان در بازه سنی ۱۵ تا ۲۵ ساله در قالب این اردوی جهادی در مناطق محروم جنوب کرمان حضور پیدا می‌کنند که بنا داریم در ۶ عرصه شامل ساخت مدرسه، ساخت مسجد، ساخت منزل برای کپرنشینان، ساخت غسالخانه، ساخت سرویس بهداشتی و درختکاری فعالیت کنند.»

این جوانان جهادی، سال‌تحویل کنار خانواده‌شان نیستند

در هر اردو تلاش داریم تعدادی نوجوان ۱۵ تا ۱۷ ساله را همراه کنیم

این جهادگران جدای از خدمت‌رسانی‌ها و محرومیت‌زدایی‌های خود به فکر کادرسازی برای تشکیلات جهادی هم هستند. این جهادگر می‌گوید: «برای اردوهای جهادی ما هرسال ثبت‌نام می‌کنیم که افراد بسیاری ثبت‌نام می‌کنند؛ بعد غربالی انجام می‌دهیم و نفراتی را برای حضور در اردو انتخاب می‌کنیم. تلاش ما بر این است که بتوانیم در هر دوره نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله را در اردو داشته باشیم تا هم با کار جهادی آشنا شوند و هم جذب هیأت و گروه جهادی شوند.»

یک مدرسه و ۳ خانه را در این اردو ساخته و تحویل می‌دهیم

وضعیت روستاهای جنوب کرمان از لحاظ امکانات رفاهی و زندگی دچار مشکلات فراوانی است به طوری که یک روستا در این منطقه فاقد سرویس بهداشتی است که جا دارد هیأت‌ها و گروه‌های جهادی توجه ویژه و جدی به این منطقه داشته باشند. مدینه‌نگاه می‌گوید: «در اردوی نوروزی که از ۲۴ اسفندماه آغاز می‌شود و تا ۵ فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت، نیروهای جهادی ما به ۶ گروه تقسیم خواهند شد. در این اردو روند ساخت یک مدرسه ۳ کلاسه را تکمیل می‌کنیم و به مردم روستا تحویل می‌دهیم و کلنگ ساخت یک مدرسه ۳ کلاسه دیگر را در روستایی دیگر به زمین خواهیم زد. همچنین ساخت ۳ خانه مسکونی را به اتمام می‌رسانیم و تحویل خانواده‌ها می‌دهیم و ساخت ۲ خانه دیگر را نیز آغاز می‌کنیم. ۶ روستای این منطقه فاقد غسالخانه هستند که در این دوره اردو برای آنان یک غسالخانه خواهیم ساخت. در اردوهای گذشته، ساخت یک مسجد را آغاز کردیم که هم‌اکنون ۳۰ درصد دیوارکشی آن پیش رفته است و در این اردو دیوار کشی آن را تکمیل خواهیم کرد. یک روستای این منطقه نیز فاقد سرویس بهداشتی است که برای آن‌ها نیز دو چشمه احداث می‌کنیم.»

دانش‌آموزان یک روستای جنوب کرمان در فضایی روباز تحصیل می‌کنند

در هر روستا ۱۰۰ تا ۱۵۰ درخت می‌کاریم

در این روزها گروه‌های جهادی در هفته منابع طبیعی اقدامات خوبی را کلید زدند و در کنار درختکاری برای مردم توانستند زمینه‌ساز درآمدزایی برای نیازمندان هم شوند. یک بخش از فعالیت این گروه جهادی در نوروز هم در این راستاست. مسئول گروه جهادی نورالرضا(ع) می‌گوید: «با همکاری بنیاد علوی بنا داریم در هر روستا ۱۰۰ تا ۱۵۰ درخت مثمر میوه براساس کارشناسی‌های صورت گرفته متناسب با آب و هوای جنوب کرمان بکاریم که ان‌شاءالله خانواده‌های نیازمند از برکات آن بهره‌مند می‌شوند تا کمکی به معیشت و زندگی آنان باشد.»

این جوانان جهادی، سال‌تحویل کنار خانواده‌شان نیستند

۳۸۰ میلیون تومان اعتبار برای طرح‌هایمان نیاز داریم

تمام کار و تلاش گروه‌های جهادی برپایه کمک‌های مردمی و خیرین است و این گروه‌ها کمتر از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند. مدینه‌نگاه می‌گوید: «در این اردو در مجموع نیازمند ۳۸۰ میلیون تومان اعتبار برای پیشبرد اهداف هستیم که تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری شده است و ان‌شاءالله تا روزهای پایانی اردو نیز مردم کمک کنند تا تمام پول لازم فراهم شود.»

یکی از مدارس ساخته شده توسط این گروه جهادی در جنوب کرمان

لحظه تحویل سال به جای کنار خانواده‌ بودن، به مردم خدمت می‌کنیم

در آغاز سال جدید رسم خانواده‌ها بر این است که دور هم جمع می‌شوند، به خانه بزرگ‌ترها می‌روند و یا نهایتاً در یک مکان مقدس حضور پیدا می‌کنند تا در لحظه تحویل سال فضای معنوی را برای خود ایجاد کنند. این جوانان جهادگر ۱۲ سال است که لحظه تحویل سال در کنار محرومان و نیازمندان هستند و تلاش می‌کنند تا با مشکل‌گشایی و خدمت به آن‌ها سال خود را آغاز کنند. مدینه‌نگاه می‌گوید: «به جز سال گذشته که به دلیل کرونا نتوانستیم در اردوی جهادی حضور پیدا کنیم، ۱۲ سال است که لحظه تحویل سال در اردوی جهادی هستیم و امسال هم برنامه به همین منوال است. از ۲۴ اسفندماه به اردو می‌رویم و در کنار تمام برنامه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی در زمینه فرهنگی و تبلیغی هم تلاش‌هایی داریم. ان‌شاءالله جشن نیمه شعبان برای مردم این مناطق برپا خواهیم کرد و در زمینه فرهنگی و تبلیغی هم برنامه‌های مختلف و متنوعی را اجرا خواهیم کرد.»

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *