بانويي كه فرشته ها با او سخن ميگفتند؛ آشنايي بيشتر با فضايل حضرت زهرا سلام الله عليها

بانويي كه فرشته ها با او سخن ميگفتند؛ آشنايي بيشتر با فضايل حضرت زهرا سلام الله عليها

خانه / اختصاصی هیأت / بانويي كه فرشته ها با او سخن ميگفتند؛ آشنايي بيشتر با فضايل حضرت زهرا سلام الله عليها

كتاب‌ها درباره فضايل حضرت فاطمه سلام‌الله‌عليها نوشته شده، اما باز هم بزرگان ديني ما درخصوص شخصيت حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها مي‌گويند كه فضايل و مناقب اين بانوي بزرگوار بسيار زياد است و از فكر، عقل و درك ما خارج است. نام حضرت، فاطمه است و صديقه، طاهره، زهرا و… جز القاب ايشان است كه به مناسبت‌ها و فضيلت‌هاي متفاوت در وصفشان بيان شده است. در زيارت جامعه كبيره كه شامل بيان صفاتي درباره اهل‌بيت عليهم‌السلام است مي‌خوانيم…

كتاب‌ها درباره فضايل حضرت فاطمه سلام‌ الله‌ عليها نوشته شده، اما باز هم بزرگان ديني ما درخصوص شخصيت حضرت زهرا سلام‌ الله‌ عليها مي‌گويند كه فضايل و مناقب اين بانوي بزرگوار بسيار زياد است و از فكر، عقل و درك ما خارج است. نام حضرت، فاطمه است و صديقه، طاهره، زهرا و… جز القاب ايشان است كه به مناسبت‌ها و فضيلت‌هاي متفاوت در وصفشان بيان شده است. در زيارت جامعه كبيره كه شامل بيان صفاتي درباره اهل‌بيت عليهم‌السلام است مي‌خوانيم: «لا أُحْصِي ثَنَاءَكُمْ وَ لا أَبْلُغُ مِنَ الْمَدْحِ كُنْهَكُمْ وَ مِنَ الْوَصْفِ قَدْرَكُمْ وَ أَنْتُمْ نُورُ الْأَخْيَارِ وَ هُدَاةُ الْأَبْرَارِ وَ حُجَجُ الْجَبَّارِ بِكُمْ فَتَحَ‌الله وَ بِكُمْ يَخْتِمُ [اللَّهُ ] وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ: نمي‌توانم ثناي شما را شماره كنم و در امر مداح گفتن قدرت رسيدن به حقيقت شما را ندارم، و در مقام وصف كردن، توانايي بيان منزلت شما در من نيست، و حال آنكه شما نور خوبان و‌ هاديان نيكان و حجّت‌هاي خداي جبّاريد، خدا با شما آغاز كرد، و با شما ختم مي‌كند و به‌ خاطر شما باران فرو مي‌ريزد.» اينجا با پاسخ به چند سؤال، ابعاد ديگري از شخصيت اين بانوي بزرگوار اسلام را بيان كرده‌ايم.

جايگاه ايشان در ميان ساير زنان چگونه است؟

رسول خدا مي‌فرمايد: «أَفْضَلُ نِسَاءِالْجَنَّةِ أَرْبَعٌ: خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيلِدٍ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد صلي‌الله عليه و آله و سلم وَ مَرْيمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ آسِيةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ، إمْرَأَةُ فِرْعَوْن»: «برترين زنان اهل بهشت چهار نفرند: خديجه دختر خويلد و فاطمه دختر محمد صلي‌ الله عليه و آله و سلم و مريم دختر عمران و آسيه دختر مزاحم، همسر فرعون». از امام صادق عليه‌السلام پرسيدند كه حضرت مريم را سيده نساء مي‌نامند و مادر شما را نيز به همين نام مي‌خوانند، آيا آنها در يك مرتبه هستند؟ حضرت فرمودند؟ «مريم سرور زنان زمان خود بود اما فاطمه سرور همه بانوان جهان از نخستين و آخرين است».

نقش ايشان در دفاع از ولايت چيست؟

حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها حقيقتا شهيده ولايت است. همچنان كه در دفاع از ولايت و امامت مضروب شده و در ميان در و ديوار فرزند خود را از دست دادند. حضرت به‌دليل رتبه والايشان تنها بانويي بودند كه مي‌توانستد به‌عنوان همسر امام علي عليه‌السلام انتخاب شوند. حديث دارد كه اگر علي عليه‌السلام نبود، همسري براي زهرا سلام‌الله عليها پيدا نمي‌شد؛ يعني تنها كسي كه لياقت همسري حضرت زهرا سلام‌الله عليها را داشت الميرالمومنين علي عليه‌السلام بود.

كدام آيات قرآن در‌شان ايشان نازل شده‌اند؟

آيات متعددي از قرآن در‌شان حضرت صديقه طاهره سلام‌الله عليها نازل شده‌اند ازجمله سوره كوثر است. كوثر به‌معناي خير كثير و يا به‌ معناي فرزندان زياد است. بعد از آنكه دشمنان به پيامبر صلي‌ الله عليه و آله و سلم توهين مي‌كردند و ايشان را نعوذبالله، محمد ابتر مي‌خواندند، حضرت بسيار ناراحت و متاثر شدند؛ در اين هنگام خداوند با نزول سوره كوثر وعده اعطاي خير كثير را به حضرت دادند و مشخص شد دشمنان ايشان ابتر هستند. سوره مباركه انسان نيز در ‌شأن حضرت زهرا سلام‌الله عليها و البته اميرالمومنين علي عليه‌السلام نازل شده است كه: «وَ يطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلي حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يتيماً وَ أَسيراً».

ايشان داراي چه القابي هستند؟

نام حضرت، فاطمه است و صديقه، طاهره، زهرا و… جز القاب ايشان است كه به مناسبت‌ها و فضيلت‌هاي متفاوت در وصفشان بيان شده است. در اين ميان، لقب «محدثه» بزرگ‌ترين دليل بر ‌شأن حضرت است. امام خميني رحمت‌الله‌عليه فرمودند: بعد از رحلت پيامبر صلي‌ الله عليه و آله و سلم، حضرت بسيار ناراحت بوده و گريه مي‌كردند و خداوند براي تسكين حضرت، جبرييل را مي‌فرستادند كه براي ايشان سخنراني كند و در ايام عزاداري حضرت جبرييل از تاريخ و سرنوشت فرزندان ايشان گفته و به نوعي تسكين‌دهنده حضرت بودند به همين دليل به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها محدثه مي‌گويند يعني كسي كه براي او سخنراني كرده و حديث مي‌گويند. (قول حق اين است كه حضرت فاطمه زهرا سلام‌ الله‌ عليها در رحم مادرش خديجه سلام‌ الله‌ عليها كه بود در فضايي كه مادر داشت او را دلداري مي‌داد و با او سخن مي‌گفت و به همين دليل در ادامه به او محدثه گفته شده است. در بيت الاحزان شيخ عباس قمي مفصل اين قول آمده است) همچنين طبق روايتي از امام صادق عليه‌السلام مي‌خوانيم: «وَ أَمَّا الْمُحَدَّثُ فَهُوَ الَّذِي يَسْمَعُ كَلَامَ الْمَلَكِ وَ لَا يَرَي وَ لَا يَأْتِيهِ فِي الْمَنَام»: «محدث» كسي است كه سخن فرشته را مي‌شنود اما او را نمي‌بيند و در خوابش هم نمي‌آيد. بر اين اساس، حضرت بدين خاطر به اين نام خوانده مي‌شود كه ملائكه با حضرت سخن گفته‌اند، چنان كه در روايات زيادي آمده است.

به کانال هیات رزمندگان اسلام بپیوندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *