باور به مهدویت و امید به آینده روشن نشانه بارز فرد منتظر است

خانه / پیشنهاد ویژه / باور به مهدویت و امید به آینده روشن نشانه بارز فرد منتظر است

کارشناس علوم قرآنی گفت‌؛ برای ایجاد بستر مهدویت در درون افراد و حصول نتایج و آثار متعدد و ارزشمند ذر یک منتظر باید «امید» داشت، به عبارت دیگر باور به مهدیت و امیدواری به آینده‌ای روشن و تاثیرگذار نشانه یک منتظر محسوب می‌شود

باور به مهدویت و امید به آینده روشن نشانه بارز فرد منتظر است

هیات:صادق رحمتی در نامگذاری جمعه‌ها با عنوان جمعه انتظار گفت؛ بر اساس روایت متعدد «امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف » در روز جمعه ظهور خواهند کرد و در این روز منتظران به امید انتظار این امام بزرگوار هستند

وی پیرامون موضوع انتظار بیان کرد؛ موعود باوری به معنای اعتقاد به یک نجات‌بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان‌ها و برقراری صلح و عدالت خواهد آمد.
رحمتی به مفهوم نام حضرت «مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف » اشاره و اظهار کرد؛ استفاده از واژه «حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف » به معنای منجی و نجات‌بخش عمدتاً بر اساس احادیث نبوی است. «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم » می‌فرمایند: «الْمَهْدِی مِنْ وُلْدِی، وَجْهُهُ کالْکوْکبِ الدُّرِّی، وَ اللَّوْنُ لَوْنٌ عَرَبِی، وَ الْجِسْمُ جِسْمٌ إِسْرَائِیلِی، یمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا کمَا مُلِئَتْ جَوْراً، یرْضَی بِخِلَافَتِهِ أَهْلُ السَّمَاءِ وَ الطَّیرُ فِی الْجَو،  مهدی مردی از اولاد من است رنگ بدن او رنگ نژاد عرب و اندامش مانند اندام بنی اسرائیل است، در گونه راست وی خالی است که، چون ستاره تابناکی بدرخشد زمین را پر از عدل کند چنان که پر از ظلم شده باشد، ساکنان زمین و آسمان و پرندگان هوا در خلافت وی خشنود خواهند بود.

وی به آیاتی در قرآن کریم که بر ضرورت وجود امام در همه زمان‌ها اشاره ابراز کرد؛ در دیدگاه قرآن کریم، خداوند برای هر امتی فردی را انتخاب کرده تا آنها را هدایت کند؛ در سوره رعد آیه هفت آمده است «وَلِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ»، «و برای هر جامعه راهنمایی هست.» همچنین «امام صادق علیه السلام » در تفسیر آیه فوق فرموند: در هر زمانی امامی از خاندان ما وجود دارد که مردم را به آنچه «رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم » آورده هدایت می‌کند.

باور به مهدویت و امید به آینده روشن نشانه بارز فرد منتظر است

رحمتی شخصیت منتظران «امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف » را از زبان «امام علی علیه السلام » معرفی و اظهار کرد؛ درباره شخصیت منتظران وی «امام علی علیه السلام » می‌فرمایند: أصحابُ المَهدِی شَبابٌ لاکُهُولَ فیهِم یاران مهدی جوان‌اند و میان سالی در میان آنان نیست. «امام باقر علیه السلام » هم پیرامون منتظران «دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف » فرمودند؛کَأنّی بِأصحابِ القائمِ و قَد أحاطُوا بِما بَینَ الخافِقَینِ فَلَیسَ مِن شَی ءٍ إلاّ و هُوَ مُطیعٌ لَهُم گویا یاران قائم را می‌بینم که بر شرق و غرب عالم مسلّط شده‌اند و هیچ چیزی نیست مگر آن که از آن‌ها فرمان می‌برد.»

وی زمینه ایجاد مهدویت در منتظران را امید و انتظار دانست و تاکید کرد؛ برای ایجاد بستر مهدویت در درون افراد و حصول نتایج و آثار متعدد و ارزشمند ذر یک منتظر باید «امید» داشت، به عبارت دیگر باور به مهدیت و امیدواری به آینده‌ای روشن و تاثیرگذار نشانه یک منتظر محسوب می‌شود.

رحمتی پیرامون باور مهدویت به عنوان یکی از ویژگی‌های منتظر حقیقی خاطرنشان کرد؛ باور به مهدویت و «مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف » روحیه امیدواری به آینده‌ای روشن را در انسان زنده می‌کند. باور مهدویت به انسانِ سرخورده امید می‌بخشد آنان منتظرند تا روزی مردی الهی آنچه را آرزوی بشریت است برآورده کند. البته این امید گاهی در بعد ذهنی یعنی مجموعه تفکرات، تمایلات، انگیزه‌ها، عادات، و گاهی در بُعد عینی یعنی مجموعه اعمال، رفتارها، کنش‌ها و واکنش‌ها می‌تواند قرار بگیرد.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *