بازتاب پیاده‌روی اربعین در جهان

خانه / مطالب و رویدادها / بازتاب پیاده‌روی اربعین در جهان

باوجود سانسور خبری، پیام راهپیمایی اربعین هر سال به گوش جهانیان می‌رسد.

پیاده‌روی اربعین که به عنوان بزرگترین اجتماع انسانی جهان شناخته می‌شود، جهانیان را به حیرت فرو برده است. عده‌ای لب به اعتراف می‌گشایند و عده‌ای سعی دارند که خود را بی‌خبر از این همایش عظیم نشان دهند و آن را انکار نمایند.

بازتاب پیاده روی اربعین در میان مردم جهان

پیاده‌روی اربعین، نشان دهنده قدرت جاذبه امام حسین علیه السلام است. در این همایش عظیم، صحنه‌هایی به چشم می‌آید که در هیچ اجتماعی دیده نمی‌شود. زائرانی که از دورترین نقاط و با مشکلات زیاد خود را به نجف می‌رسانند تا حرکت خود را به سمت شهر کربلا آغاز کنند، با میزبانی بی‌نظیر مردمی رو‌به‌رو می‌گردند که تمام توان خود را برای پذیرایی زائران به کار گرفته‌اند و حتی با وجود مشکلات مالی، تمام سال به نیت خدمت به زائران امام حسین علیه السلام اموال خود را پس انداز می‌نمایند.

این گوشه‌ای از این حماسه شگرف است که هر انسان آزاده و عاقلی را به تفکر وا می‌دارد. این اتفاق باعث شده که افرادی حتی از روی کنجکاوی بار سفر ببندند و از دورترین کشورها خود را به عراق برسانند. افرادی که با حضور در این مراسم، غرق در این سیل خروشان می‌گردند و تا مدت‌ها بعد از این سفر، تحت تأثیر قرار می‌گیرند و حتی در میان آن‌ها کسانی هم هستند که با دیدن این اجتماع بزرگ، به دین اسلام رو می‌آورند.

حضور مسیحیان و دیگر ادیان مختلف در این مراسم، یکی از نشانه‌های بازتاب اربعین در بین مردم جهان است. ادیان مختلفی که با حضور در این اجتماع در تلاش برای شناخت اسلام حقیقی و به‌دور از دروغ‌های رسانه‌های غربی درباره تشیع، هستند. «آنتوان بارا»، اندیشمند و نویسنده مسیحی سوری تبار است که چندین سال در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده است، درباره اربعین اینگونه می‌گوید: «عقل از هضم این ایده که میلیون‌ها نفر خانه‌هایشان را ترک می‌کنند، و هزاران کیلومتر را به قصد زیارت امام حسین علیه السلام طی می‌کنند، عاجز است».

بازتاب پیاده روی اربعین در رسانه‌های جهان

اربعین مراسمی است که مستکبران را به ترس می‌اندازد. آنها از آنجا که این جمعیت میلیونی را سپاهی از انسان‌های مصمم در برابر زیاده‌‌خواهی‌های خود می‌دانند، سعی در سانسور این مراسم دارند تا ملت‎‌های دیگر جذب این سیل عظیم نشوند. اما هرچقدر که اربعین با سانسور خبری روبه‌رو شود، بازهم پیام این حرکت به گوش مردمی که تشنه عدالت و معرفت هستند، می‌رسد. رسانه‌هایی هم هستند که تاب نیاوردند و زبان به اعتراف گشودند.

نشریه آمریکایی «هافینگتون پست» درباره پیاده‌روی اربعین حسینی علیه السلام اینگونه می‌گوید: «اگر می‌خواهی اسلام حقیقی را بشناسی، به زیارت اربعین برو زیرا مراسم ارزش‌ها و الگوهاست»

در ادامه این نشریه آمده است: «تعداد زائران این تجمع 5 بار بیشتر از مراسم بزرگ و مهم «کومبه‌میلای» هندوها که هر 3 سال یکبار برگزار می‌گردد، است و علاوه بر این، اربعین در شرایط امنیتی خطرناک و با وجود تروریسم و خطر انفجار در هر لحظه برگزار می‌شود و آن‌ها با این اقدام به جهان پیام می‌فرستند. در زلزله هائیتی وزارت دفاع آمریکا فقط 4 میلیون وعده غذایی داد و در اربعین 200 میلیون وعده غذایی تهیه می‌گردد و همه از محل خیرین است».

یورو نیوز نیز درباره شرکت میلیونی مردم در اربعین حسینی می‌نویسد: «شهر کربلا در عراق، میزبان میلیون‌ها زائری بود که از داخل و خارج کشور خود را به آن رسانده بودند. بسیاری از آن‌ها با پای پیاده راه کربلا را در پیش گرفته بودند تا در مراسم عزاداری اربعین حسینی شرکت کنند؛ این مراسم که از آن به‌عنوان یکی از باشکوه‌ترین مراسم مذهبی یاد می‌گردد با حضور بیش از ۲۰ میلیون دوستدار امام حسین، امام سوم شیعیان در امنیت کامل برگزار شده است. در این مراسم دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری از کشورها و شهرهای مختلف هر یک به سبک و سیاق و به زبان خود عزاداری می‌کردند. همه آن‌ها اما یک‌صدا نام حسین را فریاد می‌زدند. خیابان‌های اطراف حرم امام حسین علیه السلام مملو از جمعیت بود.»

یکی از رسانه‌های چین، به ناتوانی رسانه‌های غربی در سانسور اربعین، اشاره می‌کند و می‌گوید: «اربعین 20 میلیونی آنقدر صدایش بلند بود که رسانه های غربی و عربی نتوانستند خیل عظیم عاشقان سید و سالار شهیدان را نادیده و پاسخ به ندای پیچیده در گوش اعصار «هل من ناصر ینصرنی» را ناشنیده بگیرند. حضور شیعیان در عراق، اربعین امسال را به بزرگترین تجمع بشری تبدیل کرد و رسانه های خارجی را وا داشت تا از آن به عنوان «نمایش قدرت شیعیان» در عراق و خاورمیانه ای یاد کنند که درگیر طاعون تکفیری ها و سلفی ها شده است».

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *