این عمل نعمت های خدا را بیمه می کند

خانه / مطالب و رویدادها / این عمل نعمت های خدا را بیمه می کند

اینکه نعمت های الهی برای ما باقی مانده و در گذر زمان زائل نشود و انسان بتواند در همه مواقع از آنها بهره ببرد راه های مختلفی دارد که … از مهمترین آنها است و نعمت را برای همیشه بیمه می کند.

اگرچه خدای متعال باب بهره مندی از نعمت ها را برای انسان گشوده و به او اجازه استفاده از آنها را داده است، اما در کنار آن او را از اسراف و زیاده روی در مصرف نعمت ها برحذر داشته و برای اسراف کاران عواقب سوئی را در نظر گرفته است.

چنان که در آیه 67 سوره مبارکه فرقان می فرماید: «وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا، وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً* كسانى كه چون خرج كنند نه اسراف كنند و نه خسّت ورزند؛ و ميان اين دو، حالتى ميانه و معتدل باشد.»

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «هر كس در غير مورد لازم (بجا و درست)، خرج كند اسراف كرده است، و هر كس از خرج كردن در جاى لازم (بجا و درست)، تن زند خسّت ورزيده است.»

ایشان همچنین فرموده اند: «نه خيرى در اسراف است، و نه اسرافى در خير.»

و از امام كاظم (علیه السلام) است که فرمودند: «هر كس ميانه‏رو و قانع باشد، نعمت در دست او باقى مى‏ماند. و هر كس به تبذير و اسراف بپردازد، نعمت از او زايل مى‏گردد.»

و از امام صادق (علیه السلام) است که فرمودند: «كمترين اسراف بر زمين ريختن زيادى آب ظرف است، و لباس نو را در جاى لباس كار پوشيدن، و به دور انداختن هسته خرما.»

ایشان همچنین فرموده اند: «اسراف عبارت از آن است كه لباس نو (و آبرومندانه) را در جايى كه بايد لباس فرسوده (و لباس كار) پوشيد بپوشى.»

حضرت صادق (علیه السلام) علاوه بر این می فرمایند: «ميانه‏روى چيزى است كه خداى بزرگ آن را دوست مى‏دارد. و اسراف چيزى است كه خداى بزرگ آن را دشمن مى‏دارد، حتى به دور انداختن هسته، كه آن نيز براى كارى شايسته است، و حتى بر زمين ريختن زيادى نوشابه.»

ششمین پیشوای شیعیان (علیه السلام) در نکوهش و نهی از اسراف می فرمایند: «از خدا بترس، و نه زياده‏روى كن و نه تنگ نظرى، و ميان اين دو، حالتى «قوامى» (معتدل و كفافى) داشته باش. (و بدان كه) تبذير (خرج هاى بيهوده و بر خلاف) نيز نوعى اسراف است، خداوند فرموده است: «لا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً- به هيچ روى و هيچ گاه تبذير مكن»؛ و خدا بر ميانه روى كسى را عذاب نمى‏كند.»

همچنین، اسحاق بن عمّار مى‏گويد: به امام موسى كاظم (علیه السلام) عرض کردم: مردى ده پيراهن دارد، آيا اين اسراف است؟ فرمودند: «نه، چون سبب بيشتر ماندن (و دوام كردن) جامه‏هاى او مى‏شود؛ اسراف آن است كه لباس پاكيزه‏ات را در جاى كثيف بپوشى.»

و نیز از حضرت صادق (علیه السلام) است که فرمودند: «ميانه‏روى چيزى است كه خداى بزرگ آن را دوست مى‏دارد» و «خدا كسى را بر ميانه‏روى عذاب نمى‏كند».

بنابراین، آنچه بيرون از حد ميانه‏روى (و زندگى اقتصادى) باشد، چيزى است كه خدا آن را دشمن مى‏دارد و بر آن عذاب مى‏كند؛ و به همين جهت تعاليم اسلامى آن را مجاز نمى‏داند.

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *