این عمل بهترین صدقه از سوی انسان است

خانه / مطالب و رویدادها / این عمل بهترین صدقه از سوی انسان است

همه ما علاقمند هستیم که با دادن صدقه از برکات آن بهره مند شویم و می کوشیم بهترین چیزها را صدقه دهیم در حالی که روایات خود برترین صدقات را مشخص کرده اند.

اسلام به عنوان برترین و کامل ترین ادیان الهی که اساسی ترین خط و مشی های زندگی توأم با کمال و سعادت آدمی را در خود دارد. از این رو همه تأکیدها و سفارش ها یا نهی و نفی ها در آن فقط برای تعالی انسان صورت گرفته است. علم و تعلیم و تعلم از جمله اموری است که اسلام بشدت بر آن تاکید دارد به گونه ای که آیات و روایات متعددی نسبت به آن تصریح دارند. از این رو و به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» آموزه های دین درباره علم مرور می شود.

IMG06492269

در معارف دینی ضمن تأکید بر دانش اندوزی ، به انسان سفارش شده که از گهواره تا گور دانش بجوید. در روایات بسیاری به یادگیری دانش های لازم و سودمند سفارش شده است.

از این رو است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «یا عالم باش یا در حال آموختن دانش و وقت خود را در بیهودگی و خوشگذرانی صرف نکن.» و نیز از ایشان است که: «بهترین صدقه این است که مرد دانشی را بداند و آن را به برادرش یاد دهد.»

همچنین، امیرمومنان امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «حکمت [ودانش] را فرا گیر هر چند از مشرکان باشد.»

ایشان همچنین فرموده اند: «هر کس در راه کسب علم دو گام بردارد و دو ساعت نزد عالم بنشیند و از آموزگار دو کلمه بشنود خدا برای او دو بهشت واجب گرداند، چنانکه خدای متعال فرمود: «برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت است.»

علاوه بر این، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «آموزش علم به دیگران برای رضای خدا حسنه است و یادگیری آن عبادت و گفت و گوی علمی تسبیح و کاربرد دانش جهاد و [نیز] آموزش دادن آن به کسی که نمی داند صدقه و بخشیدن آن به کسی که صلاحیت دارد سبب قرب الهی است زیرا دانش، آموزنده حلال و حرام و روشنگر راه بهشت و همدم تنهایی است.»

و نیز از ایشان است که: «هر کس بخشی از دانش را فرا گیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد خدا پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می کند.»

امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: «پاداش کسی که علم را آموزش می دهد مانند پاداش کسی است که علم می آموزد و او بر کسی که می آموزد  برتری دارد پس دانش را از صاحبان آن (دانشوران) فرا گیرید و به برادرانتان به گونه ای که عالمان به شما یاد داده اند آموزش دهید.»

جالب آنکه در اسلام و آموزه های معصومان علیهم السلام به آنچه باید آموخته شود و آنچه که یادگیری آن سودی ندارد نیز تصریح و توصیه می شود.

امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده بدارد.» راوی پرسید: چگونه امر شما را زنده کند؟ آن حضرت (علیه السلام) فرمودند: «علوم ما را فرا بگیرد و به مردم بیاموزد، چراکه مردم اگر زیبایی های کلام ما را بدانند از ما پیروی می کنند.»

امام حسین عسکری (علیه السلام) نیز به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «هر کس از پیروان ما به علوم ما دانا باشد و جاهلی را هدایت و ارشاد کند و شریعت ما را به او بیاموزد، در بهشت همراه ما خواهد بود.»

علاوه بر این، روایات نبوی و ائمه اطهار علیهم السلام به اهداف علم آموزی و یادگیری نیز توجه دارند و در این باره سفارش هایی می کنند.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «علم را با انگیزه مباهات بر دانشمندان و جدال با بی خردان و ریا در مجالس و جلب توجه مردم به سوی خود جهت ریاست طلبی نیاموزید، چون هر کس چنین کند در آتش است و روز قیامت علم او حجتی بر ضد او خواهد بود لیکن آن را فرا بگیرید و به دیگران یاد دهید.»

و روایت است که عبدالرحمن سلمی به فرزند امام حسین (علیه السلام) حمد را آموخت. وقتی کودک آن را برای پدرش خواند، آن حضرت (علیه السلام) هزار دینار و هزار لباس زینتی به او داد و دهانش را از مروارید پر کرد. در این مورد به آن حضرت (علیه السلام) اعتراض کردند و ایشان فرمودند: «این در برابر عطای او (تعلیم) چیزی نیست.»

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *