بانوی فرانسوی که ثروتش را در راه انقلاب اسلامی هزینه کرد

خانه / پیروان عترت / بانوانه / بانوی فرانسوی که ثروتش را در راه انقلاب اسلامی هزینه کرد

مرحومه محرز لاعب (لعیب) اهل تونس و از ساکنین شهر پاریس بانوی بزرگواری که ۳۵ سال قبل به مذهب تشیع مشرف شد. این مرحومه از ثروت زیادی برخوردار بود و تعداد زیادی مرید و خدمه داشت که با تشرف ایشان به مذهب تشیع تمامی دوستان و اطرافیان او به مذهب تشیع مشرف شدند.

ایشان به پیروی از سرور خود حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) تمامی ثروت خود را در راه اسلام خرج کرد به ‌نحوی‌ که در آخر عمری اموراتش به‌سختی می‌گذشت.

تمامی افتخار ایشان این بود که امام خمینی (ره) شخصاً با یک چایی با دست مبارکش از این ایشان در جمکران پذیرایی کرده، مرحومه حاجیه‌خانم بوسعدیا ملقب به حاج‌خانم و یا خانم لعیب ساکن پاریس بود. سرگذشت شیعه شدن و افرادی که توسط ایشان مسلمان و شیعه شدن بسیار شنیدنی است.

پس از درگذشت؛ بنا بر وصیت ایشان پیکر مطهرشان به همت مریدیان شیعه ی ایشان و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس به تهران انتقال داده شد و در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.

یکی از همراهان بانو لاعب درباره نحوه آشنایی با حضرت امام خمینی (ره) و مذهب شیعه می‌گوید: جمعه‌ای در مسجد جامع پاریس، نزدیک ورودی مسجد جامع که دانشجویان مسلمان انقلابی ایرانی بساط عرضه کتاب را پهن می‌کردند و گاه بین نمازگزاران اعلامیه پخش می‌کردند، نشانی کانون اسلامی را در پای اعلامیه‌ای خوانده و خواسته بود که به کانون اسلامی بیاید تا با مسلمانان شیعه نیز آشنا گردد.

بانو لاعب خودش می‌گوید: تا پیش از آمدن به کانون اسلامی، آگاهی چندانی از انقلاب اسلامی ایران نداشتم، مذهب موروثی‌ام نیز مالکی بود و از تشیع جز نامی و چند خبر ناقص چیزی نمی‌دانستم.
لیکن دیری نینجامید که حاج‌خانم پای ثابت مراسم فرهنگی و مذهبی کانون اسلامی شد و همراه او، ده‌ها نفر از خویشاوندان و کارکنان مجموعه بزرگ اقتصادی متعلق به او و پیش از همه همسرش، مرحوم حاج‌آقا لائیب که همراه وفادار او نیز بود.

این زوج میان‌سال ثروتمند، چنان شیفته سیره حضرت امام خمینی (ره) و ارزش‌ها و آموزه‌های انقلاب شکوهمند اسلامی گردیدند که هر آنچه داشتند خالصانه وقف اسلام ناب محمدی کردند.  ایشان دیگر برای خود هویتی جز “پیرو خمینی” قائل نبود و هزینه ی سنگین این پیروی را نیز از جان ‌و دل پرداخت کرد.

از فعالیت‌های کانون اسلامی به هراندازه که لازم می‌بود و به هرگونه که می‌شد، حمایت می‌کردند. بعدها با بسته شدن کانون توسط نیروهای امنیتی – انتظامی فرانسه و اخراج بسیاری از دانشجویان مسلمان انقلابی ایرانی از این کشور، این دو همچنان تکاپوهای فرهنگی و مذهبی خود را تداوم دادند و بر سر این راه، سختی‌ها و مرارت‌های فراوان کشیدند.

فعالیت‌های اقتصادی ایشان با محدودیت‌ها و موانع متعددی روبرو گردید تا جایی که بخش بیشتر ثروتشان از بین رفت. تهدیدهای گوناگونی متوجه این خانواده و به‌ویژه حاج‌خانم شد. نهایت حاج‌خانم را به اتهام‌هایی واهی، برای ماه‌ها به زندان انداختند. ولی در زندان نیز او از پای ننشست و زنان زندانی فرانسوی و عرب را با اسلام آشنا ساخت و براثر تکاپوهای هدایت گرایانه او، بسیاری از این به استضعاف کشیده شدگان، به اسلام و ایمان درآمده و با پشتیبانی ایشان در همان زندان حجاب بر سر کردند. با همت او در برخی از سلول‌های زندان، تصویر حضرت امام خمینی (ره) و برگه‌هایی حاوی آیات نورانی قران کریم و اسامی مبارک پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) و خاندان طاهرینش (علیه السلام) نصب گردید. موضوعی که موجب خشم فراوان برخی از نیروهای امنیتی – انتظامی زندان گردیده بود.

وی پس از رهایی از زندان با وجودآنکه تحت نظر بود و هرازگاهی توسط نیروهای امنیتی– انتظامی کشور اقامت گاهش فراخوانده می‌شد و علی‌رغم تهدیدهایی که گاه‌گاه از سوی پیروان باورهای افراطی ستیزه‌جو متوجه او و خانواده‌اش می‌گردید تا آنگاه‌که بر بستر بیماری سخت نیفتاده بود و تا آنجا که می‌توانست؛ تکاپوهای مبارک خود را در راه مقدس اسلام ناب و تبلیغ ارزش‌های انقلاب اسلامی ادامه داد و حتی از دست دادن همسر ارجمند و همراه مقاومش حاج‌آقا لائیب، خللی در اراده او پدید نیاورد. ده‌ها کانون هدایت را در قالب مسجد و حسینیه و مرکز فرهنگی – مذهبی و غیره در سراسر فرانسه بنا نهاد و حمایت کرد که هرکدام از آنان چون مشعل‌های هدایت در این سرزمین می‌درخشند.

خانم لاعب سال (۱۳۶۳) به ایران سفر کرد و در زمانی که در ایران بود یک کارت دعوت دیدار مردمی با امام خمینی (ره) برای وی تهیه شد. وقتی خانم لاعب به دیدار امام رفت از زمان ورود امام به مکان سخنرانی و تا پایان مجلس و خروج امام اشک شوق می‌ریخت.

خانم لاعب همواره به مستمندان کمک و شرایط مالی زندگی و ازدواج و امرارمعاش آنان را فراهم می‌کرد و همین اقدام وی موجب گرایش بسیاری از افراد به اسلام می‌شد.

11 دیماه 1394 این بانوی مسلمان فرانسوی؛ از محبین اهل بیت (علیهم السلام) و از چهره های شاخص و فعال شیعه در فرانسه در گذشت و پیکر وی بنا بر وصیتش برای تشییع و تدفین به ایران منتقل و در شهر قم به خاک سپرده شد.

با بهره گیری از سایت مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *