بازتاب حضور باشکوه ملت در رسانه های خارجی

خانه / مطالب و رویدادها / بازتاب حضور باشکوه ملت در رسانه های خارجی

بی‌بی‌سی فارسی که تخصص ویژه‌ای در پوشش انتخابات ایران دارد، در این انتخابات هم برخلاف روال عادی، چند ساعت زودتر برنامه‌های زنده خود را آغاز کرده است. 241 گروه خبری از رسانه‌های خارجی، اخبار انتخابات را پوشش می‌دهند.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری از صبح امروز (جمعه هفتم اسفندماه) در سراسر ایران آغاز شد. صدها خبرنگار خارجی از روزها قبل برای پوشش تحولات و تبلیغات نامزدها و روز رأی‌گیری تا اعلام نتایج وارد کشور شده‌اند و خبرنگاران خارجی مقیم تهران نیز با تمام توان به انعکاس تحولات قبل و بعد از انتخابات مشغول هستند.
در انتخابات مجلس و خبرگان هم 241 گروه خبری شامل 93 گروه خبری غیرمقیم از 84 رسانه به همراه 148 نمایندگی دائم رسانه‌های خارجی در کشور، اخبار و تحولات مربوط به انتخابات را پوشش می‌دهند. سایر رسانه‌های خارجی که نماینده‌ای در کشور ندارند هم از منابع دیگر و شبکه‌های اجتماعی به پوشش شور حضور مردم در حوزه‌های رأی‌گیری پرداخته‌اند.

شبکه بی‌بی‌سی فارسی که تخصص ویژه‌ای در پوشش انتخابات ایران دارد، در این انتخابات هم برخلاف روال عادی پخش برنامه‌هایش، چند ساعت زودتر برنامه‌های زنده خود را آغاز کرده است. شبکه خبری سلطنتی انگلیس همزمان با پخش زنده برنامه‌هایش در تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی، بر روی وبسایت این شبکه پوشش زنده اخبار انتخابات ایران را بصورت ویژه انجام می‌دهد.

انتخابات
وبسایت بی‌بی‌سی
انتخابات
تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی

بی‌بی‌سی فارسی که از هفته‌ها قبل پوشش انتخابات ایران را با حمایت‌های ضمنی و در قالب تحلیل‌های انتخاباتی از برخی جریان‌ها آغاز کرد، تنها به سایت و شبکه تلویزیونی محدود نبوده و از طریق شبکه‌های اجتماعی هم فعال است؛ البته بیشتر در کسب اخبار و تصاویر از داخل ایران.

انتخابات

دعوت بی‌بی‌سی از ایرانیان برای ارسال تصاویر و اخبار داخل ایران به این شبکه

گزارش‌های مغرضانه و دخالت‌های بی‌بی‌سی در انتخابات 88 باعث شد تا خبرنگاران این شبکه از کشور اخراج شوند. در دوران جدید البته اجازه محدود ورود به چند خبرنگار بخش جهانی بی‌بی‌سی داده شده است.
سرویس جهانی بی‌بی‌سی هم همزمان با بخش فارسی، بطور ویژه تحولات مربوط به انتخابات ایران را لحظه به لحظه و از هفته‌های قبل منعکس کرده است.

انتخابات ایران در رسانه‌های جهان + تصاویر

بی‌بی‌سی همزمان با آغاز انتخابات می‌نویسد: «میلیون‌ها ایرانی در دو انتخاب مهم شرکت‌ می‌کنند – اولین انتخابات ایران پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های این کشور. اقتصاد، مهمترین دغدغه رأی‌دهندگان در این انتخابات است.»

دویچه وله آلمان در بخش فارسی خود، اخبار و حواشی مربوط به انتخابات را به صورت ویژه در صفحه نخست خود و صفحه ویژه مربوط به انتخابات ایران پوشش داده است. مدیر عامل بنگاه خبری دویچه وله همزمان با انتخابات، در نامه‌ای از مقامات ایران خواسته‌است به آنچه که او «سانسور» اینترنت خوانده است، پایان داده شود. دویچه وله از جمله رسانه‌های ضدانقلاب است که بدلیل گزارش‌های یکسویه و مغرضانه علیه ایران، در کشور مسدود شده است.

انتخابات ایران در رسانه‌های جهان + تصاویر
خبرگزاری رویترز همزمان با آغاز زمان رای‌گیری و حضور رهبر انقلاب در پای صندوق رای در دقایق اول، ضمن انتشار فیلم رای دادن رهبری، اخبار انتخاباتی و البته بیشتر حواشی رخ داده در برخی از حوزه‌های رای‌گیری مانند جماران و حسینیه ارشاد را پوشش داده است. رویترز همچنین اخبار مربوط به رای دادن یکی از سران فتنه و مدعیان تقلب در انتخابات 88 را به عنوان یکی از اخبار اصلی انتخابات ایران در صفحه مربوط به اخبار غرب آسیا قرار داده است.
انتخابات ایران در رسانه‌های جهان + تصاویر

انتخابات ایران در رسانه‌های جهان + تصاویر

روزنامه انگلیسی گاردین هم ضمن انعکاس اخبار مربوط به انتخابات ایران، پس از تمدید دو ساعته زمان رای‌گیری، آن را بدلیل استقبال گسترده مردم ایران از اولین انتخابات «پس از توافق هسته‌ای» دانست. گاردین حضور گسترده مردم را به نفع دولت روحانی ارزیابی کرده است.

این روزنامه انگلیسی همچنین با اشاره به رای‌دادن رهبر انقلاب در دقایق اولیه آغاز رای‌گیری، بخشی از سخنان ایشان را نقل کرده است.

رسانه‌های انگلیسی همانند گاردین و بی‌بی‌سی تلاش دارند انتخابات امسال را به توافق هسته‌ای و حضور مردم را به آن پیوند بزنندس؛ حضوری که در سال‌های قبل هم درصدهای قابل توجهی را در کارنامه سیاسی ایران و مشارکت مردمی در جمهوری اسلامی ثبت کرده است.

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان + تصاویر

گاردین در گزارش دیگری و البته کمی جهت‌دارتر، ضمن حمایت از اصلاح‌طلبان، نوشته است: «لیست امید با اهداف میانه‌روانه در نظر دارد تا تندروها را از مجلس بیرون کنند و از فرصت بوجود آمده در دوران ریاست جمهوری روحانی، استفاده کند»

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان‌+‌تصاویر
پایگاه اینترنتی هفته‌نامه نیویورکر آمریکا، تعبیر «انتخابات رنگارنگ ایران» را برای گزارش خود از حضور مردم در انتخابات مجلس و خبرگان برگزیده است.

نیویورکر نوشته است تهران هفته گذشته همزمان با شروع تبلیغات، هفته رنگارنگی را پشت سر گذاشته است تا در روز رای‌گیری، 290 کرسی مجلس و از آن مهم‌تر، 88 نماینده خبرگان رهبری را راهی دو مجلس کنند. نیویورکر در گزارش خود به صورت اجمالی جریان‌های سیاسی حاضر در انتخابات را نیز معرفی کرده است.

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان + تصاویر
پایگاه خبری شبکه یورونیوز در بخش فارسی خود، اخبار انتخابات ایران را در صفحه اول و همچنین در صفحه ویژه انتخابات ایران بصورت زنده پوشش می‌دهد.

یورونیوز نوشته است «رقابت‌های انتخاباتی که با بحث رد صلاحیت شماری از نامزدها توسط شورای نگهبان آغاز شده بود، در یک هفته اخیر با رقابت اصولگرایان و اصلاح طلبان در دعوت از رای دهندگان برای رای دادن به فهرست ارائه شده توسط هر یک از این دو گروه داغ شد.»

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان + تصاویر
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه صبح امروز خبر آغاز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان پنجم را منتشر کرده است.

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان‌+‌تصاویر
سی‌ان‌ان هم همانند بی‌بی‌سی و چند رسانه دیگر، با اشاره به توافق هسته‌ای، انتخابات را آزمونی برای توافق هسته‌ای «اوباما» دانسته است.

خبرنگار سی‌ان‌‌ان در تهران در گزارش خود نوشته است: «آیا قمار اوباما درباره اینکه توافق هسته‌ای با ایران خاورمیانه را امن‌تر خواهد کرد، پیروز خواهد شد؟ انتخابات یک آزمون اساسی و اولین آزمون آن – انتخابات ایران – جمعه آغاز شد.

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان‌+‌تصاویر

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشته است: «روز جمعه ایرانیان برای انتخاب اعضای پارلمان و مجلس خبرگان رای ‌می‌دهند.» این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود تحلیلی از چرایی اهمیت این انتخابات ارائه داده است که از آن جمله به نقش مجلس خبرگان در انتخاب رهبر جمهوری اسلامی و کارکرد نظارتی آن تأکید شده است.

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان‌+‌تصاویر

شبکه خبری المیادین از جمله رسانه‌های خارجی است که بطور ویژه و زنده با خبرنگاران متعدد در سراسر کشور، انتخابات ایران را پوشش می‌دهد. خبرنگاران المیادین در نقاط مختلف تهران، قم، اصفهان و مشهد در بخش‌های ویژه گزارش‌های زنده از حوزه‌های رای‌گیری پخش می‌کنند.

آنچه در گزارش خبرنگاران المیادین توجه را جلب می‌کند، شگفتی از حضور پرشور مردم در انتخابات است که به گفته «علی‌هاشم» خبرنگار این شبکه و مدیر پایگاه خبری المیادین در تهران، «صف‌های مردم برای رای دادن تمامی ندارد»

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان‌+‌تصاویر

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان‌+‌تصاویر

شبکه الجزیره هم در بخش‌های مختلف خبری، با گزاش‌های زنده از ایران، و همچنین در پایگاه خبری خود، به گزارش تحولات و تحلیل فضای انتخاباتی کشور پرداخته است. الجزیره البته همانند دیگر مواضعش در موضوعات منطقه‌ای، انتخابات و حضور پرشکوه مردم پای صندوق‌ها را «نشان اشتیاق مردم برای تغییر نظام» تحلیل کرده و از مهمانان خود درباره احتمال شکل‌گیری اتفاقی مانند «بهار عربی» در ایران سوال می‌کند!

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان‌+‌تصاویر

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان‌+‌تصاویر

خبرنگار شبکه روسی روسیا الیوم هم از تهران، انتخابات مجلس و خبرگان را بصورت زنده پوشش می‌دهد. این شبکه خبری همچنین در بخش‌های مختلف با دعوت حضوری و ویدیویی از کارشناسان، آخرین تحولات داخلی ایران در آستانه انتخابات و پس از آن را بررسی می‌کند.

کارشناسان روسیا الیوم معتقدند انتخابات ایران، در روابط کشور با همسایگان نیز تاثیر خواهد داشت بویژه اینکه این کشور در مذاکراتی نظیر مذاکرات صلح سوریه حاضر است و اختلافاتی هم با عربستان دارد.

تمدید چندباره اخذ رای از مردم، از دیگر مواردی است که مورد توجه این رسانه قرار گرفته است.

پوشش گسترده اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های جهان‌+‌تصاویر
شبکه ان‌بی‌سی نیوز هم همانند دیگر رسانه‌های خارجی، گزارش‌های تصویری متنوعی از فضای انتخاباتی کشور منتشر کرده است. ان‌بی‌سی نوشته است «رای‌دهندگان باید از میان اصلاح‌طلبان و تندروها انتخاب کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *